София – единствената столица без центрове за съвременен театър и танц

| от |

Столична община и артисти преосмислиха политиките си за пространства за съвременен независим театър и танц по време на дебат в рамките на фестивала „Антистатик”

Ida_Daniel_Foto-Stefan Galibov

Седмото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” вече е в разгара си. Допълнителен тласък му даде проведената в сряда, 9-и април, дискусия на тема „Преосмисляне на политиките за пространства за съвременен театър и танц” с модератори режисьорите Ида Даниел и Гергана Димитрова.

Нейната цел бе да надгради стъпките към диалог и партньорство между Столична община и независимата сцена в съвременните изпълнителски изкуства за създаване на устойчиви условия за тяхното развитие, сериозно възпрепятствани от липсата на самостоятелни пространства, в които те да реализират своята дейност.

discussion_Foto-Stefan Galibov

В инициативата на  организаторите на „Антистатик” и Асоциация за свободен театър се включиха много независими артисти, организации, архитекти и представители на Столична община.

Г-жа Малина Едрева, председател на постоянната комисия по образование, наука, култура и вероизповедания към Столичен общински съвет, изрази готовност Общината да се вслуша в потребностите на независимата сцена – процес, който вече е започнал, и в хода на хода на кандидатурата на София за европейска столица на културата да работи за изграждане на нейната устойчивост.

Артистите описаха визиите си за пространства, пригодени за техните потребности, тъй като такива тепърва ще трябва да се изграждат или преустройват. Наблегна се на факта, че те трябва да отговарят на международни стандарти, за да функционират добре като приемаща сцена както за български продукции, така и за чужди артисти. Оказа се, че реалният срок, в който София, която е единствената европейска столица без центрове за съвременен независим театър и танц, ще може да се сдобие с поне едно такова пространство, е 2019 г. Дотогава, за да може животът на сцената да се поддържа и тя да се развива не само структурно, но и съдържателно, г-жа Едрева увери, че общината ще съдейства за предоставяне на артистите на пространства в общинските културни центрове, общински сгради, читалища, пространства на частни предприемачи, но подчерта, че всички те имат нужда от инвестиции. Дебатът демонстрира какво артистите са готови да вложат в такива пространства. Следващата належаща дискусия е какво общината може реално да направи.

Antistatic_den3_Foto-Stefan Galibov

Програмата на седмото издание на „Антистатик” продължава и днес, 10-и април, с представлението на Михаел Турински „Хетерономен, от мъжки пол”, което ще бъде показано в 20 ч. в „Червената къща”. Макар и прикован от малък към инвалидната количка, посланието на австрийския артист е насочено към хората като него – да имат кураж и да се опитват да изразяват личността си чрез изкуството.

„С моя спектакъл искам да покажа, че хората с увреждания могат да покажат истинската красота, която се крие в тях. Хората като мен трябва да знаят, че с тяхното заболяване светът не свършва и има смисъл да продължаваш напред”, убеден е Турински.

Гостуването на „Хетерономен, от мъжки пол” e осъществено с подкрепата на Австрийското посолство в София.

В петък зрителите видят един от артистите, повлиял в най-голяма степен през последните години развитието на съвременния танц в Европа - Кристин де Смедт. Тя ще покаже „Без заглавие 4. 4 хореографски портрета”. Представлението е интересно с това, че за създаването му белгийката провежда интервюта с хореографи, с които тясно си е сътрудничела – Джонатан Бъроуз, Ален Плател, Ксавие льо Роа и Естер Саламон (тя гостува през 2013 г. по покана на „Антистатик” с „Танц за нищото”). Въз основа на тях, тя изгражда 4 хореографски портрета на тези артисти, които значително са повлияли днешния съвременен танц и продължават да го правят.

Шестият ден на „Антистатик” ще представи едно от новите имена на европейската и израелската танцова сцена – Лий Меир и нейното забавно, ексцентрично и очарователно „Нагоренадолуинаоколо”. Подгответе се за много хумор в едно пространство на случващото се „помежду” – само на 12-и април, от 20 ч. в „Червената къща”.

