Досиетата CHR: Техeранския вампир, който бродеше с такси

| от |

Иран още трепери, когато чуе името на Техeранския вампир Голам Реза Кошру Куран Кордие. Осемнадесет години след публичния му линч, жените в Иран не излизат в късните часове и рядко ползват услугите на таксита. Защото в тях може да дебне поредният последовател на Техeранския вампир. Подобен тип престъпления срещу жени не са често срещани в Иран.

Голам Реза получил ужасяващия си прякор от местната полиция. Нарекли го така, защото бродел късно нощем с такси и карал след жертвите си, докато не се качат сами в колата му. След това ги изнасилвал, ръгал ги с нож и палел телата им. Само за 5 месеца Техeранския вампир извършил 9 убийства. Сред жертвите му има и 10-годишно момиченце.

Кой е той?

Голам Реза Кордие е роден през 1969 година Каруж оф Кучан. Още през 1982 година е задържан за кражба в Нашабур. По-късно за кратко влиза в затвора, след като подвел полицията, че е руски шпионин. На 12 април 1993, когато е на 24 години, Реза е задържан за изнасилване и въоръжен грабеж . Той се подвизавал под фалшивото име Морад Надери и трябвало да се озове в затвора, но успява да се измъкне. Реза се възползва от момента, докато властите го транспортирали до съда.

В следващите 4 години Реза се укрива от полицията и граби каквото му видят очите. През февруари 1996 година обаче кръвожадният му инстинкт се задейства и той извършва първото си убийство. Следват още 8.

Кръвопролития

Четири години Реза броди из Техeран само нощем. Избира си момичета и кара зад тях до момента, в който им потрябва такси. Тогава ги примамва в колата си и ги отвежда извън града. Там ги изнасилва и се гаври с тях, след това ги ръга с нож. Когато се насищал от кръвопролитието, поливал телата на жертвите си с газ и ги запалвал. Някои от труповете не били обгорели напълно. Ужасените полицаи открили по над 30 намушквания с нож по всяка от жертвите.

Всички опити на ченгетата да заловят серийния убиец се оказват безуспешни. До момента, в който Реза става изключително невнимателен. Той успява да изпусне две от жертвите си, които се измъкват от колата му, докато се опитва да ги отвлече. Те предоставят на полицаите детайлно описание на Техeранския вампир. Ченгетата се сдобиват със скица на външния вид на злодея и тръгват по дирите му. Всяка нощ над 30 полицаи под прикритие дебнатг за Техeранския вампир из улиците на града.

През юли 1997 година Техeранския вампир е заловен в парк, близо до местен търговски център. Той се държал подозрително и тайните агенти го обграждат. Претърсват го и откриват в джоба му ключа от смъртоносното такси, което било паркирано наблизо. Реза се съпротивлява до последно и след кратка борба е закопчан.

Процесът

Ключови за присъдата се оказват свидетелските показания на двете изплъзнали се от лапите на убиеца жени. Той е притиснат и прави самопризнания за 9 убийства, въпреки че на по-късен етап се отрича от тях. В колата му са открити следи от кръв. Появява се и свидетел, който е видял Реза да захвърля до кофите за боклук телата на майка и дъщеря, след което избягал.

Оказва се, че колата, с която Реза преследвал жертвите си, е крадена. Срещу него са повдигнати обвинения и за опит за убийство на невръстната му племенница, която той пъхнал в чекмедже. Пред съда обяснява, че се опитвал да успокои детето, но никой, естествено, не му вярва.

Някои от телата били открити заровени в западната част на Техeран. Станало ясно, че освен убийствата, престъпникът извършил и няколко кражби. Част от плячката е открита в дома на сестра му и брат му.

В последния момент безскрупулният убиец се отрича от самопризнанията си и започва да твърди, че човек на име Хамид Разули е извършвал изнасилванията и убийствата, а Реза му бил само шофьор. Полицията издирала всички с името Хамид Разули, но никой от тях нямал връзка с Техеранския вампир.

214 удара с камшик и обесване

Серийният убиец е осъден на смърт чрез обесване пред очите на заинтригуваната иранска общественост, тъй като делото се предава пряко по националната телевизия. Над 20 хиляди души се струпват да гледат на живо. Тълпата крещи неудържимо „Аллах акбар” (в превод „Аллах е велик”), докато Реза е налаган 214 пъти с камшик от близките на жертвите. След ритуала, Техeранския вампир, почти в безсъзнание, е провесен от ярко жълт кран, в близост до лобното място на убитите жени. Последните думи на садиста са: „Не съм взел пари назаем от никого, на никого не дължа нищо. Моля Господ да ми прости за това, което съм извършил”.

Местната полиция определено не ликува от публичната екзекуция. Властите се страхуват, че примерът на Техeранския вампир ще има последователи. И за жалост са прави. Малко преди края на същата 1997 година друг техерански таксиджия е арестуван при опит да посегне на своя клиентка. Задържаният нагло се хвали пред полицията: „Аз ще бъда следващия Техeрански вампир”.

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията. 

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.