Франкофонията – Гласът на културното многообразие

| от |

Месец март е международният месец на франкофонията. 75 държави и правителства са част от международната организация на франкофонията – 890 млн. мъже и жени споделят френския език и неговите ценности.

Photo communique_francophonie_FB

Почетното консулство на Франция в Пловдив – Алианс Франсез, осъществява в рамките на този месец множество културни и образователни инициативи. „Една от основните мисии на Алианс Франсез като културно-образователна институция е да промотира френския език, правото на избор и мултилингвизма в международен мащаб, и то не срещу английския език, който също печели в това ново езиково равновесие, а заедно с него”, сподели г-жа Теофана Брадинска, почетен консул на Франция и директор на Алианс Франсез Пловдив.

До края на месеца тече изложбата „Жул Паскин, от Видин до Париж“ в Градската художествена галерия.

В рамките на инициативата „Предизвикателството да четеш” на 18 март в Алианс Франсез Пловдив ще гостува френският писател Мартен Паж, известен с творчеството си като новелист и романист. Писателят публикува своята първа новела още на 26 години, която веднага постига грандиозен успех. Литературните му постижения се простират още върху младежки романи, детски книги („Аз съм земетресение”, „Разговор с шоколадова торта”) и различни есета, а творчеството му бива публикувано на над 20 езика. Също така прави и преводи, сред които, със своята сериозна тематика, се отличава „Душата на човек през социализма” от Оскар Уайлд. Познавайки добре съвременните тенденции и възможностите, които предоставя интернет пространството, Мартен Паж намира още един начин да бъде близо до почитателите си, като поддържа в реално време свой личен блог.

Както всяка година, и през този месец на франкофонията се провеждат множество турнири и развлекателни игри по интернет, както и традиционните конкурси по френски език „Златното перо” и „Олифран”.

На 25 март е и виртуалният информационен сеанс с база Пловдив за изучаващите френски език с мотивация Квебек. Този сеанс се ръководи от г-н Пол Тротие, съветник по международните въпроси при Министерството на имиграционните власти на Канада. Чрез обучението по френски език Алианс Франсез дава шанс на всеки желаещ да повиши своята конкурентноспособност не само за чужбина, но и за България, тъй като множество френски фирми у нас „изпитват глад” за специалисти франкофони.

Усилена подготовка тече и за предстояща Френска седмица на пл. ”Стефан Стамболов”, свързана с единадесетото издание на Международния фестивал за франкофонска песен „Златен ключ” – Пловдив 2014г. Тази година ще бъдат представени нови разнообразни продукти, предвиждат се атракции, включително и за деца с „танцуващ енот”, демонстрации, тестване и спрейнги. Новост има и при наградите в Националния конкурс на Фестивала. За първи първи път тази година Френският институт за България ще връчи награда за избор на най-оригинално представяне на френска песен. Пиер Фабр също за първи път ще отличи със специален приз един от финалистите. Както е практиката по цял свят, свързана с този тип фестивали, така и Община Пловдив е неизменен партньор при провеждането на това събитие, което спомага за популяризирането и добрата реклама на град Пловдив и България по света, подкрепящо кандидатурата на града ни за Европейска столица на културата през 2019г.

 
 

Нов робот се намесва в борбата със сърдечната недостатъчност

| от chronicle.bg |

Учени от Харвардския университет и Детската болница на Бостън са разработили нов тип робот, който помага на сърцето да тупти.

Роботът е направен от специална мека тъкан и се увива около сърцето, без да използва механични компоненти (какъвто е случаят със сегашните помпи за сърце).

Уникалността на робота идва от липсата на нужда от вмешателство в сърцето или кръвта. Тоест, пациентите не бива да се притесняват от запушване на помпата и да пият лекарства за разреждане на кръвта, които изискват редовно лабораторно контролиране и съответно създават дискомфорт.

Роботът до голяма степен пресъздава самото сърце.

Той е направен от тънък силиконов ръкав, в който са сложени малки пневматични моторчета. Те се захранват от въздушна помпа. Част от моторчетата разширяват и свиват ръкава, а друга част леко го завъртат. Така движението на сърцето по време на тупнете се симулира максимално точно.

При клинични тестове със сърца на прасета, които са имали капацитет 45% от нормалния, роботът е успял да ги възстанови до 97% от капацитета им.

Учените вече са изчислили, че роботът им може да помогне на 140 000 души със сърдечни проблеми. Устройството може да се използва и за поддържане на минимални жизнени показатели на сърцето докато пациентът чака донор.

Учените казаха, че роботът все още не е тестван с човешко сърце и предстои още работа преди да е готов за това. Те смятат, че са доказали концепцията и че технологията ще може да се използва и за други органи, които се нуждаят от асистенция, за да функционират.

Източник: Engadget

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.

 
 

10-те най-богати, здрави, щастливи и модерни държави

| от chronicle.bg |

Или къде да отидем, когато (ако) Тръмп и Великобритания заключат вратите.

Лондонският институт Legatum пусна десетия си годишен „Индекс на благополучието“ – глобално изследване, което прави класация на най-просперитетните държави в света. То изследва 104 елемента – от стандартните БВП и процент безработица до по-интересни като колко са защитените интернет сървърa в държавата и колко отпочинали се чувстват хората ежедневно.

Тези елементи след това се разделят в 9 графи: качество на икономиката, бизнес среда, политика, образование, здраве, безопасност, лична свобода, социален капитал и околна среда.

Норвегия беше начело на класацията 7 години поред. През 2016 година обаче имаме нов лидер.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days