Час по-късно Ива Свещарова и германката Роуз Беерман ще разглеждат манията по имитирането на съвременната популярна култура. Кое ни кара да копираме чуждо поведение и какво се намира зад определени движения, които ни предизвикват да ги имитираме – разберете от „Покажи ми как” на 12-и април от 21 ч. в „Червената къща”.

„Нагоренадолуинаоколо” и „Покажи ми как” гостуват на „Антистатик” с подкрепата на Гьоте-институт България.

Закриването на фестивала ще се състои в Театрална работилница „Сфумато” и представлението на румънски артист с двойна самоличност. Михай Михалча, който представя себе си като Фарид Файруз се занимава с посткомунистическите травми и с едни измислени такива от Бейрут в „Реалия (Букурещ/Бейрут)”. Всички именници, които решат да споделят празника си с „Антистатик”, могат да разчитат на промоционална цена на билетите от 6 лева.

 
 

13 подценени сериала, които трябва да гледате моментално

| от chronicle.bg |

Понеже е ерата на сериалите, всеки ден излиза нов. В един момент обаче (сегашния) стават много и се налага да съдим за сериала по заглавието, по актьорите, по постера, по това как мирише  и така нататък.

Тук ще ви покажем 13 недооценени сериала, които веднага да намерите по кой канал ги дават и да ги гледате. Като си купите и продуктовото им позициониране, разбира се.

В тях не участват особено известни актьори. Във всеки обаче има нещо екстравагантно и неправено до сега, което придава чар сериала.

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

Рецепта за гъбено ризото

| от Росица Гърджелийска |

Росица работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Роси www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия. Днес ви предлагаме рецептата й за гъбено ризото. 

След всичките пържоли, мезета, ядки, баклави, баници имам нужда да хапна нещо топло и семпло. Деликатният вкус на гъбеното ризото винаги ми напомня, че пролетта ще се завърне бързо и слънцето отново ще изгрее. И запомнете – бялото вино в рецептата е за готвене, а не за пиене.
Нужни съставки:

1 литър пилешки или зеленчуков бульон

1 голяма глава лук

2 глави чесън – накълцани на дребно

1 тиквичка

400 гр гъби – нарязани

90 гр пармезан – настърган

2 с.л. зехтин или олио

1 с.л. масло

400 гр ориз за ризото

2 ч.ч. бяло сухо вино

пресен копър за сервиране

Начин на приготвяне:

Загрейте 1 с.л. зехтин в дълбок тиган. Добавете гъбите и чесъна и гответе докато гъбите омекнат – около 15 мин. Прехвърлете в друг съд гъбите и соковете от тях.

Добавете към същия тиган 1 с.л. зехтин и добавете нарязаната на много дребно тиквичка и лук. Гответе 10 минути.

Добавете ориза към лука и тиквичката и разбъркайте, за да се овъргаля ориза в мазнината. Когато оризът стане златист и леко прозрачен започнете да добавяте вино до пълното му абсорбиране в ориза. Започнете да добавяте постепенно бульона по същия начин, малко по малко докато, оризът напълно поеме цялата течност и омекне до степен „ал денте“, не прекалено твърд, но не и прекалено сварен.

Махнете ориза от котлона, добавете към него гъбите, заедно с техните сокове, маслото, пресен лук (чайвс) и малко пресен копър за украса.

DSCN7507

 
 

Брит Марлинг: Странното дете на Холивуд

| от |

Брит Марлинг е сценарист, режисьор, актриса и продуцент. Тя е странна, ръбата и доста различна от хората, които обичайно обитават привилигированата прослойка на един от най-богатите и известните райони в топлия Ел Ей.

Тя е неконвенционално изглеждаща. Има големи очи, рошава руса коса и крив нос. Тя не е холивудска красавица и същевременно е толкова запомняема, че видите ли странното й лице и разпиляната й руса коса на екран, трудно ги забравяте.

