Лилия Маравиля и Владимир Пенев спечелиха „Икар – 2014″ за водещи роли

| от |

Лилия Маравиля спечели „Икар – 2014″ за главна женска роля за „Г-жа министершата“ от Бранислав Нушич на Недялко Делчев в Театър „София“.

„Да не допускаме хора като моята министерша да влизат в политиката – това зависи от нас“, пожела актрисата. Тя не скри, че е много щастлива от наградата и че много се вълнува, тъй като няколко пъти е „играла този мач“ – била е номинирана, но не е печелила. Всъщност в нашата прекрасна професия всяка вечер получаваме награда от публиката, отбеляза Лилия Маравиля.

403843_2966653362786_1157603135_n

Националните театрални награди „Икар“ на  Съюза на артистите в България /САБ/ бяха връчени  тази вечер в Народния театър „Иван Вазов“ на тържество по случай Международния ден на театъра 27 март.

Владимир Пенев посвети на Малък градски  театър „Зад канала“ и неговата директорка Бина Харалампиева наградата си за главна мъжка роля –  за „Скъперникът“ от Молиер на Лилия
Абаджиева. Актьорът благодари и на екипа на представлението, на всичките си колеги, на Джийн Хекман, Теди Москов и Мая Новоселска.

Александър Кадиев излезе тичешком на сцената, за да вземе „Икар“-а си за поддържаща мъжка роля за „Скъперникът“. Актьорът подскачаше радостно и позираше със статуетката. После заяви, че
за него няма абсолютно никакво значение, че печели наградата. Надълго и нашироко благодари на екипа и на директорката на „Зад канала“, че го е взела в трупата веднага след завършването, като я нарече „лельо Бина“. Полусериозни, полушеговити благодарности имаше и към майка му актрисата Катя Евро, приятелката му Таня и към столичния кмет Йорданка Фандъкова, че се грижи за артистите от общинските театри. Иначе заплатите в съсловието са много ниски, затова сме принудени да ставаме тв водещи, отбеляза Кадиев.

10013321_10152084079987725_1471175702_n

За поддържаща женска роля бе отличена Ина Добрева за „Презрението“ по филма на  Годар и романа на Алберто Моравия на Крис Шарков, продукция на Театралната  работилница „Сфумато“ и
„Екзодус арт“.

Иван Добчев предоставя наградата си за режисура за „Възвишение“ по романа на Милен Русков в Пловдивския театър за възстановяването на опожарената сграда на театъра, стана ясно от посланието му, прочетено от директора на театъра Кръстьо Кръстев. Той съобщи, че Добчев е във Франция.

„Професия лъжец“ на Теди Москов във Варненския куклен театър взе „Икар“ за най-доброто представление. Отличието му връчи Йорданка Фандъкова.

„Вече съм стар – станах на 54 години. Няма да се държа като млад режисьор. Уморен съм от всичко – от вас, от себе си, от театъра и ще си ходя. Благодаря ви“, заяви Теди Москов със
статуетка в ръка.
С бурни продължителни аплодисменти и възгласи „Браво!“ беше приветстван от всички присъстващи, станали на крака, актьорът Стефан Мавродиев – носител на „Икар – 2014″ за изключителен творчески принос.

„Това е чест за мен – не мога да използвам друга дума. Всъщност награждавате моето щастие, защото моето щастие е работата ми“, каза Мавродиев. „За мен е чест вниманието ви, вниманието на САБ, на публиката, на журито, чест е за мен, че съм част от българския театър.  Благодаря на всички, които са участвали заедно с мен през годините в този мой принос“, добави артистът.

Залата изправи на крака и актрисата Лина Бояджиева, позната на поколения деца и родители – освен с десетките си роли – с песничката „Аз съм Сънчо, ида от горица“. Тя беше удостоена с наградата за принос в кукленото изкуство от АКТ – УНИМА.

Със стихотворение – равносметка на изминатия път, благодари актьорът Михаил Хаджиилийков за наградата „Икар“ за чест и достойнство, определяна от  председателя на САБ Христо Мутафчиев, който връчи отличието на своя колега.

В стила на баща си режисьора Рангел Вълчанов актрисата Ани Вълчанова се опита да разведри с шеговити спомени атмосферата въпреки тъжния повод, по който излезе на сцената заедно със съпругата на актьора Чочо /Петър/ Попйорданов  Даниела. Двете получиха традиционните почетни награди за близките на отишли си през годината именити артисти, които връчва кметът на Каварна
Цонко Цонев. „Оно, ако е толкова лошо на оня свят, все някой щеше да се е върнал“, коментирал дядо ми според разказите на баща ми, каза Ани Вълчанова. „Ако някой се върне, спукана ни е работата. Значи ни остава само този живот, който толкова не харесваме“, пошегува се актрисата. „И баща ми, и Чочо много обичаха този живот, живееха го яростно, обичаха жените, боготворяха децата, умираха за работата си и най-важното – влюбваха хората в себе си“, каза още Ани Вълчанова.

