Досиетата CHR: Камикадзе-метаморфозата

| от |

„Бушидо – пътят на война – означава смърт. Когато трябва да избираш между два пътя, избери този, който води към смъртта. Не разсъждавай! Насочи мисълта си към пътя, който си поел и върви!

                                                 От сборника „Хагакуре”

Те имат мисия – да умрат, докато убиват врага. Живеят с готовността да загинат всеки един момент.  В наши дни те са най-силните играчи на терористични организации,  а действията им са ръководени от нечистата кауза да се промъкват незабелязано, недостойно,  зад гърба, за да сеят смърт в метрото, търговския център, самолета. Все повече думата „камикадзе“ поражда негативни асоциации, свързани с религиозния фанатизъм. Причината е, че едни от най-смъртоносните атаки на Ал Кайда и „Ислямска държава“ са осъществени именно от такъв тип бойци – камикадзе са отговорни за атентатите в САЩ на 11 септември 2001 година, взривяват се в лондонското метро на 7 юли 2005 година,  избиват близо 30 души в турския град Суруч на 20 юли 2015 година, вилнеят по улиците на Париж…

Но къде и как се роди убиецът, който избива за назидание, който  пронизва с острието на заблудените си послания душата на мира, за да се роди от смъртта й отрочето на терора. Умопомрачен фанатик или подмолен боец е камикадзе?

Оказва се, че терористите на ИДИЛ имат изкривена представа за вярата и живота, но и за историята. Първите камикадзе воини нямат нищо общо с джихадистите, които се самовзривяват в западните градове.

Годината е 1281. Наследникът на Чингис хан – Хунилай атакува безпомощната Япония. Когато нашествениците приближават японското крайбрежие, страхотни ветрове потапят корабите и атаката е осуетена.  Японците приписват спасението си на „бога на вятъра“ – kamikaze.

Камикадзе воините са наричани и„токубецу коо-гекитай”  (Tokubetsu Kōgekitai 特別 攻 撃 隊), което означава специален отряд за атака. Първите камикадзе, както впрочем и камикадзе терористите, вярват, че душата им напуска тялото и се възнася в съответствието на представата за рай според религията.

Седемстотин години след монголската атака, американската военна машина се приближава бавно, но застрашително през Тихия океан към същите фатални острови. Япония отново призовава „бога на вятъра“ за спасение. Този път спасителната вихрушка приема формата на самоубийствените пилоти, пожертвали живота си, за да са сигурни, че са ударили корабите на врага.

Годината е 1944-та, заключителната кампания на Втората световна война. Японските въоръжени сили търпят постоянни поражения в резултат на усилващата се физическа мощ и техническо превъзходство на американския флот, авиация и морска пехота в зоната на Филипините. Военноморският капитан Мотохару Окамура създава отряда на „бога на вятъра“: „Убеден съм, че единственият начин за залюлеем люлката на войната в наша полза е да осъществим катастрофа в морето с нашите самолети. Имаме повече от достатъчно доброволци, които ще спасят страната ни”. Така първата камикадзе атака е осъществена по време на битката в залива Лейте, Филипините. Първият отряд е съставен от 24 пилота от Япония. Мишените са били самолетоносачи на САЩ. Един от тях, поразен от A6M0 боец потънал за по-малко от час. Загинали 100 американци. (Снимки от историческото нападение може да видите в галерията ни)

3860 камикадзе пилоти са загинали, докато унищожават корабите и самолетоносачите на Америка,  като 19% от ударите им са били успешни.

Камикадзе самолетите всъщност са взривни ракети, конвертирани в конвенционални машини. Самите камикадзе пилоти са опасани с експлозиви и бомби. Целта е да се забият във вражеския обект, като това се нарича на японски „атака с тяло” – taiatari.

Японците наричат самоделните самолети Ohka – черешов цвят. Американците обаче им измислят друго име – Baka, което означава глупак, защото действията на воините им изглеждали като акт на отчаяние. Бака ракетата е прикрепена към корема на атентатора.

Камикадзе стават японското оръжие, от което американският флот се бои най-много. Те са“ужасяваща заплаха“, „единственото оръжие, от което се страхувах по време на войната“, разказва адмирал Хелси.

Най-опустошителните им атаки са по време на битката за Окинава, където пилотите самоубийци нанасят жестоки удари. Последната атака се осъществява след капитулацията на Япония, когато командирът на камикадзе воините Матоме Угаки ги повежда в  последен полет – 11 самолета атакуват американските кораби в Окинава. Джеймс Файн, който се присъединява към флота през октомври 1942 година споделя: „Японски самолети идваха отвсякъде“.

