„Една и съща нощ” на Христо Карастоянов спечели наградата „Хеликон“

| от |

Драматичният роман за убийствата на поета Гео Милев и анархиста Георги Шейтанов – „Една и съща нощ” от Христо Карастоянов, спечели ХІІІ награда за нова българска художествена проза „Хеликон“.

hristo

Победителят беше обявен на церемония в столичната книжарница „Хеликон-Витоша” на 11 декември.

Предишният носител на наградата Алек Попов връчи на Христо Карастоянов статуетката „Орлето на Хеликон”, изработена от скулптора писател Евгени Кузманов. Миналата година Попов получи своята награда от Карастоянов. Преди 2 години Карастоянов спечели с романа си „Името”.

„Една и съща нощ” беше избран от петчленно жури – Калин Донков (председател), Кристин Димитрова, Юри Лазаров, Андрей Захариев и Бойко Ламбовски, между 12 книги, които бяха номинирани на четири етапа през годината. Мотивите за избора на победителя са:

„За пищното, достоверно и задъхано описание на едно смутно и жестоко време, в което са живели, писали и са умирали поетите; за творческата дързост да прелиташ от тогава към днес; за извървяната през годините писателска смелост да извадиш от незаслужена забрава имената и съдбите им, да изрисуваш с думи образите им и да ги изправиш пред сведения поглед на днешните гузни съвести”.

Председателят на журито Калин Донков заяви в словото си, че ХІІІ награда „Хеликон” се дава в една добра година за българската проза. „Журито прочете стотина книги от различни белетристични жанрове, представени от най-добрите издателства. Правят впечатление многото нови имена и продължаващото настъпление на българския разказ. Това присъствие е гаранция за развитието на българската литература”, каза Донков.

Алек Попов сподели:

„Първите откъси от тази книга чух на фестивала „Четящият човек” през лятото на 2013 г. Това, което е направил Христо, е забележително. Той подхожда към тези сложни времена, все още будещи страшно много страсти, по един свободен начин. Смятам, че най-интересните книги, които в бъдеще ще се появят, са именно свързани с този толкова оспорван исторически период на ХХ век – безспорно кървав, който продължава да разделя нашата нация. Литературата е единственият начин да се мине през него и да бъде разбран, без грозни страсти да минем през това болезнено минало и да го преодолеем”.

Победителят Карастоянов беше кратък:

„Вече ми е ясна формулата – да случиш на издател, който да ти повярва, да случиш на редактор, който да разбере и да не ти прости нищо, евентуално да ти съчини заглавие, и най-сетне – да случиш на книжар, който да доведе този продукт до онзи, за когото е предназначен”. Той поиска обещание от книжарници „Хеликон” , че ще съществуват дълго и когато малките му внуци пораснат, ще учат и тях на ум и разум. „За мен наградата “Хеликон“е изключително важно нещо. Това е уникална сама по себе си награда, защото се дава за книга, забелязана по рафтовете на книжарницата”, каза още победителят.

Анкета сред читателите на lira.bg постави Карастоянов на трето място. На първо беше Иво Сиромахов с „Моя таен любовен живот”, а на второ – Недялко Славов с „Портрет на поета като млад”.

За първи път беше връчена и почетна награда от името на книжарите от веригата „Хеликон”. Тя беше присъдена посмъртно на писателя Георги Божинов за романа му „Калуня-каля” – заради ненадминатата красота на езика и забележителното художествено изображение на героите. Тази първа награда на романа отбелязва 90 години от рождението и 10 години от кончината на писателя.

По традиция министърът на културата Вежди Рашидов изпрати поздравителен адрес, който акцентира върху значимостта и мястото на наградата „Хеликон” за българския културен живот.

„Литературната награда Хеликон си заслужи името на една от най-авторитетните и престижни в България. Имената на номинираните и наградените са сред най-стойностните в българската литература. Хубавото е, че с редом с популярни български автори се стреми да налага млади писатели, които пробиват на литературното поприще. Добре е, че им се дава шанс да се съизмерят чрез книгите си и да достигнат до повече читатели. А българският читател има нужда от добра българска литература. Наградата „Хеликон” му показва пътя към нея. Пожелавам на книжарниците „Хеликон” да продължават все така, защото тази кауза е благородна”, написа министърът.

Събитието беше озвучено от етно рок група „Гологан”.

edna i sushta nosht

СЮЖЕТЪТ

Романът проследява трагичното приятелство на талантливия поет експресионист и издател на списанията „Везни” и „Пламък” – Гео Милев, и известния ямболски анархист Георги Шейтанов. През 20-те години на ХХ век съдбите им се преплитат, за да завършат в една и съща нощ. Като в древногръцка трагедия и двамата са убити по едно и също време в една майска нощ на 1925 г., след като са попаднали в зловещите арести на Дирекцията на полицията заедно със стотици други жертви на погромите след кървавия атентат в църквата „Света Неделя”.
В книгата Гео Милев и неговият спомоществовател Шейтанов, който финансира издаването на списание „Пламък”, са ярки, живи, релефни образи, а изключителната точност на разказвача постига кинематографичен ефект.

 

 
 

Филмите с актьори от различни раси са по-печеливши

| от chronicle.bg |

Холивуд често сочи към боксофис класациите, когато някой дръзне да попита защо няма по-голямо разнообразие на етноси. Това обаче може да се окаже грешно.

Изследване на Creative Artists Agency в тази област сочи, че „Средностатистическата печалба в дебютния уикенд на филм, който привлича зрители от най-различни етноси (което най-често е резултат на етнически разнообразния актьорски състав) е три пъти по-голяма от печалбата на обикновен филм“.

