Толедо отбелязва с голяма изложба 400-та годишнина от смъртта на Ел Греко

| от |

Уникална изложба с творби на Ел Греко се открива днес в Толедо, предава Франс прес. Събитието е в рамките на честванията във връзка с 400-та годишнина от смъртта на художника.

Spain_El_Greco_02b

Параклиси, църкви, бивши болници, както и столетните стени на града, преоткриват произведенията, които художникът е рисувал за тях. 64 от творбите за изложбата са пристигнали от 31 града от цял свят. Заедно с платната, намиращи се постоянно в Толедо, те съставляват около трета от близо 300-те произведения, които Ел Греко е реализирал до смъртта си тук на 7 април 1614. Между тях е прочутото платно „Погребението на граф Оргас“, чиито внушителни размери, почти пет на четири метра, не позволяват то да бъде изнесено от църквата „Санто Томе“, за която е било нарисувано между 1586 и 1588 година.

Роден на гръцкия остров Крит през 1541, Доменикос Теотокопулос е на 36, когато се установява в бившата испанска столица, след като е получил образованието си в ренесансова Италия и е живял известно време в Мадрид.

Затънал в дългове и принуден да приема всякакъв вид поръчки, за да преживява, артистът е нарисувал огромен брой портрети и платна на религиозна тематика, които днес са събрани за изложбата на шест емблематични места в града.

Голяма част от платната са били подложени на реставрация, така днес те могат да представят модерната визия на Ел Греко с подчертани контрасти и „цветове, които буквално ни разкъсват с интензивността и наситеността си“, по думите на кураторът на изложбата Фернандо Мариас.

Събитието е първото от множеството други, с които Испания ще отбележи 400-та годишнина от смъртта на художника. То ще бъде последвано от втора голяма изложба, от 24 юни до 5 октомври в музея „Прадо“ в Мадрид. Творби на Пикасо и други съвременни величия в изобразителното изкуство ще бъдат окачени редом с картини на испанския художник от гръцки произход. Експозицията, включваща 106 картини – 25 от които на Ел Греко, цели да разкрие огромното влияние на ренесансовия творец върху живописта от 19 и 20 век.

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.

 
 

Женските неща, които мъжете искат

| от chronicle.bg |

Да бъдеш възприет като „нежен“, „женствен“ или „чувствителен“, когато си мъж, е върховна обида, ругатня и унижение. Преди няколко дни потребител в сайта Reddit задава уместния въпрос: „Мъже, какво „женско“ нещо бихте правили, ако никой нямаше да ви съди?“ И се оказва, че въпросът има много отговори.

Някои мъже казват, че би им било приятно те да са „малката лъжичка“, когато спят с приятелките си (има се предвид позата, в която и двамата сте легнали на една страна и единият е гушнал другия – гушнатият е „малката лъжичка“, а гушкащият – „голямата“).

Друг от отговорилите казва: „Ако нямах пенис, щях да нося клинове.“

Прави впечатление, че много от мъжете са объркани по въпроса със срамното си окосмение – хем искат да го махнат, хем се тревожат дали няма да им се подиграват. Същевременно други са сигурни какво ще правят: „Ще си счупя ръцете от плетене, братле“

Никой не споменава цветните коктейли в чаша за Мартини със захар по ръба, но… да, цветните коктейли.

Много от марките се възползват от крехката мъжественост на някои хора, за да брандират продуктите си така, че те да вдъхват сила и увереност.

 

This absolutely necessary product:

„Забравих, че мъжете и жените имат различен вид зъби“

 
 

Молец с руса коса и малки гениталии кръстен на Доналд Тръмп

| от chronicle.bg |

След като новият президент Румен Радев положи клетва, дойде ред и на Доналд Тъмп.

По случай светлия повод и цялата персона на новия американски държавен глава, биологът д-р Вазрик Назари кръсти новооткрит вид молци на негово име: Neopalpa donaldtrumpi. Буболечките могат да бъдат забелязани в по границата на САЩ с Мексико – точно там, където очакваме и обещаната от Тръмп стена против нелегални имигранти.

Абсолютно без никаква връзка с името, молецът има русичко нещо на главата и мънички гениталии.

Докато д-р Назари разглеждал екземпляри от генотипа Neopalpa, забелязал, че един от тях не приличал на останалите. Той имал значително по-малки гениталии от най-близкия си роднина N. neonata. След ДНК изследвания Назари заключил, че това е напълно нов и неописан вид. А новите видове се кръщават от откривателите си.

Тръмп не е единственият американски президент, който има биологичен вид кръстен на негово име. Джордж У. Буш има бръмбар, Роналд Рейгън има оса, а Бил Клинтън – риба. Барак Обама обаче държи рекорда с 9 вида на негово име.

 

 

„И така, кръстих биологичен вид на Доналд Тръмп. Може би сега той ще направи опазването на крехката американска екосистема приоритет.“

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.