Доказаха, че здравето зависи и от фамилията

| от |

MP900337229[1]Всяка година в навечерието на празниците, известното и много сериозно медицинско научно списание Бритиш медикъл джърнъл (BMJ) пуска коледно издание, в което има оригинални и творчески проучвания. Но във всички случаи изследванията са проведени с научни методи.

Тази година списанието публикува изследване, показващо , че фамилното име може да разкрие улики за проблеми със здравето …

Забавно е понякога да се отбележи силната зависимост между името на лице и неговата професията. И това съществува във всички области. Футура припомня Жак Делор (от фр. – Златен, бел.ред.) – бил министър на икономиката, бившият италиански колоездач Марко Вело или други състезатели. В областта на науката е известен орнитологът Дейвид Бърд (птица), който работи за канадския университет McGill, френският математик Анри Поанкаре (на квадрат). Това е нещо, което специалистите наричат „именен детерминизъм“.

Случайност или съвпадение? Психологът Брет Пелхъм (Brett Pelham) предложи но вниманието на научната общност през 2002 година проучване, в което се казва, че хората са склонни да предпочитат това, което „има връзка със самите тях“. С други думи това показва, че например някой от Хлебарови е по-вероятно да се насочи към професия, свързана с хранителната промишленост.

Ирландски учени продължиха по-навътре и в дъблинската университетска болница (Irish Medical University Hospital Dublin) решили да проверят дали името може да повлияе на здравето. Те потърсили хора с фамилията Брейди (Brady – в англ.ез в словосъчетание прави брадикардия – твърде нисък сърдечен ритъм, бел. ред.). Срещу брадикардия се използва пейсмейкър. И ако някой се казва Брейди, дали той не е подложен на по-голям риск да му бъде имплантиран пейсмейкър?

Авторите на това изследване са извадили данните от телефонните указатели на региона, публикувани между 2007 и 2013 година. Целта: да се открият всички хора с тази фамилия сред цялото население. От общо 161 967 имена 579 са били търсените (или 0,36% от извадката).

По това време в дъблинската болница са били имплантирани пейсмейкъри, използвани срещу брадикардия, на 1012 пациенти. Тринайсет пациенти са изключени от проучването, така че остават 999 . Сред тях са осем Брейди – или 0,8% от пациентите. Над два пъти повече от техния дял в общото население.

Така изследователите са направили и друго изчисление. Те оценили, че 1,38% от лицата на име Брейди ( 8 от 579 ) са били подложени на сърдечна операция, докато при хората с друго име те са едва 991 от 161 388 или 0,61% . Затова резултатите предполагат, че Брейди са по- склонни към брадикардия.

Това изследване е първото по рода си, което установява връзка между името и рискове за здравето. Авторите дори успяват да предположат, че фамилията Brady идва от фамилна предразположеност към сърдечно-съдови заболявания. Това, обаче остава да бъде доказано.

Между хумора и сериозното изследването навлиза в непроучени досега пространства, пише Футура.

В контекста на проучването виждаме пространство и пред българските изследвания в тази посока. Въпроси като „Трябва ли да обърнат повече внимание на здравето си семейство Дебелеви?“ и „Дали Захариеви трябва да си проверяват кръвната захар по-често?“, остават без ясен отговор у нас.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

| от в. "Сега" |

През последната седмица новостите в света на българската песенна култура бият като барабанен огън.

Социалните мрежи се възпалиха и кипнаха първо на почва Издислав и Фики Стораро, сега естетите и меломаниаците анализират Гери-Никол и новата й песен. Стръвта, на която кълват възмутените и вдъхновените, е рефренът: „яката дупара – кой ще я бара?“

Общо взето на Шопенхауер му е все тая, ама само Шопенхауер ли е естет на тоя свят? Едно магаре ли се казва Марко? И ний сме естети, и ний сме гледали на Ким Кардашиян дупарата!

***

Неслучайно на български основният офис на една компания се нарича седалище; и по-рядко – главен офис. У нас е по-важно да имаш дупара, нежели глава. Това е видимо и при други идиоми. На английски се казва – „трябва да имаш черва за еди-какво си“ (to have guts); на български за същото казваме – „трябва да имаш дупе“ (или евентуално топки). В дупарата сме куражлии!

***

Българо-македонският фолклор пази различни бивалици и небивалици с такава постройка: една работа се върши или с пари, или с дупара; пари нема – действайте.

***

В днешно време обаче има лидери едновременно с голяма и щедра дупара, но и приказно богати. От двете страни на един шпигел имаме две прекрасни корпулентни дупари. И не са стиснати – особено едната! Много обича да дава. На народа дава, но и на заслужили дупари дава – предимно обществени поръчки.

***

Благоразумието и прагматизмът ни учат: ако искаш мира, стой си на дупарата и кротувай! Но един неблагодарен дупарин пиян на мотика изрече непристойни и клеветнически думи за приключенията на Голямата дупара в Симитли.

***

Напънала се планината и родила мишка. Напънала се дупарата…

***

Дянков щеше да пляска дупарата на руската мечка. В действителност отиде и целуна пръстена, с извинение – влезе в управлението на голяма руска банка и икономически институт. На това му се вика дупара с две лица, казано на изящен език – това е стилът на Двуликия Анус.

***

И Христо Ботев е писал за Musculus gluteus maximus, но с ето такива възрожденски думи:

„Отзад кир Михалаки беше някак по-деликатен: вратът му – като талията на свинята, гърбът – като табашки кош, а под гърба – кръгла манастирска трапеза.“

Текстът е публикуван във в. „Сега“. 

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider