София – единствената столица без центрове за съвременен театър и танц

| от |

Столична община и артисти преосмислиха политиките си за пространства за съвременен независим театър и танц по време на дебат в рамките на фестивала „Антистатик”

Ida_Daniel_Foto-Stefan Galibov

Седмото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” вече е в разгара си. Допълнителен тласък му даде проведената в сряда, 9-и април, дискусия на тема „Преосмисляне на политиките за пространства за съвременен театър и танц” с модератори режисьорите Ида Даниел и Гергана Димитрова.

Нейната цел бе да надгради стъпките към диалог и партньорство между Столична община и независимата сцена в съвременните изпълнителски изкуства за създаване на устойчиви условия за тяхното развитие, сериозно възпрепятствани от липсата на самостоятелни пространства, в които те да реализират своята дейност.

discussion_Foto-Stefan Galibov

В инициативата на  организаторите на „Антистатик” и Асоциация за свободен театър се включиха много независими артисти, организации, архитекти и представители на Столична община.

Г-жа Малина Едрева, председател на постоянната комисия по образование, наука, култура и вероизповедания към Столичен общински съвет, изрази готовност Общината да се вслуша в потребностите на независимата сцена – процес, който вече е започнал, и в хода на хода на кандидатурата на София за европейска столица на културата да работи за изграждане на нейната устойчивост.

Артистите описаха визиите си за пространства, пригодени за техните потребности, тъй като такива тепърва ще трябва да се изграждат или преустройват. Наблегна се на факта, че те трябва да отговарят на международни стандарти, за да функционират добре като приемаща сцена както за български продукции, така и за чужди артисти. Оказа се, че реалният срок, в който София, която е единствената европейска столица без центрове за съвременен независим театър и танц, ще може да се сдобие с поне едно такова пространство, е 2019 г. Дотогава, за да може животът на сцената да се поддържа и тя да се развива не само структурно, но и съдържателно, г-жа Едрева увери, че общината ще съдейства за предоставяне на артистите на пространства в общинските културни центрове, общински сгради, читалища, пространства на частни предприемачи, но подчерта, че всички те имат нужда от инвестиции. Дебатът демонстрира какво артистите са готови да вложат в такива пространства. Следващата належаща дискусия е какво общината може реално да направи.

Antistatic_den3_Foto-Stefan Galibov

Програмата на седмото издание на „Антистатик” продължава и днес, 10-и април, с представлението на Михаел Турински „Хетерономен, от мъжки пол”, което ще бъде показано в 20 ч. в „Червената къща”. Макар и прикован от малък към инвалидната количка, посланието на австрийския артист е насочено към хората като него – да имат кураж и да се опитват да изразяват личността си чрез изкуството.

„С моя спектакъл искам да покажа, че хората с увреждания могат да покажат истинската красота, която се крие в тях. Хората като мен трябва да знаят, че с тяхното заболяване светът не свършва и има смисъл да продължаваш напред”, убеден е Турински.

Гостуването на „Хетерономен, от мъжки пол” e осъществено с подкрепата на Австрийското посолство в София.

В петък зрителите видят един от артистите, повлиял в най-голяма степен през последните години развитието на съвременния танц в Европа - Кристин де Смедт. Тя ще покаже „Без заглавие 4. 4 хореографски портрета”. Представлението е интересно с това, че за създаването му белгийката провежда интервюта с хореографи, с които тясно си е сътрудничела – Джонатан Бъроуз, Ален Плател, Ксавие льо Роа и Естер Саламон (тя гостува през 2013 г. по покана на „Антистатик” с „Танц за нищото”). Въз основа на тях, тя изгражда 4 хореографски портрета на тези артисти, които значително са повлияли днешния съвременен танц и продължават да го правят.

Шестият ден на „Антистатик” ще представи едно от новите имена на европейската и израелската танцова сцена – Лий Меир и нейното забавно, ексцентрично и очарователно „Нагоренадолуинаоколо”. Подгответе се за много хумор в едно пространство на случващото се „помежду” – само на 12-и април, от 20 ч. в „Червената къща”.

Час по-късно Ива Свещарова и германката Роуз Беерман ще разглеждат манията по имитирането на съвременната популярна култура. Кое ни кара да копираме чуждо поведение и какво се намира зад определени движения, които ни предизвикват да ги имитираме – разберете от „Покажи ми как” на 12-и април от 21 ч. в „Червената къща”.

„Нагоренадолуинаоколо” и „Покажи ми как” гостуват на „Антистатик” с подкрепата на Гьоте-институт България.

