С поглед напред

| от |

Франкфуртският панаир на книгата е най-големият в света. Но не бива да разчита само на старата си слава, защото пазарите и темите се менят много бързо. Какво ново предлага книгоиздателският бранш през тази година? Репортаж на Дойче веле.

След дълги години на криза германският книжен пазар се развива в положителна посока – с тази добра новина откри тазгодишния панаир във Франкфурт председателят на Съюза на германските книгоиздатели Хайнрих Ритмюлер. „Толкова много дигитални и печатни книги, колкото през последната година, не са били продавани никога преди и от десет години насам оборотът на книжарниците за първи път е нараснал отново“, посочи Ритмюлер.

След проявения огромен интерес към дигиталните разпространители много германци отново се връщат към традиционната книжарница и индивидуалните препоръки на своя книжар. Книгоразпространителите инвестират в стратегии, съчетаващи онлайн с офлайн офертите, дигиталното със стационарното книгоразпространение. Те наблягат на симбиозата, от която модерният и подвижен бранш на книгата се нуждае, за да бъде в крак в времето. Ако иска да запази значението си, той не може да мине без традиционната книжарница като културен посредник.

Награда за България

Още в първия ден на франкфуртското изложение бяха обявени 13-те носители на тазгодишната Награда за литература на Европейския съюз, сред които е и българският писател Милен Русков, отличен за романа си „Възвишение“. Наградата на Европейския съюз се дава от 2009-та година насам на граждани от държавите, участващи в програмата „Креативна Европа“. И ежегодно национално жури в една трета от страните-членки – този път 13 – определя победителите.

Имената на тазгодишните наградени бяха обявени от еврокомисарката по образованието и културата Андрула Василиу, която отбеляза, че целта на отличието е да представи най-добрата съвременна литература на Европа, както и да насърчи трансграничните продажби, преводите и публикациите на литература от други държави. Авторите, удостоени с наградата, получават 5000 евро, но не само това – вече излизат пред много по-широка международна публика. А издателите им са улеснени при искането на европейски средства, предназначени за превод на произведенията. „Възвишение“ е книга, за която светът заслужава да научи“, заяви във Франкфурт издателят Манол Пейков от „Жанет 45″.

Формати, идеи и правни въпроси

С уникалната си инфраструктура от близо 3000 издателства и 6000 книжарници, както и с многообразието и качеството на немскоезичната книжна продукция германският книжен пазар представлява образец в световен мащаб. Неслучайно най-голямото книжно изложение в света се провежда във Франкфурт на Майн. А и международното участие в него е голямо: над 100 нации представят във Франкфурт своите новости в бранша. Панаирът предлага нови формати, идеи и дискусионни форуми за всички изложители.

В рамките на панаира на книгата са предвидени близо 4000 прояви, включително „Фоайе на авторите“, в което писатели ще обменят мнения за актуалните политически конфликти в различни региони на света. И разбира се, любопитството на посетителите е голямо съвсем не само по отношение „Фоайето“ – на изложението гостуват известни автори като Кен Фолет, Рафик Шами, Паулу Коелю, Юдит Херман, Нино Харатишвили, Херта Мюлер.

Става ли дума за бъдещето на бранша, който – въпреки някои положителни сигнали – все пак си остава застрашен в дигиталната епоха, на изложението ще се дискутират и теми като новите безплатни образователни оферти онлайн, свободата на мегаполисите, процесите на демократизация или понесената в миналото несправедливост. Някои от тези въпроси вече бяха засегнати. Германският външен министър Франк-Валтер Щайнмайер настоя, например, за ново дефиниране на авторските права на дигиталния пазар. „Нужно е международно право и в мрежата“, заяви той, отправяйки предупреждение срещу монополизирането на интернет от големите информационни концерни.

Какво може да се научи от Финландия

Софи Оксанен, най-известната писателка от Финландия, която е във фокуса на тазгодишното франкфуртско изложение, разкритикува т.нар. „финландизиране“ – проруската политика на своята страна в десетилетията след Втората световна война. Освен това Оксанен заклейми преследването на угро-финските малцинства в Русия.

„Дали ще съумеем да овладеем предизвикателствата пред човечеството зависи от това дали училището ще успее да научи младите хора да открият своите източници на знание и страст“, заяви на свой ред финландският литератор Пази Залберг. Финландия от 15 години е изпреварващ пример в училищното образование. В което съществена роля играят книгите, желанието за четене и размисъл над заплетени въпроси.

Тази година панаирът на книгата във Франкфурт очаква 300 000 посетители. На официалното закриване в неделя по традиция се връчва наградата за мир на германските книгоиздатели – тази година ще я получи американският автор Джарон Лание, смятан за един от водещите компютърни учени, които предсказват дигиталното бъдеще.

 
 

British Airways планира днес да възобнови обслужването на полетите

| от chronicle.bg |

Британският авиопревозвач British Airways се готви днес да обслужва „почти нормално“ полетите си на летище „Гетуик“ и „повечето“ полети от „Хийтроу“ след тежкия компютърен срив, който предизвика хаос в трафика през уикенда.

Ще има някои нарушения в разписанието ни за неделя, тъй като самолетите и екипажите ни по света не са на място, съобщи компанията в ранните часове на днешния ден в Twitter, извинявайки се сериозните нарушения вчера. British Airways призовава пътниците да не се отправят към летищата, освен ако полетът им не е потвърден.

 
 

Най-екстремният мощен Jaguar е тук (видео)

| от chronicle.bg |

Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover обяви най-мощния, пъргав и екстремен Jaguar създаван до сега: новия XE SV Project 8.

