10 български реклами, от които ви става лошо

| от |

Антония Антонова http://binar.bg/

За никого не е тайна, че България е център на копирайтинга, криейтива, визуалната комуникация и дизайна във вселенски мащаб. Ако у нас се създават невиждани по рода си телевизионни формати, шоу програми, музикални клипове и други аудиовизуални продукти, то телевизионните рекламни са еманацията на творческия потенциал в тази сфера на човешка дейност.

Набавете си носни кърпички, валерианче и небивало хладнокръвие, преди да изгледате тези шедьоври на рекламната мисъл, пред които можем само да замълчим.

1. Дамски парфюм „Евтерпа“

Силно феминизиран младеж с ланец-играчка от Зрънчо на врата демонстрира мачизъм пред полугола манекенка с деветдесетарски кичури в стил „при Ленчето хода“, която палаво обещава лудо еротично парти пред изумените погледи на хора с начално образование.

Встрани от разходите по криейтива – на видима стойност цената на опаковка обикновен локум, очевидно бюджетът по постпродукцията се изчерпва са наемането на човек с базисни познания в работата с Microsoft Paint.

2. Магазин „Бартолучи“, Враца

За всичко врачанско или добро, или нищо.

Семантичните стълбове, върху които стъпва концепцията на този аудиовизуален продукт, са сюжетно изразени с присъствието на: момиче-репортерка с лилав плюшен анцуг, СТОК цени, управителка на магазина и продавач-консултантка-моделка, която се преоблича в страхотни костюмчета само за 15 лева горното и долното. „Можете ли да повярвате?“

Анонимен господин ударно се включва в края на рекламното интервю, подканвайки врачани да си напазаруват не само дрехи на СТОК цени, но и фотьойли на СТОК цени, таракот на СТОК цени и пр.

3. Зрънчо „Зайо Байо“

Имам няколко познати и приятели аниматори, които могат само да мечтаят за подобен връх в кариерата. Гора ли е, горски живот ли е? Ефекти ли са, не един и два…

Всъщност тази реклама индиректно загатва за някои тъмни страни от българската народопсихология, обвързани с необходимостта от силов авторитет, пред когото всяко своеволие и прекалена свободия секват мигновено.

Партито на ливадката е само илюзия. Всички животинки са спонтанно, но справедиво изправени на страшен съд в лицето на лошия мецан, който иска народното „Зайо Байо“ за себе си.

На финала се откроява фигурата на гризача-конформист, който успява да запази и вълка сит, и агнето цяло, като предлага на всекиго по нещо. За кой повече, за кой – по-малко. Демокрация.

4. Продукт за удължаване на ерекцията „Камагра“

Най-силно застъпеният образ в света на българската визуална комуникация: циците.

Няма значение сирене ли рекламирате, медикаменти ли, пък може и памперси. Тук нищо не е в състояние да пребори върховенството на пищната женска гръд като най-успешно експлоатиран иконичен текст на родния рекламен пазар.

И все пак имам чувството, че всеки път, когато някой стигне до супер оригиналното творческо решение да обвърже смислово предназначението на продукта, който предлага, с употребата на сексуални апели по възможно най-буквален и пошъл начин, някъде в открития космос загива жълто патенце.

5. „Простабор Форте“ за простатата

Академична обстановка. Говорещ скелет. Преподавател в бяла престилка, притежаващ небивала визуална прилика с председателя на ДПС господин Лютви Местан. Амбицирана мома, навярно временно обитаваща общежитие в Студентски град с мрежещ чорапогащник и бутафорни очила издържа изпит. Въпросът за отличен е с повишена трудност и касае простатата. Тя е отличничка, а той – готин професор. Има игра. Краят на историята е отворен и увенчан с палаво интелектуално намигване…

6. Омекотител „Елви“

И ако си мислите, че горещата нишка в настоящия скромен подбор на рекламни шедьоври свършва дотук, в заблуда сте. Тя така и не свършва. Както ясно се вижда в рекламата на омекотител „Елви“ – върха в палавите шеги и закачки, до който с усилия успях да се добера в умерено задълбочения си рисърч по темата.