Закриването на фестивала ще се състои в Театрална работилница „Сфумато” и представлението на румънски артист с двойна самоличност. Михай Михалча, който представя себе си като Фарид Файруз се занимава с посткомунистическите травми и с едни измислени такива от Бейрут в „Реалия (Букурещ/Бейрут)”. Всички именници, които решат да споделят празника си с „Антистатик”, могат да разчитат на промоционална цена на билетите от 6 лева.

 
 

Дъщерята на Еминем порасна

| от chronicle.bg |

За първи път чухме за Хейли Скот през 2002 година, когато татко й пусна „Hailie’s Song“. В нея Еминем обяснява как тя е дала смисъл и стойност на живота му и колко се гордее, че е неин баща. Тогава тя беше едва на 7.

В песента осен любовта към дъщеря си, Еминем изразява и омразата към майка й – Кимбърли Ан Скот или накратко Ким.

Въпреки, че знаем за Хейли още от началото на рап кариерата на баща й, тя води изключително личен живот. До скоро – когато реши да се появи в социалните мрежи.

Еминем и майката на Хейли – Ким, се запознават в гимназията. През 1999 година се женят, 4 години след като се ражда дъщеричката им. През 2001 обаче семейството се развежда. Горе-долу по това време Маршал получава обвинения, че текстовете на песните му са агресивни към жените, и в частност към Ким, която той твърди, че ще убие. Да не говорим, че по същото време рапърът трябва да се справя и със зависимостта си.

През 2006 година Еминем и Ким се женят отново, но и се развеждат отново само след няколко месеца. До 2010 година успяват да се помирят, а 4 години по-късно в песента си „Headlights“ той й се извинява публично и казва, че я обича. В момента двамата продължават да са разделени.

Това идва да ни покаже колко трудно детство е имала Хейли. Днес тя е на 21 години и най-накрая е смятана за възрастен от законите на САЩ. Акаунтът й в Instagram е на около 6 месеца, но напоследък тя започна да поства в него все повече и повече снимки.

Какво знаем за нея можете да видите в галерията ни.

 
 

Холокостът през погледа на седмото изкуство

| от Дилян Ценов |

 Един милион дрехи, 45 000 чифта обувки и седем тона човешка коса – това заварват съветските войски, когато освобождават най-големия нацистки концентрационен лагер – Аушвиц-Биркенау. Това се случва на 27 януари 1945 г. Поне 1 милион души намират смъртта си там.

Общо 6 милиона убити евреи – това е равносметката за Холокоста, която става ясна едва след края на Втората световна война, когато се разбира за действията на нацистите през изминалите години.

Холокостът – геноцидът над различните, онези, които са родени на неправилното място в неправилното време. На 24 април Израел почита паметта на 6-те милиона еврей, цигани, комунисти, хомосексуални и други, които стават жертви на най-голямото зверство, което съвременната ни история познава.

Не е учудващо, че изкуството и до днес обръща поглед към тези събития, за да напомни за ужаса под една или друга форма. Нито е странно как киното успява да създаде шедьоври в тази посока. Невинаги е ясно каква е причината филмите, в чийто сюжет присъства Холокоста, да са толкова добри. Може би една от причините е в мащаба на самата трагедия – тя може  да накара човешката природа да пробие познатите граници.

Именно тези филми ни доближават до истината, която се е случила там – във всички онези „бани“, във всички онези места, „където отиваме да работим“…

Отричан или не, преувеличен (както някои противници го описват) или истински, този геноцид съществува. Съществува и то по начин, който никога няма да избледнее и да се забрави. И макар някои да казват, че темата е преекспонирана в света на киното, то Холокостът продължава да вълнува.

Има ли значение дали са засегнати шест милиона души или един единствен пианист, майка с две деца, момче с раирана пижама, или семейство с малко момче, което има рожден ден? Кое определя едно действие като недопустимо – мащабът или самата природа на действието? 

Може би денят  е подходящ да си припомним как Холокостът е представен в киното. Вижте едни от най-въздействащите заглавия по тази тема в галерията горе.

 
 

Chr хороскоп: Време за приключения и отстояване на позициите

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 24.04. до 30.04)

Седмицата започва с Луна преминаваща през знака Овен. Този транзит ще направи първите два дни от седмицата изключително подходящи за управление на хора и ресурси, спортни активности, авантюризъм или отстояване на позициите.

През периода най-комфортно ще се чувстват огнените знаци Овен, Стрелец и Лъв, както и хората с лични планети и асцендент в тези знаци. Те ще успеят да постигнат значителни личностни успехи и ще изпъкнат с уменията, външния си вид или интелекта си. Много е вероятно също така да срещнат хора, които да ги подкрепят и да им помогнат в начинанията.

