„Ислямска държава“ на Лорета Наполеони излиза на български

| от |

До дни на българския книжен пазар излиза документалната книга на Лорета Наполеони „Ислямска държава и преначертаването на Близкия изток“. Авторката е експерт по финансиране на тероризма и пране на пари и съветник на няколко правителства и международни организации по въпросите на антитероризма. Като председател на групата за финансиране на антитероризма към Мадридския клуб, Наполеони събира държавни глави от цял свят с цел създаване на нова стратегия за борба с финансирането на терористичните мрежи. Българското издание е на „Жанет 45“, а преводът е дело на Владимир Новков.

В книгата си Лорета Наполеони  отвежда читателя отвъд заглавията на вестниците. Тя показва, че макар западните медии да представят „Ислямска държава“ като най-обикновена банда престъпници във временен подем, организацията работи по изграждането на нов модел на държавност. Докато води класическа завоевателна война, за да „изкове“ своята версия на някогашния Халифат от VІІ век в нашето съвремие, ИД използва съвременни технологии, за да набира бойци и средства, като едновременно с това включва местното население във всекидневното управление на новата държава. Въздигнала се от пепелта на поредица провалени джихадистки начинания, ИД демонстрира дълбоко разбиране за същността на близкоизточната политика, използвайки пълноценно тактиката на „войната чрез посредници“ и на „държавата черупка“. Това не е просто поредната терористична мрежа, а внушителен враг, напълно съответстващ на нашата съвременност и на настоящия размирен световен ред. „Да се пренебрегват тези факти е не просто заблуждаващо и повърхностно, а и опасно“, пише Наполеони. „Формулата Познай врага си си остава най-ефективното мото на войната срещу тероризма.“

„Ислямска държава“ на Лорета Наполеони е важен принос към нашето разбиране за събитията в Близкия изток.  Подобно на всички добри публицистични или исторически съчинения, книгата е непредубеден разказ, който отказва да следва лесните и общоприети клишета, разпространявани на Запад относно радикалния ислям и борбата срещу него. Наполеони разобличава лекомислието на Западния свят. Кара ни да се погледнем с очите на другите. Подготвя ни за реалния свят, а не за утопията, която се опитахме да създадем чрез безразборно насилие, безмилостна окупация и война, продължила повече от десетилетие“, заявява Крис Хеджис, бивш ръководител на дирекция „Близък изток“ в „Ню Йорк Таймс“.

Лорета Наполеони е родена и израснала в Рим, активен член на феминисткото движение и политически активист. Тя е доктор на икономическите науки и притежава магистърски степени по философия на международните отношения и по тероризъм. Преподава в „Judge Business Schools“, Кеймбридж. В началото на кариерата си като икономист работи за няколко банки и международни организации в Европа и САЩ. В началото на 80-те в продължение на две години работи в Националната банка на Унгария по проект за конвертируемостта на унгарския форинт, който 10 години по-късно става модел за конвертируемостта на рублата. През 1992 г. Наполеони оформя документацията за изграждането на Международната банка за възстановяване и развитие.  Наполеони е редовен коментатор за медии като CNN, Sky и BBC. Тя е сред икономистите, които предсказаха кризата с кредитите и рецесията. Съветник е на няколко банки по стратегиите за справяне с текущата криза. Редовно изнася лекции по икономика, тероризъм и пране на пари из целия свят. Лорета е и колумнист в няколко европейски финансови издания като „El Pais“, „The Guardian“ и „Le Monde“. През деветдесетте години е един от първите журналисти, интервюирали Червените бригади. В три последователни години провежда интервюта с членове на различни терористични организации. През 2003 интервюира последователи на Абу Мусаб ал-Заркауи в Европа и в Близкия изток. Автор е на бестселърите „Maonomics“, „Rogue Economics“, „Terror Incorporated“ и „Insurgent Iraq“.

 
 

Ох, стари сме… защото те правят 10!

| от |

Едно десетилетие измина като мигване с единия клепач и ние си мислим, че сме си същите, ама не сме… Защото сме с 10 години по-големи. И уж поумнели. Минаването на безгрижните лета се отразява, както на човешкото тяло и съзнание, така и на любимите guilty pleasure удоволствия, каквито са сериалите.

Вярвате или не, но много от любимите ви шоута направиха 10 години от старта си и дори след толкова време, за част от тях си спомняме с умиление. И с леко насълзяване на очите.

Ние сме избрали пет добри, вкусни, провокативни и да, КУЛТОВИ, сериала, които правят 10 тази година. А ние сме стари, но все така ги харесваме. Цък, в галерията горе са.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Когато звездите бомбят снимки

| от chronicle.bg |

Фотобомбите представляват накратко следното – когато човек влезе в кадъра при снимката на друг.

Винаги се получава смешно, но е най-забавно, когато фотобомби правят звездите.

Предлагаме ви в галерията списък със снимки на знаменитости, които „случайно“ се приплъзват в кадъра на друг.

Сред тях можете да видите бивш президент, британската кралица и много актьори и актриси.

 

 
 

Причината жените да напускат мъжете

| от chronicle.bg, по БТА |

Първата причина, поради която жените напускат мъжете си, са политическите различия, незадоволителният секс идва едва на второ място, разкри проучване.

Изследването е проведено през 2016 година сред потребители на апликация за запознанства и е обхванало 6 842 души. Жените от Великобритания най-често зарязват любимия заради споровете, свързани с Брекзита, а американките – заради бъдещия тогава президент Тръмп.

Третата причина, поради която дамите показват червен картон на партньора, са финансовата му несъстоятелност. На четвърто и пето място идват съответно ревността и липсата на доверие в половинката.

Мъжете изтъкват от своя страна по-земни неща за напускане на избраницата. На първо място те поставят нейното затлъстяване. Едва по-нататък те посочват като причини ревността й, лошия секс и изневярата.