Плувен басейн в модерен почивен комплекс – мечтана дестинация за отдих за поколения българи. Младо гадже и изкушение, което броди наоколо. Омекотител – магически предмет, небрежно оставен до шезлонга, който решава всеки един потенциално възникнал житейски проблем за секунди…

7. Първият албум на Силвия

Чалгата не е това, което беше. И в тези 36 секунди този факт си проличава по-ясно от всякога. Колкото и да е напреднал в бизнеса българският поп-фолк монополист Митко Пайнера, този чар и непринуденост във видеата на компанията от средата на деветдесетте разцепва с автентизъм и естествени паласки, и е труден за догонване.

На човек му става някак мило за изгряващата нова шоу звезда, чийто талант любезен наратор споменава между другото, докато близки кадри фиксират сочно прищипано деколте на фона на звуци от дебютния албум.

8. „Джъмбо“ чипс

Драмата на самотния съвременен градски човек е хирургически извадена на показ в този рекламен спот, приканващ към пакетче чипс. С наличието на мобилни комуникации необходимостта от физически контакт намалява за сметка на други удоволствия и развлечения, които човек би бил способен да реализира така, както в крайна сметка идва и си отива от този свят – сам.

Едно от тях е консумацията на бързи и вредни храни, които запушват кръвоносните съдове и водят до употребата на редица медикаменти, някои от които – вече изброени в тази публикация.

9. Студио „Яко“

Имаме основание да смятаме, че не само настоящото видео, но и всички изброени дотук, са „изИработвани“ и подготвени от студио „Яко“. То самото наименование на услугата си сочи натам.

Всичко е толкова хай-тек и потапящо в света на илюзиите и свръхестественото, че пунктуацията е също мираж… и изобщо езикът навлиза в едни нови, необятни форми на писмена употреба, за които правила и норми няма. Като в мечтите и сънищата.

10. „Калорекс“ за потискане на апетита

Е, тук вече се свири наистина умело по най-фините струни на българската душа с лъскавия лък на мазна манджа. Мнозина сред нас могат да преборят успешно похотта и алчността, но не и изкушението от аромата на блажно и чеснова пърленка.

Но ето че на хоризонта се появява решение и за това терзание. Колко от нас обаче ще се лишат от рая на сумтенето, грухтенето, лютото и гастрономическия фетишизъм, е въпрос, чийто отговор се крие в статистиките от проучвания върху затлъстяването и мястото ни по дебелина като нация в световен мащаб.

 
 

Жан-Люк Годар се завърна

| от chronicle.bg, по БТА |

Легендарният режисьор Жан-Люк Годар се завърна в Кан необичайно в изпълнението на актьора Луи Гарел във филма „Опасният“ на Мишел Азанависиюс, представен в основната конкурсна програма, съобщи АФП.

Филмът показва Годар насред екзистенциалната му криза през май 1968 г. За него Азанависиюс се е вдъхновил от книгата „Една година по-късно“ на Ан Вяземски, бивша съпруга на легендата на новата вълна. Годар, който участва активно в студентските бунтове през май 1968 г., преживява болезнено провала на филма си „Китайката“ с участието на Вяземски.

Филмът на Азанависиюс го показва егоцентричен и ревнив. В крайна сметка той води до отчаяние младата си съпруга, която е толкова влюбена в него.

Някои реплики улучват точно в целта. Зрителят се чуди дали наистина Годар е казал това. Други обаче се забравят мигновено. Мишел Азанависиюс признава, че дори сам не може да се ориентира. Той е използвал както цитати на Годар, така и измислени от него самия фрази.

Луи Гарел в ролята на Годар е в непознато досега амплоа. Изпълнението му го нарежда сред кандидатите за наградата за най-добър актьор.

Самият Жан-Люк Годар, който е на 86 години, живее в Швейцария. Той работи върху новия си филм „Образ и текст“, който Кан с радост би представил. Легендарният режисьор обаче не се вълнува от това. През 2014 г. той дори не пристигна, за да получи присъдената му Награда на журито за „Сбогом на езика“.

 
 

5 актриси, за които сте забравили, че са участвали в „Prison Break“

| от chronicle.bg |

Покрай новите епизоди на „Prison Break“ си припомнихме и старите, няма как. Въпреки че сериалът става за гледане и в сегашния си вид, не можем да забравим носталгията от първите три сезона.