Сряда и четвъртък Луната ще преминава през знака Телец, като в сряда в 16.00 часа настъпва новолуние в същия знак. Тогава движението на Луната съвпада с това на Слънцето. Събитието ще направи тези два дни неподходящи за стартиране на дейности, започване на финансови операции, сключване на сделки, въвеждане в ход на планове с цел бъдеща реализация, подписване на договори и купуване на важни неща.

Най-добре е да използваме периода за правене на равносметка и изготвяне на бъдещ план или стратегия, с които бихме могли да напреднем в избрана от нас посока.

Най-напрегнати ще бъдат тези два дни за неподвижните знаци Водолей, Скорпион, Лъв и Телец, както и за хората с лични планети или асцендент в тези знаци. При тях са възможни трудности и неразбирателства покрай заобикалящите, които не е изключено да ги обезверяват на моменти. Много е важно да избягват излишните разправии, понеже няма да са обективни и трудно ще стигат до компромис. Най-важното за тях е да се концентрират върху собствените задачи и да не гледат в чуждата паница.

Петък и събота Луната ще преминава през знака Близнаци и заради това й разположение е възможно да станем доста по-приказливи, общителни и любопитни.

Тези два дни ще бъдат подходящи за учене на нови неща, кратки пътувания, спортни занимания, провеждане на важни разговори, впускане във флиртове и любовни закачки.

Периодът ще бъде най-успешен за въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и за хората с лични планети или асцендент в тези знаци. Голяма част от тях ще успеят да намерят своето място сред заобикалящата ги среда и ще осъществят отдавна жадуван професионален или личен напредък. Те ще отмятат задачите и ангажиментите си с лекота и ще жънат успехи, както на професионалното, така и на личното поприще.

В неделя Луната ще се намира в знака Рак, което ще направи последния ден от седмицата идеален за отделяне на време за семейството и домашните задължения, преподредба на дома и кулинарни експерименти.

Повечето от нас ще бъдат изключително интуитивни, грижовни и чувствителни към нуждите на другите.

Водните знаци Рак, Скорпион и Риби, както и хората с лични планети или асцендент в тези знаци ще се оставят да бъдат обгрижвани от другите или сами ще обгрижват някого.

 
 

Късометражна програма за първи път на „София филм фест за учещи“

| от chronicle.bg, По БТА |

Късометражна програма ще има за първи път в Дискусионния клуб за българско и европейско кино „София филм фест за учещи“ – в пролетното издание, което започва днес в Дома на киното и ще продължи до 26 юни, съобщават организаторите.

Прожекциите са всеки понеделник от 18.00 ч. Входът е безплатен за ученици и студенти. Лектори са кинокритикът Антония Ковачева, директор на Филмотеката, и режисьорът проф. Георги Дюлгеров.

Българското кино отново е важен акцент в пролетната селекция. Традиционно ще има срещи с творческите екипи на филмите. Българска е и първата късометражна програма – от три заглавия – носителите на наградата „Джеймисън“ /Jameson/ за най-добър български късометражен филм за 2017 и 2016 г. – „Дрехи“ на Веселин Бойдев и „На червено“ на Тома Вашаров, както и „Любов“ на Боя Харизанова.

Пълнометражните родни продукции са „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, вдъхновен от съдбата на певицата Леа Иванова, предизвикалият огромен зрителски интерес „Воевода“ на Зорница София – по спомени на очевидци и разказа „Румена войвода“ от Николай Хайтов, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов – с наградата за най-добър балкански филм и наградата на гилдията на българските кинокритици на 21-вия СФФ и още много отличия, „Семейни реликви“ на Иван Черкелов, интригуваща мозайка от три истории за разрушеното човешко общуване между героите – съпрузи, братя, родители и деца.

Пролетната програма започва с един от най-обсъжданите филми на 2016 г. – носителя на шест „Оскар“-а „La La Land“ на младия режисьор Деймиън Шазел с Райън Гослинг и Ема Стоун. Финалът е с „Т2 Трейнспотинг“ на Дани Бойл, в който рамо до рамо с Юън Макгрегър и Джони Лий Милър блести талантливата млада българска актриса Анжела Недялкова.
Останалите заглавия са „Патерсън“ на Джим Джармуш, номиниран за „Златна палма“, „Хулиета“ на Педро Алмодовар, „Панама“ на младия сръбски режисьор Павле Вучкович, номиниран за „Златна камера“ в Кан.