„Чочо беше истински щастлив на две места – вкъщи и на тази сцена. Знам, че и сега е тук с нас, радва ни се и ни обича, както и ние го обичаме“, каза Даниела Попйорданова. Тя благодари за почетната награда и от името на малката им дъщеря Катя и на бащата на актьора Иван Попйорданов.

„Робин“ от Анна Топалджикова в Камерния театър „Възраждане“ донесе „Икар“ за дебют на режисьорката Тея Сугарева. „Хората от Оз“ на Яна Борисова спечели наградата за драматургия. Получи я актьорът Атанас Атанасов, който благодари на авторката за прекрасния текст и  за репликата: „Благодаря на театъра, който ми осигурява момент на амнезия за всичко, което ме съсипва в
живота“.

Камелия Николова бе отличена за критически текст за книгата си „Българският театър след 1989 и новата британска драма“.

„Парижката Света Богородица“ от Виктор Юго на Лилия Абаджиева в Театър „София“ взе „Икар“ за майсторско техническо осъществяване.  За музика бе отличен Петър Дундаков – за две
постановки на Стайко Мурджев – „Талантливият мистър Рипли“ от Филис Наги във Варненския театър и „Дисни трилър“ от Филип Ридли в Пловдивския театър, за сценография – житейският и творчески
тандем Венелин Шурелов и Елица Георгиева – за „Напразни усилия на любовта“ от Шекспир на Крис Шарков в Театър „София“ и „Канкун“ от Жорди Галсеран на Стилиян Петров във Варненския
театър. „Икар – 2014″ за съвременен танц и пърформанс спечели „Тълковен речник“ на Сдружението за съвременно алтернативно изкуство и култура „По действителен случай“.

Победители в кукления театър са „Бурята“ от Шекспир на Катя Петрова в Столичния куклен театър – за най-добър спектакъл, и Свила Величкова – за индивидуално постижение в кукленото изкуство –  за сценографските решения на „Басни“ от Лафонтен в Бургаския куклен театър и  „Джуджето Дългоноско“ от Вилхелм Хауф  в Сливенския куклен театър, и двете под режисурата на Бисерка Колевска.

Цирковите артисти присъдиха „Икар“ в своя жанр на тандема баща и син Сашо  и Алекс Койчеви за приноса им в цирковата клоунада и пантомима. За вариететно изкуство е награден Христо Каранджулов – Ирко, за 50-годишна творческа дейност и приноса му в илюзионното изкуство, а за съвременна българска музика – Shiny Dolls за дебютните им авторски песни „Искам да вярвам“ и
„Be my lover“.

Гилдията на актьорите, работещи в дублажа, отличи със „Златен глас“ Ани Василева  за „Новите съседи“. Двама студенти по актьорско майсторство в НАТФИЗ – на Иван Добчев и на Снежина Танковска, получават годишните стипендии на САБ, обяви заместник-председателят на съюза Валентин Танев. Той съобщи, че тази година Министерството на културата няма да връчи грамоти за най-успешен сезон на един куклен и един драматичен театър.

В основата на празничния спектакъл, озаглавен „Кой печели“ /с алюзия към политическото злободневие/, беше сблъсъкът между национално и космополитно в изкуството – със застъпничеството на водещия Герасим Георгиев – Геро и неговата опонентка Мила Люцканова, студентка в НАТФИЗ. Геро дори изтропа едно Дунавско хоро в акомпанимент на Берковската духова музика, която замалко
„кривна от пътя“ с джазово парче. Националната гордост подхранваха също хорът „Мистерията на българските гласове“, певицата Валя Балканска и гайдарят Петър Янев.

Сценографката Мира Каланова беше „населила“ сцената с крилати бронзови „хора“, а в пространството над нея се рееха уголемени до човешки ръст статуетки „Икар“. Стоян Радев беше режисьор и сценарист на галаспектакъла, който завърши с посланието за Световния ден на театъра, тази година от Брет Бейли – южноафрикански драматург, режисьор и директор на театрални фестивали, прочетено от актьора Мариус Донкин.

 
 

Анджелина Джоли: Брад Пит винаги ще бъде част от семейството

| от chronicle.bg |

Актрисата Анджелина Джоли каза, че Брад Пит винаги ще бъде част от семейството, въпреки развода им, пише в. „Дейли мирър“.

Двамата подписаха документите по развода си миналата година и въпреки решението им да продължат пътя си поотделно, Анджелина Джоли се надява, че това ще ги направи „по-сплотен“ екип.

„Не искам да коментирам много по въпроса, освен че бяха много трудни времена. Ние сме семейство, каквото ще бъдем винаги. Ще преминем през това и се надявам, че ще сме по-сплотено семейство“, каза тя.

„Много, много хора се намират в това положение. Цялото ми семейство, всички преминахме през труден период. Фокусът ми е върху децата ми, нашите деца…“, добави актрисата.

Двамата с актьора Брад Пит започнаха връзката си през 2005 г. и се разделиха през септември 2016 г.
В момента Анджелина е в Камбоджа за премиерата на филма „Първо убиха баща ми“ („First They Killed My Father“), заедно с шестте си деца – Мадокс на 15 г., Шайло на 10 г., Пакс на 13 г., Захара на 12 г. и близнаците Вивиен и Нокс на 8 г.