Ако и вие сте фенове на Майкъл Скофийлд и компания, разгледайте галерията, в която сме включили някои актриси, които участваха в „Prison Break“ още преди да придобият сегашната си известност.

 
 

Коя е Ариана Гранде?

| от chronicle.bg |

През последните часове името й е сред най-търсените в Google, за съжаление не поради внезапно проявен интерес към творчеството й, а заради трагичния терористичен акт по време на неин концерт в Манчестър, по време на който загинаха 22-ма души и са ранени над 50.

Ариана, чиято публика е предимно от тийнейджъри, започва кариерата си през 2008 в мюзикъла 13 на Бродуей. По-късно играе ролята на Кет Валънтайн в американския ситком Викторично.

Издава три студийни албума. Първият от тях е озаглавен Yours truly  и излиза през 2013 година. Дебютира под номер 1 в американската класация за албуми на списание Билборд , което прави Гранде една от само двете изпълнителки, които са приземили дебютните си албуми под номер 1 това десетилетие. През 2014 певицата издава втория си студиен албум, My Everything, който също успява да се класира на първата позиция в Америка и още няколко други държави. Албумът съдържа няколко хит сингъла, които правят Ариана една от най популярните певици през тази година.

През 2015 тя се впуска в първото си световно турне, за да промотира My Everything и участва като гост звезда в американския сериал на Fox  – Scream Queens. По-късно същата година певицата издава нов сингъл, озаглавен Focus, и втория си коледен албум, наречен Christmas & Chill. Третият ѝ студиен албум Dangerous Woman излиза през 2016 година и достига номер 1 позицията в класациите на 12 държави, някои от които са Великобритания, Австралия, Бразилия, Италия др. Dangerous Woman е първият номер 1 албум на Гранде във Великобритания.

Отличията на певицата включват 3 американски музикални награди, 1 MTV VMA награда, 3 MTV EMA награди и 4 Грами номинации. Всички от трите ѝ студийни албуми са наградени с платинен сертификат от американската асоциация на звукозаписната индустрия. През 2016 списание Time  обявяват Гранде за една от 100-те най-влиятелни личности в света с техия годишен списък.

Певицата е и една от най-следваните знаменитости в социалните мрежи, притежавайки вторият най-следван Instagram акаунт.

Тя следва Кабала, учейки го от 12-годишна и вярва, че ако си добър към другите, ще ти се случат добри неща.

На 10-годишна възраст Ариана е съ-основател на младежката певческа група с цел благотворителност. През 2009 представя и препродава музика и танци за благотворителност заедно с брат си Франки. След като гледа Blackfish, тя призовава феновете си да спрат подкрепата си към SeaWorld и става веган.

Тя е включена в кампания на списание „17“ през март 2013 заедно с Бриджит Мендлър и Кат Греъм, за да спрат онлайн тормоза. През септември 2014 участва в благотворителност на Stand Up to Cancer, представяйки заглавната песен на своя втори студиен албум My Everything  в чест на дядо си, който е починал от рак през юли 2014. Гранде е приела няколко кучета за домашни любимци и насърчава приемането на бездомен домашен любимец.

Ариана предприема действия в подкрепа на правата на LGBT общността. Тя изоставя католицизма заради Кабала, вярвайки, че църквата има непоносимост към хомосексуалистите, като подкрепя брат си, който също е гей. През май 2015 Майли Сайръс и Ариана представят кавър на Don’t Dream It’s Over в помощ на бездомни LGBT младежи.

 
 

Кръсти детето си Алцек – вземи 200 лв.: 12 неща, които ще се случат след това

| от |

- Здрасти, как се казваш?

- Здрасти, аз съм Алцек, приятно ми е!

- Как?

- АЛЦЕК. Алцек Иванов. А ти?

- Аз съм Уя, приятно ми е. Уя Петкова.

- Хубаво име. Откъде идва, кръстена ли си на някого?

- Не, просто нашите са искали кратко, звучно и модерно име. А ти на кого си кръстен?