След това изследване, Кристи Хюбегър от Creative Artists Agency създава Индекс на етническо разнообразие във филмите. Тя обясни резултатите така: „Едно от най-интересните неща при успешните филми е, че комуникират с разнообразие от хора. В киното публиката иска да види свят, който прилича на техния.“

„Небелите“ хора са 38% от хората на света, но 45% от публиката по кината за миналата година. Те са гледали 413 различни филма между 2014 и 2016 година. Като „истински етнически разнообразни“ Creative Artists Agency определя филми, в поне 30% от актьорският състав не е от бели. В изследването на Агенцията тези филми печелят повече от всички „етнически неразнообразни“ без значение колко пари са налети като бюджет в продукцията.

Това много ясно може да се усети в малки филми като “Get Out” и “Hidden Figures”, както и в големи блокбъстъри като “Rogue One” и “The Fate of the Furious”.

 
 

Мързелът на мъжете

| от |

Мъжете това, мъжете онова, знам. Но мъжете наистина сме мързеливи дотолкова, че когато видиш някой всеотдайно работлив, си мислиш, че му има нещо. И най-вероятно действително му има нещо. Или получава неадекватно голяма доза самочувствие от това, че върши познато до болка действие много добре, или бяга от някакви кофти събития в живота си, или няма никакви други събития в живота си. Има, разбира се, и мъже, които намират приключение в работата си. Но сега ще говорим за мързеливото болшинство. Нека подчертаем, че мързелът не е  безотговорност, но за това – после.

Колеги ми разказаха за два поредни идентични случая в автомивка. Закарват колата си там в 3 следобед. Мъжът им казва, че, уви, приключва в 6 и няма време. „Можеш ли да останеш малко?“ – запитват, но „Не мога, много съм уморен“. На следващия ден – същото. От една страна човекът работи до 6 и да го попиташ дали не може да работи повече е все едно да питаш таксиметровия шофьор дали не може да кара над ограничението. Има си причини да откаже. От друга страна обаче – аре стига глупости! Таксиметровият шофьор може да кара над ограничението преспокойно! Автомивката също може да остане малко повече.

Мързелът е модерната чума, но си има причина за нея. Просто ни става скучно много бързо.

Дори да работиш с разнообразие, в един момент започваш да очакваш определено ниво на разнообразие. Така ти става скучно и губиш мотивация. Това се отнася до поне 80% от мързеливите мъже.

Мотивация.

Мързеливите не са безотговорни. Безотговорните хора са малко и те бързо са отблъснати от обществото, защото всички мразим да се грижим за несериозни пикльовци. Болшинството мързеливи мъже просто нямат мотивация. Нека пак вкараме двете страни: от една страна, човекът работи на автомивка и чисти коли. Този мъж чисти коли, всеки ден, по няколко и всичките са еднакви. Колко е интересно да чистиш коли. От друга страна обаче не е спечелил длъжността си от Супершоу Невада. Не е като да е изтъркал едно талонче „Златните пирамиди“ и бум – печелите миене на коли. Знае с какво се е захванал, което автоматично значи, че се се съгласил да го прави – тогава да заминава да го прави. Сори. Същото е и с някои полицаи (малко, но ги има). „Ама ние работим в опасни ситуации“. Човече, да… Ти си полицай, това правят полицаите. Радвай се, че има опасни ситуации, иначе ще трябва да разтърваваш пияни холандци по дискотеките.

Разбирам, че мотивацията е ниска, прекалено ниска. Но разваляш хорото, ако не го играеш.

Разсейване.

Мързелът е заешка дупка като в приказката за Алиса. Ако вършиш нещо познато за пореден път и не си набрал достатъчно инерция, за да го изкараш докрай, посредством волята си – YouTube е на два клика. (Разбира се, другите социалки са още по-близо, но моят фаворит е YouTube.) Разсейването е като да губиш на сварка – загубите се увеличават с геометрична прогресия. Ако загубиш 50% от стотинките си, с остатъка трябва да изкара 100% печалба, само за да излезеш на чисто. Мисълта ми е, че се изисква много по-малко воля, за да се дотътриш да си свършиш задълженията, за които си се съгласил, отколкото за да се изкараш от красивите, уютни прегръдки на бездънния YouTube.

 

 

*В текста се правят безпардонни обобщения, които, разбира се, имат своите изключения.

 
 

Ексхумират останките на Салвадор Дали

| от chronicle.bg |

Съд в испанската столица постанови ексхумацията на останките на художника Салвадор Дали /1904-1989/ във връзка с иск за установяване на бащинство, съобщиха световните агенции.

Мярката е свързана с необходимостта от провеждането на биологичен тест за бащинство, след като ищцата Пилар Абел поиска да бъде призната за дъщеря на живописеца.

Салвадор Дали е роден на 11 май 1904 година. Той е един от най-известните представители на сюрреализма, като през дългата си творческа кариера творецът създаде стотици художествени произведения, включително илюстрации за книги, скулптури, картини. Дали почина на 23 януари 1989 година в каталунския град Фигерас.

На негово име е наречен астероидът 2919 Dali, открит през 1981 година.

 
 

В багажа на самолетен пътник беше открит жив 9-килограмов омар

| от chronicle.bg, БТА |

Транспортните служби за сигурност съобщиха, че в багажа на пътник на международното летище в Бостън е бил открит жив 9-килограмов омар.

Животното било намерено при чекирането на куфарите на пътник на Терминал C. Това бил най-големият рак, открит някога в пътнически багаж.

По принцип транспортирането на омари не е забранено от летищните власти. Но това трябва да става в пластмасов контейнер, който да не се разлива.

Откритото животно в Бостън било поставено в хладилна чанта и „се държало прилично“ при преминаването си през устройствата за контрол на багажа. Снимката на намерения огромен омар беше пусната в социалните мрежи.