Прототипната версия на спортния седан Jaguar XE с 600 к.с., украсена с ексклузивен камуфлаж, създаден от SVO Design, и предлагаща динамика на суперавтомобил, премина дебютния си тест на предизвикателната писта Nürburgring Nordschleife. Можете да видите прототипа Project 8 в действие тук:

С най-тунингованата версия на 5-литровия двигател V8 с компресор суперчарджър на Jaguar Land Rover Project 8 ще стане вторият колекционерски автомобил от SVO след успешното лансиране на Jaguar F-TYPE Project 7 през 2014 г. Не повече от 300 автомобила, всички ръчно сглобени в Техническия център на SVO в Ковънтри, ще бъдат създадени за продажба в световен мащаб.
Пълни спецификации за Jaguar XE SV Project 8 ще бъдат публикувани на www.jaguar.bg на в края на юни, малко преди световния му динамичен дебют на Фестивала на скоростта в Гудууд, Западен Съсекс, във Великобритания.

 
 

Как да си направим самолет?

| от |

Един Boeing 737-800 тежи 41,145 килограма. При това празен. Как нещо, тежащо 41 тона, успява да излети във въздуха и то по 6 пъти на ден?А нашите хартиени самолетчета падат почти веднага. Авиационната техника е изключително комплексно съчетание от математика, физика, химия, механика и куп други науки. Затова се срещаме с Ейлийн. Тя ще ни открехне по темата как човекът успя да полети в небето.

 

Ейлийн Бакалова е на 21 години, родом от град Неделино. Завършва езикова гимназия СОУ „Отец Паисий“ в град Мадан. В момента е трети курс в Техническия университет със специалност „Авиационна техника и технилогии“.  Мечтата й е един ден да стане пилот. В свободното си време обича да прекарва с приятелите си и да чете книги.

 

 

Мартин: Разкажи ни за специалността си – „Авиационна техника и технологии“?

Ейлийн: Целият курс е от 45 човека и сме разпределени в две специализации – „Експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства“ и „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Разделението по специализации става в трети курс. Аз специализирам в „Експлоатация на електронно-приборната авиационна техника“. Основните предмети, които изучаваме са – „Аеродинамика на летателни апарати“; „Навигация“; „Динамика на полета“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“; „Обслужване на въздушното движение“.

Как да си направим самолет?

По принцип става много лесно. Нужни са около 430 млн. щатски долара, няколко ролки изолирбан и много свински опашки. Шегата настрана. Необходими са специализирани екипи, които отговарят за всеки един компонент от конструкцията, двигателните системи, електронно-приборната техника. Процесът е сложен и преминава през множество проверки, преди самолетът да бъде готов за експлоатация.

Как, за бога, самолетите успяват летят?!

За да може един самолет да полети е необходимо постоянно да има съперничество между подемната сила и силата на тежеста, както и между тягата и силата на челното съпротивление.  Подемната сила трява да е достатъчно голяма, за да се противопостави на теглото, а тягата е необходимо да бъде достатъчно силна, за да се противопостави на челното съпротивление.

Знаеш ли нещо за авиокомпаниите, което ние не знам?

Може би не знаете защо например нискотарифните компании са толкова евтини? Основното правило на нискотарифните компании е да правят максимален брой полети на ден. Това обикновено означава по 6 излитания и кацания на ден. Ето защо нискотарифните компании по прицнип не извършват дълги полети. Друго нещо, което намалява цената на билетите ни, е правилото „не повече от 30 минути на земя“. От престоя на земя не се печели и за да може да се осъществят 6-7 излитания и кацания на ден, след всеки полет самолетът е максимално бързо разтоварван и натоварван отново. Друго важно нещо е самолетите да са само от един тип, за да може да са взаимнозаменяеми. Ryanair например използват само Boeing 737-800.

Можеш ли да ни обясниш как да направим най-доброто хартиено самолетче?

Когато бях малка много обичах да правя хартиени самолети, но след това се увлякох по истинските. Колкото и техники да ви кажа, хартиените ви самолети няма да полетят по-бързо от Airbus А380.

Какво трябва да знаят хората за самолетите? И има ли нещо, което масово разбираме по грешен начин?

Всеобща заблуда е, че летенето със самолет е опасно. Всъщност това е най-сигурният транспорт. В днешно време на пътя умират в пъти повече хора. Проблемът при самолетите е само, че хората на борда при всеки полет са от 100 – 300 човека и при злощастен случай загубата е наистина голяма. Но, съвременните самолети са изключително добре проектирани и оборудвани, за да може броят на катастрофите да намалава с всяка изминала година. Екипажите вече са достатъчно добре обучени, за да приземят самолет дори когато двигателят откаже.

 
 

Кери Мълиган: нежното лице на Холивуд

| от chronicle.bg |

Кери Мълиган може да изглежда като сладко и невинно момиченце, но е играла на една снимачна площадка с Райън Гослинг, Леонардо ди Каприо и Майкъл Фасбендър. Освен това, е един от ярките таланти на Холивуд и участва във филми, които трябва да присъстват във видеотеката ви (имаме предвид тази в ума ви, явно е, че никой вече не събира касетки“.

Мълиган дебютира в света на филмовото изкуство заедно с Розамунд Пайк и Кийра Найтли в „Гордост и предразсъдъци“ през 2005 година.

Впоследствие тя ще участва в още един филм заедно с Найтли – излязлата през 2010 драма „Никога не ме оставяй“, която й носи отличие за главна женска роля от фестивала в Палм Спрингс и от церемонията на Британските независими награди. По това време престижните награди вече не са новост за Кери, която през 2009 спечели сърцата на зрителите и критиците с ролята на Джени Мелър – гимназиална ученичка, която е на път да получи първите си истински житейски уроци.

Нежната англичанка има рожден ден днес и в галерията може да видите 10 нейни роли, които просто не стават за изпускане.