Над 1321 японски самолета са катастрофирали по време на войната в отчаяните опити на Япония да поведе в битката, но това не й спечелило предимство в Тихия океан. Нанесените щети не попречили на завладяването на Филипините, Иво Джима и Окинава.

Това е  и един от последните героични моменти, свързани с камикадзе воините.

В съвремието представата за самоубийствените пилоти претърпява драстична метаморфоза – от герои на войната, камикадзе войниците се видоизменят в терористи. Водят се редица спорове от военни експерти, историци и богослови за смисъла на саможертвата. Японският създател на специалния отряд за атака адмирал Ониши е твърдял: За командира е важно гибелта на неговите подчинени да не бъде напразна. Затова аз смятам, че в широка перспектива тактиката на смъртниците е перспективна”. К.Р. Браун, вицеадмирал на военновъздушните сили в САЩ има друга гледна точка. Той смята, че камикадзе воините са с трагична участ и тяхната тактика няма как да води към успех.

Факт е, че в настоящата ситуацията на световна война срещу тероризма, камикадзе бойците вече не носят ореола на герои. Социално-културният аспект на първоначалните японски камикадзе е далеч от представата за съвременните камикадзе терористи, които не се насочват срещу военни,  а срещу невинни. Камикадзетата на ИДИЛ дебнат и коварно планират смъртта на десетки.

 
 

И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

| от в. "Сега" |

През последната седмица новостите в света на българската песенна култура бият като барабанен огън.

Социалните мрежи се възпалиха и кипнаха първо на почва Издислав и Фики Стораро, сега естетите и меломаниаците анализират Гери-Никол и новата й песен. Стръвта, на която кълват възмутените и вдъхновените, е рефренът: „яката дупара – кой ще я бара?“

Общо взето на Шопенхауер му е все тая, ама само Шопенхауер ли е естет на тоя свят? Едно магаре ли се казва Марко? И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

***

Неслучайно на български основният офис на една компания се нарича седалище; и по-рядко – главен офис. У нас е по-важно да имаш дупара, нежели глава. Това е видимо и при други идиоми. На английски се казва – „трябва да имаш черва за еди-какво си“ (to have guts); на български за същото казваме – „трябва да имаш дупе“ (или евентуално топки). В дупарата сме куражлии!

***

Българо-македонският фолклор пази различни бивалици и небивалици с такава постройка: една работа се върши или с пари, или с дупара; пари нема – действайте.

***

В днешно време обаче има лидери едновременно с голяма и щедра дупара, но и приказно богати. От двете страни на един шпигел имаме две прекрасни корпулентни дупари. И не са стиснати – особено едната! Много обича да дава. На народа дава, но и на заслужили дупари дава – предимно обществени поръчки.

***

Благоразумието и прагматизмът ни учат: ако искаш мира, стой си на дупарата и кротувай! Но един неблагодарен дупарин пиян на мотика изрече непристойни и клеветнически думи за приключенията на Голямата дупара в Симитли.

***

Напънала се планината и родила мишка. Напънала се дупарата…

***

Дянков щеше да пляска дупарата на руската мечка. В действителност отиде и целуна пръстена, с извинение – влезе в управлението на голяма руска банка и икономически институт. На това му се вика дупара с две лица, казано на изящен език – това е стилът на Двуликия Анус.

***

И Христо Ботев е писал за Musculus gluteus maximus, но с ето такива възрожденски думи:

„Отзад кир Михалаки беше някак по-деликатен: вратът му – като талията на свинята, гърбът – като табашки кош, а под гърба – кръгла манастирска трапеза.“

Текстът е публикуван във в. „Сега“. 

 
 

Най-надценените актьори на 2016 г.

| от chronicle.bg |

2016 година беше година, пълна с филми, продължения, римейк версии. Как се отрази обаче тя на актьорите? Истината е, че мнозина от тях получават повече, отколкото са си изработили. Е, това със сигурност се дължи на дългогодишния им труд в предходните десетилетия.

Все пак Forbes събира на едно място звездите, които са получили през последната година колосални суми, за участието си в незначителни роли или в слаби филми, в които се появяват в по-малко от 2000 кадъра. А

ко се съотнесе това към боксофис успеха на филма, може да се сметне колко са получили тези звезди спрямо финансовите приходи на продукцията. Сметките включват последните три роли на актьорите от до средата на тази година.

Ето и тези, които са „най-надценени“ по отношение на заплащане.

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.