София – единствената столица без центрове за съвременен театър и танц

| от |

Столична община и артисти преосмислиха политиките си за пространства за съвременен независим театър и танц по време на дебат в рамките на фестивала „Антистатик”

Ida_Daniel_Foto-Stefan Galibov

Седмото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” вече е в разгара си. Допълнителен тласък му даде проведената в сряда, 9-и април, дискусия на тема „Преосмисляне на политиките за пространства за съвременен театър и танц” с модератори режисьорите Ида Даниел и Гергана Димитрова.

Нейната цел бе да надгради стъпките към диалог и партньорство между Столична община и независимата сцена в съвременните изпълнителски изкуства за създаване на устойчиви условия за тяхното развитие, сериозно възпрепятствани от липсата на самостоятелни пространства, в които те да реализират своята дейност.

discussion_Foto-Stefan Galibov

В инициативата на  организаторите на „Антистатик” и Асоциация за свободен театър се включиха много независими артисти, организации, архитекти и представители на Столична община.

Г-жа Малина Едрева, председател на постоянната комисия по образование, наука, култура и вероизповедания към Столичен общински съвет, изрази готовност Общината да се вслуша в потребностите на независимата сцена – процес, който вече е започнал, и в хода на хода на кандидатурата на София за европейска столица на културата да работи за изграждане на нейната устойчивост.

Артистите описаха визиите си за пространства, пригодени за техните потребности, тъй като такива тепърва ще трябва да се изграждат или преустройват. Наблегна се на факта, че те трябва да отговарят на международни стандарти, за да функционират добре като приемаща сцена както за български продукции, така и за чужди артисти. Оказа се, че реалният срок, в който София, която е единствената европейска столица без центрове за съвременен независим театър и танц, ще може да се сдобие с поне едно такова пространство, е 2019 г. Дотогава, за да може животът на сцената да се поддържа и тя да се развива не само структурно, но и съдържателно, г-жа Едрева увери, че общината ще съдейства за предоставяне на артистите на пространства в общинските културни центрове, общински сгради, читалища, пространства на частни предприемачи, но подчерта, че всички те имат нужда от инвестиции. Дебатът демонстрира какво артистите са готови да вложат в такива пространства. Следващата належаща дискусия е какво общината може реално да направи.

Antistatic_den3_Foto-Stefan Galibov

Програмата на седмото издание на „Антистатик” продължава и днес, 10-и април, с представлението на Михаел Турински „Хетерономен, от мъжки пол”, което ще бъде показано в 20 ч. в „Червената къща”. Макар и прикован от малък към инвалидната количка, посланието на австрийския артист е насочено към хората като него – да имат кураж и да се опитват да изразяват личността си чрез изкуството.

„С моя спектакъл искам да покажа, че хората с увреждания могат да покажат истинската красота, която се крие в тях. Хората като мен трябва да знаят, че с тяхното заболяване светът не свършва и има смисъл да продължаваш напред”, убеден е Турински.

Гостуването на „Хетерономен, от мъжки пол” e осъществено с подкрепата на Австрийското посолство в София.

В петък зрителите видят един от артистите, повлиял в най-голяма степен през последните години развитието на съвременния танц в Европа - Кристин де Смедт. Тя ще покаже „Без заглавие 4. 4 хореографски портрета”. Представлението е интересно с това, че за създаването му белгийката провежда интервюта с хореографи, с които тясно си е сътрудничела – Джонатан Бъроуз, Ален Плател, Ксавие льо Роа и Естер Саламон (тя гостува през 2013 г. по покана на „Антистатик” с „Танц за нищото”). Въз основа на тях, тя изгражда 4 хореографски портрета на тези артисти, които значително са повлияли днешния съвременен танц и продължават да го правят.

Шестият ден на „Антистатик” ще представи едно от новите имена на европейската и израелската танцова сцена – Лий Меир и нейното забавно, ексцентрично и очарователно „Нагоренадолуинаоколо”. Подгответе се за много хумор в едно пространство на случващото се „помежду” – само на 12-и април, от 20 ч. в „Червената къща”.

Час по-късно Ива Свещарова и германката Роуз Беерман ще разглеждат манията по имитирането на съвременната популярна култура. Кое ни кара да копираме чуждо поведение и какво се намира зад определени движения, които ни предизвикват да ги имитираме – разберете от „Покажи ми как” на 12-и април от 21 ч. в „Червената къща”.

„Нагоренадолуинаоколо” и „Покажи ми как” гостуват на „Антистатик” с подкрепата на Гьоте-институт България.

Закриването на фестивала ще се състои в Театрална работилница „Сфумато” и представлението на румънски артист с двойна самоличност. Михай Михалча, който представя себе си като Фарид Файруз се занимава с посткомунистическите травми и с едни измислени такива от Бейрут в „Реалия (Букурещ/Бейрут)”. Всички именници, които решат да споделят празника си с „Антистатик”, могат да разчитат на промоционална цена на билетите от 6 лева.