Доскоро позната на отбрана част от публиката на така нареченото фестивално кино, от края на 2016-а Брит успя да се намести по удобен начин и на по-комерсиалния пазар, след излизането на сериала на Netflix – The OA.

Покрай моменталния успех на Stranger Things, The OA някак остана в периферията на добрата телевизия, каквато всъщност той е. Освен сценарист и продуцент Брит Марлинг играе и главната роля в този свръхестествен трилър за незрящо момиче, което се завръща след изчезване от 7 години, с възстановено зрение и странна история зад гърба си, достойна за ушите само на 5 аутсайдера (побойник, бъдещо юпи-наркоман, дебела учителка, трансексуален младеж и дребно отритнато момче).

The OA беше подновен за втори сезон почти веднага след излизането си и е едно от вълнуващите, нови, доста различни и свръхинтересни неща, които може да видите по телевизията през тази година.

Брит Марлинг от друга страна пише и продуцира сериала, като на режисьорското място стои нейният приятел и партньор в правенето на кино – Зал Батманглидж.

След като завършва икономика в Джорджтаун, Брит отказва оферта за работа в офис, за да стане артист. Заминава за Холивуд и в продължение на 6 години работи всякакви неща във филмовата индустрия. В крайна сметка се изкачва до категорията „актриса“, но ролите които най-често й се предлагат за „на пищящи блондинки във филми на ужасите“, както казва самата тя. Затова Брит решава, че ще си напише роля, в която иска да се види и би участвала без да остане незабележима или с размазан писък на лицето, като от картината на Мунк, докато някой я коли в кадър.

Така, през 2011-а, след два филма – политическа история и късометражна sci-fi психария, се появява най-известното заглавие във филмографията на Марлинг – „Втората земя“.

„Втората земя“ е великолепен, фестивален, апокалиптичен филм за живота и изборите, които правим. Историята проследява появата на огледална Земя, която идва до нашата планета, и на която живеят същите нас, но направили всички онези избори, които ние не сме. Можеш да отидеш до другата Земя и да видиш другото си аз, ако пожелаеш разбира се. Марлинг е сценарист на проекта, режисьорът Майк Кахил прави дебюта си с него зад камера и разбира се, Брит играе двете главни роли – на аз и другото ми аз.

Докато работи по „Втората земя“ Марлинг пише и отново участва в друг свой независим проект, този път под режисурата на Зал Батманглидж. Филмът е Sound of My Voice и заедно с „Втората земя“ прави дебют на фестивала Сънданс. Sound of My Voice остава някак на заден план, но за сметка на това „Втората земя“ е номиниран за три награди и печели Alfred P. Sloan Feature Film Prize на Сънданс за Майк Кахил.

Оттам нататък кариерата на Брит някак поема свой собствен път. Тя пише, продуцира и играе във всичките си филми. Може да сте я гледали в „Изтокът“, където си партнира с Александър Скарсгард и Елън Пейдж. Покрай тяхната така наречена „афера“, която се раздуха по време на снимките на филма, Брит остава някак настрана. Тя обаче играе една от главните роли и е сценарист и продуцент на проекта. Междувременно се появява във филма на Робърт Редфорд The Company You Keep с Шая Лебьоф, „Арбитраж“ с Ричард Гиър и Тим Рот и I Origins – вторият режисьорски проект на Майк Кахил.

Някъде там започва и работа й по сценария на The OA, докато паралелно снима британската драма Babylon, която е мини-сериал. Веднага след финала му The OA взима цялото й внимание и тя довършва внимателно осемте епизода на първи сезон.

Днес Брит Марлинг може да каже, че е една неконвенционална звезда в една иначе стандартна индустрия. Тя е различна в свят, който иначе предпочита еднаквости. А ние пък предпочитаме нея.

В галерията горе може да видите част от ролите й, а после спокойно си пуснете The OA. Няма да съжалявате и за двете.