- Ааа, на хан Алцек, брат на Аспарух, пети син на хан Кубрат, гасталд в Самниум, живял в Гало Матезе, Сепино, Бояно и Изерния на регион Молизе в Централна Италия. Наш’те са ме кръстили на него, щото едни са раздавали по 200лв. да си кръстиш детето така. Супер оферта.

Ето такива диалози ще се водят след двайсетина години, когато кръщаваните днес деца ще се запознават на бутилка „Шуменско“ бомбичка, която дотогава ще е изчезвала от пазара два пъти и отново ще е излязла, защото ретрото пак ще е на мода.

18527164_1806758336318782_3450110848834296977_o

През последните години положението с имената на българските деца излиза извън контрол. Все още сме далеч от една България, в която начело на мъжките имена стои Магнъс, а на женските – Рапсодия, но тенденция за отдалечаване от българщината в кръщаването на децата има.

Затова патриотите (ама не в политическия смисъл) от фондация „Въздигане“ обявяват своята инициатива за поощряване на младите семейства да кръщават децата с истински, български имена. Родителите, които кръстят своите отрочета Аспарух, Кубрат или Алцек, ще получат 200 лв. за това, че са подкрепили българското. Безвъзмездно. От фондацията не уточняват дали ако някой реши да кръсти бебето си Алциок вместо Алцек, ще получи сумата. Някои историци твърдят, че Алциок и Алцек са една и съща историческа личност, а други ги смятат за родственици – баща и син, но за тези хипотези няма преки доказателства.

Все пак нека си представим и още 12 неща, освен обичайния диалог от бъдещето, който ще се случи в резултат от тази патриотична благотворителност: 

1. Двеста майки на деца с името Аспарух излизат на протест пред парламента, защото са избързали с раждането и няма да получат 200 лв., въпреки че синовете им са носители на българското име. Ще изискват изплащане със задна дата.

2. 2/3 от бебетата от квартали „Христо Ботев“ и „Факултета“ в София през идната година получават имената Кубрат-Аспарух, Алцек-Кубрат и Аспарух-Алцек. За двойно застъпване на родните имена от „Въздигане“ би трябвало да дават по 400 лв.

3. Пенсионерите, които се казват Аспарух, Кубрат и Алцек, отправят протестна нота до всички институции с искане да получат поне по 150 лв. бонус към юнската пенсия.

4. Ромски босове влизат в мръсни схеми с подкупни лекари в АГ отделенията на болниците и на ромите се назначават ин витро процедури, за да се раждат повече близнаци. Парите, дадени за братята Куби и Паро, се разделят между родителите им, босовете и медиците. Всички стават много богати.

5. Валери Симеонов внася в парламента законопроект българите, които кръщават децата си с родоотстъпнически имена да бъдат облагани с данък „чуждестранно име“.

6. Във Facebook се създава група на майките на деца с имена Калоян, Тервел, Кардам, Омуртаг и Крум, в която младите майки, които никога нямат никакво време, по цял ден пишат във Facebook колко е несправедливо, че никой няма да кихне 200 лв. за техните хлапета. А имената им пак са хански.

7. Инициативата се разраства и през 2020г. най-популярните имена сред малките българчета са Вихтун, Котомер и Звинич за момченцата, и Енравота, Чепа и Перина за момиченцата.

8. В родилните отделения се въвежда система за проследяване имената на предишните деца на родилката и се забранява трето подред момченце да се кръщава Кубрат.

18595167_1809583052702977_6456666332929372966_o

9. Родителите, които харесват името Вълчан повече от Алцек, роптаят защо за Вълчан се дават само по 100 лв. Да не би името да е османско?

10. Собствениците на деца, които искат да припечелят някой лев, но и да кръстят децата си с нещо модерно, ще прибегнат до комбинации като Аспарух-Роберто, Кубрат-Фернандо и Алцек-Алфонсо. Това ще има дълготрайни последици върху психичното здраве на децата и много психотерапевти ще забогатеят след петнайсетина години.

11. Любопитни тълпи ще се поинтересуват за произхода на нестандартните имена и ще установят, че изначално те не идват от братята Кубрат и Тервел Пулеви.

12. За момичета с имената Кубрат и Аспарух ще започне да се плаща двойно.