 
 

Китай покорява света с блокбастър и Мат Деймън

| от chronicle.bg, по BBC |

Въпреки дългогодишната традиция на Китай в киното, към момента страната не е произвеждала истински голям блокбастър. Това обаче е напът да се промени. „Великата китайска стена” е един от най-скъпите филми, снимани някога в Китай.

Живата легенда на китайското кино Джан Имоу режисира пищната лента, в която участват филмови икони като…Мат Деймън. Американската звезда има водеща роля във филма.

Мат Деймън играе чуждестранен наемник, който идва в Китай, за да краде барут. С това, че и персонажът му е чужденец се избягва въпросът за „избелването” на филмите.

Бюджетът на филма е най-малко 100 милиона долара – колаборация между САЩ и Китай. Сред приоритетите на китайското правителство е да разпространи по света културата си. Ако успее да развие филмовата си индустрия, страната ще развие и своята „мека сила”и да популяризира културата си така, както американските филми успяха да пренесат духа на Америка по света. Мат Деймън посочва, че нито за момент не е приемал филма като пропаганден инструмент.

„”Мисля, че светът ни е много по-добро място, когато говорим един с друг и работим заедно, и правим изкуство заедно”, казва той.

Джан Имоу, който е запознат много добре с политическите ограничения пред изкуството в САЩ, казва, че Холивуд също има своите рестрикции.

„Това е система, основата върху продуценти и компании. Доколкото става дума за креативност, не мисля, че има 100% свобода за който и да е режисьор по света. Работата на режисьора е да даде най-доброто от себе си в ситуация на ограничения”, казва той.

мат деймън великата китайска стена

 

 

 
 

CC Catch, Sandra и Samantha Fox ще се качат заедно на сцената на Арена Армеец

| от chronicle.bg |

Не една, не две, а три от най-големите диско диви се събират в София. Иконите на евродиското от 80-те и 90-те CC Catch, Sandra и Samantha Fox ще се качат на една сцена специално за най-мащабното и лудо шоу, което България някога е виждала.

CC Catch, Sandra и Samantha Fox идват в София за първия концерт на платформата HITS ONLY, която дава сцена на най-обичаните парчета от целия свят, от всевъзможни години и жанрове. HITS ONLY не си поставя стилови граници, а следва един единствен принцип – хитове, хитове и пак хитове. Каква ще бъде следващата гореща комбинация, засега остава тайна. Дотогава обаче всичко е ясно – на 29-и април в София ключовата дума ще бъде ДИСКО!

Трите кралици на този стил, идващи в Арена Армеец за първото грандиозно парти HITS ONLY, едва ли имат нужда от дълго представяне.

CC Catch или Каролина Катерина Мюлер започва да пее още от дете. Големият ѝ пробив е през 1985 г., когато излиза дебютният ѝ сингъл I Can Lose My Heart Tonight. Следва луд успех, 5 албума и 12 хита в топ 20. Незабравими остават още Cause You Are Young, Strangers By Night, Heartbreak Hotel и много други. Открива я Дитер Болен от Modern Talking и съвместната им работа я изстрелва до върха. След момент на кратка пауза CC Catch възобновява кариерата си и от края на 90-те не е спирала с участията си по целия свят.

Sandra Аnn Lauer или просто Sandra е една от най-големите световни диско звезди през 80-те и началото на 90-те. През този период всички знаят наизуст хитовете ѝ (I’ll Never Be) Maria Magdalena, In the Heat of the Night, Everlasting Love, Secret Land, Hiroshima и Don’t Be Aggressive. В пика на своята слава Sandra оставя далеч зад себе си в музикалните класации даже звезди от ранга на Madonna. Дискографията ѝ включва 16 албума, а малцина знаят, че тя е и един от гласовете в албумите на Енигма, проект на понастоящем бившия и съпруг Майкъл Крету, продуцирал още Boney M, Milli Vanilli и Майк Олдфийлд.

Samantha Fox също е родена, за да се представя пред публика и да бъде известна и желана. Освен диско дива, британката е и актриса, еротичен модел, и дори талантлив автор на песни за други изпълнители. През 1986 г. музикалната ѝ кариера се изстрелва в орбитата с хита Touch Me (I Want Your Body), който става номер 1 в 17 държави, а тя се превръща в секссимвол за едно цяло поколение. През 1988 г. получава номинация за най-добра изпълнителка на наградите Brit. Днес в кариерата ѝ блестят 8 албума и десетки хитове, които я правят една от най-големите звезди от края на 80-те. Тя е и първата британска певица с три хита в американския топ 20.

Билетите са в продажба от 11:00 ч. на 6.12.2016 г. и са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, касата на Арена Аремец, Български пощи и мрежата на Eventim.bg. Промоционалните билети са на цени от 35 и 45 лв., след изчерпването им цените ще са 50 и 60 лв.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.