„Филмът не се съсредоточава върху ужасите на миналото, а върху издръжливостта, добротата и таланта на камбоджанците. Най-вече, филмът е начинът ми да изразя благодарността си към Камбоджа. Без Камбоджа, може би никога нямаше да стана майка. Част от сърцето ми е и винаги ще бъде в тази страна. И част от страната е винаги с мен – Мадокс“, каза Анджелина Джоли.

 
 

Китай ще създаде свръхмощен компютър с производителност 1 ексафлопс до 2018 г.

| от chronicle.bg |

Китайски специалисти планират да създадат до 2018 г. нов свръхмощен компютър, с производителност 1 ексафлопс (квинтилион (10 на 18-та степен) операции в секунда), предаде ТАСС.

Разработката „Тянхъ 3″ ще бъде „най-напредналата в света, надминаваща всички съществуващи аналози“. Тя ще превъзхожда десетократно „Сънуей ТайхуЛайт“ – най-мощният засега компютър от версията „Топ 500″.

„В текущата година Китай ще направи пробив в това направление, както при процесора, така и в съпътстващата технология. В резултат ще бъде създаден прототип на свръхмощна изчислителна машина с производителност 1 ексафлопс. Фактически сме изправени пред нов етап в производството на компютри. Това ще позволи на Китай по-бързо, с по-голяма точност и широк обхват да решава редица сложни научни проблеми“, казаха учените.

В частност се планира данните от машината да се използват в генното инженерство при анализа на структурата и последователността на подреждане на протеините.

„Предполага се, че благодарение на този компютър ще се направят нови открития в областта на медицината“, каза Мън Сянфей, директор в Държавния център за суперкомпютри в гр. Тянцзин.

Изобретението ще се създаде изключително въз основа на национална технология и ще бъде готово за експлоатация в режим на проект до 2020 г. Китайските учени казаха, че той ще бъде представен преди американските учени да покажат на света своята окончателна версия на компютъра със скорост повече от 1 ексафлопс.

Източник: БТА

 
 

Жените и малцинствата полека си проправят път в Холивуд

| от chronicle.bg, по БТА |

На жените и малцинствата им провървя повече тази година – те правят добро впечатление в надпреварата за наградите „Оскар“, но все пак са слабо представени, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

В доклада си за 2017 г. за разнообразието в Холивуд учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис анализирали 200 филма, които събрали най-големи приходи през 2015 г., и 1206 телевизионни предавания, излъчени през сезона 2014-2015 г.

За този четвърти годишен доклад те проучили също наемането на жени и представители на малцинствата за 11 вида заетост, свързана с дейност пред и зад камерата.

„В сравнение с предишния доклад добрата новина е, че жените и представителите на малцинствата са постигнали напредък, особено в телевизията, където понастоящем се наблюдава нещо, което може да бъде окачествено като златен век – оповестиха от центъра за афроамерикански изследвания „Ралф Бънч“. – Лошата новина е, че въпреки напредъка жените и малцинствата остават слабо представени в телевизията.“

Резултатите от изследването са публикувани няколко дни преди церемонията по връчването на наградите „Оскар“.

Тази година ситуацията е различна – рекорден брой чернокожи актьори са номинирани за престижните отличия. Въпреки това „изключването“ на цветнокожи и жени от Холивуд остава тревожно, отбелязаха авторите на изследването.

Малцинствата съставляват 40 на сто от населението на САЩ, но едва 13,6 на сто от изпълнителите на главни роли и 10,1 на сто от режисьорите са техни представители. Макар жените да съставляват половината от населението на страната, едва 29 на сто от главните роли са поверени на жени и 10 на сто от режисьорите са жени. „Белите мъже продължават да доминират, а на цветнокожите и жените трудно се предоставят възможности, за да успеят“, поясни ръководителят на изследването и директор на центъра „Ралф Бънч“ Дарнел Хънт.

 
 

Киану Рийвс може да се снима в „Матрицата 4″

| от chronicle.bg |

В края на трилогията Нео умира, за да приключи войната и да установи мир между хората и машините. Въпреки това братя (сестри) Уашовски си оставиха вратичка, че Нео може да се завърне – моментът, в който Сати пита: „Ще се видим ли отново“, а Оракулът отговаря: „Подозирам, че да. Някой ден.“.

В „Джон Уик 2″, където Киану отново си партнира с Лорънс Фишбърн, получаваме нещо като реюниън на „Матрицата“. Разбира се, ще бъде много по-вълнуващо, ако Warner Bros. накарат създателите на франчайза да го подновят. А това няма да е невероятно при положение, че той направи 1,6 милиарда долара в световния боксофис.

Дали Киану Рийвс ще се съгласи да се снима в евентуален четвърти филм? Да! При няколко условия. Той заяви, че „Уашовски също трябва да имат участие във филма. Те трябва да го напишат и режисират. След това ще видим, но да – ще бъде странно, но защо не. Хората умират, историите не, хората в историите не“.