Художникът Ралф Стедман илюстрира живота на Леонардо да Винчи

| от |

steadmanleonardo

Фройд веднъж отбелязва, че великият ренесансов полимат Леонардо да Винчи е “като човек, събудил се твърде рано в тъмнината, докато останалите още спят”. И наистина колко буден е бил – неговият витрувиански човек до ден днешен е една от най-емблематичните картини на всички времена, а неговите пророчески анатомични илюстрации променят хода на медицината завинаги.

 

Може би точно заради това в началото на 80-те години на XX век, когато е в четиридесетте, знаменитият британски карикатурист Ралф Стедман бива обсебен от тази историческа личност. Тогава той започва да рисува фантастичните му изобретения, както и самият Леонардо и в крайна сметка дори пътува до Италия, за да отиде на местата, където е бил великият изобретател.

1

През 1983г, повече от десетилетие преди да илюстрира “Фермата на животните” на Оруел и точно десет години след неговата визуална интерпретация на Алиса в страната на чудесата Стедман издава своята забележителна “автобиография” на Леонардо да Винчи. Тя е написана от първо лице и илюстрирана в неповторимия стил на карикатуристът. Тя е смешна, трогателна, на моменти оптимистична, на моменти кървава, но винаги интелигентна. Разказът на Стедман се простира от раждането на да Винчи до предсмъртните му дни и включва всичко от експериментите от детството до последните му думи.

3

Стедман пише в увода:

През средновековието светът все още бе плосък, в центъра на вселената, управляван от подли военноначалници, магьосничество и алхимия, суеверие и болести. Малцина се осмеляваха да зададат въпросът “Върху какво стоят слоновете” от страх да не бъдат набити. Със сигурност не бе добър момент да се родиш беден.

Леonarдо да Винчи е роден през 1452, 20 години преди Микеланджело. Чистотата на живописа му поставя златният стандарт на Ренесанса. Вярвам, че той запазва също така част от себе си непокътната, което проличава в личните му бележки и рисунки… Богатството на дейности, които извършва надхвърля възможностите на тези, които го почитат и те на практика не можели да го наемат. И ако това не е достатъчно, любимият му ученик укрива от света наследството, оставено от него. След смъртта му  записките му са разчленени и чак след 400 години биват отново събрани.

11

Голяма част от разказа на Стедман е базирана на разсъжденията на Леонардо. Ето един пасаж за пример:

12

“Очите са.. средството, чрез което разбираме най-пълно и изобилно безкрайните дела на природата.

18

Окото съветва всички изкуства.. то е принца на математиката… то ражда архитектурата, перспективата и божественият живопис. Рисуването обхваща всички десет функции на окото, които са: тъмнина, светлина, тяло, цвят, форма, местоположение, отдалеченост, близот, движение и останалите.

Заради окото душата е съгласна да остане в своят телесен затвор, защото без него такъв затвор би бил мъчителен. Кой би повярвал, че в такова малко пространство може да се съдържа цялата вселена? “

“Всички тези груби шеги в съда закрепват гордостта ми. Негово светейшество папата е заобиколен от преструващи се и високопоставени лица, които се връщат на дните си в съда

О, Аз знаех как да обслужвам гниещите им маскаради. Ватикана бе с глава на мастиф, очи на котка, уши на хрътка, вежди на лъв и врата на костенурка. O гнусно чудовище! Колко ще е добре за хората ако се върнеш в ада. “

20

С brainpickings.org

 
 

Хари Потър навърши 20 години

| от chronicle.bg, по БТА |

Хари Потър навърши 20 години, тъй като първата книга от поредицата за детето магьосник „Хари Потър и Философския камък“ беше публикувана на 26 юни 1997 година, съобщи в. „Дейли мирър“.

За две десетилетия сиракът с белег на челото измина дълъг път от килера под стълбите на ул. „Привит драйв“ 4 до франчайза на стойност почти 24,5 милиарда щатски долара.

Освен в книгите, филмите и тематичните паркове, любимецът на Хогуортс размаха магическа пръчка и в Уест енд в Лондон. Пиесата „Хари Потър и Прокълнатото дете“ спечели безпрецедентните 9 награди „лорънс Оливие“. Има и успешен сайт „Потърмор“, търговски артикули и, разбира се, втори спин-оф на „Фантастични животни“ с Еди Редмейн в главната роля, който скоро ще излезе в кината.

„Смятам,че може да очаквате внуците Ви да се редят на опашка, за да гледат новите филмови адаптации след 50 години и повече“, каза Джон Грейнджър, който е автор на книга за поредицата и пише докторантура за героя.

„Когато хората говорят за популярна литература след 100 години, те ще наричат това века на Джоан К. Роулинг, както в наши дни говорим за епохата на Дикенс. Имайки предвид, че „Уорнър брадърс“ притежават правата на адаптациите, смятам, че ще виждаме такива, както и спин-офи, дори след като Роулинг не е сред нас“, добави той.

„Книгите са изпълнени с приключения и обрати. Наскоро направихме проучване и Хари Потър отново беше най-предпочитан при 16 до 24-годишните. Причините бяха забележителни. Една от основните беше, че книгите показват, че няма нищо лошо да бъдеш различен и да водиш вътрешна борба с чувствата си. Те съдържат онзи елемент за тийнейджърите, които воюват срещу злото, но след това се обръщат към проблеми от истинския живот. Книгите говорят директно на децата и младежите“, каза Сю Уилкинсън, директор на благотворителна читателска организация.

Самата история как е създаден Хари Потър, е почти магическа. Джоан К. Роулинг била самотна майка на помощи. Идеята за Хари й дошла, докато чакала закъсняващ влак през 1990 г. Тя започнала да пише всеки ден в две квартални кафенета в Единбург. През 1995 г. изпратила първия ръкопис на 12 издатели, но получила само откази. Година по-късно обаче, писателката имала късмет. Издателство „Блумсбъри“ харесало историята, следвайки съвета на Алис Нютън – 8-годишната дъщеря на един от шефовете. Те издали първите 1000 копия на 26 юни 1997 г. и бързо осъзнали, че трябват още. След 5 години Джоан К. Роулинг спечелила почти 306 милиона щатски долара, а днес състоянието й е над 772 милиона долара.

Умението й да надгражда възрастовата граница на поредицата заедно с това на читателите й, се оказа печелившо. Ако първата книга бе насочена основно към 8-годишните, последната прикова интереса на по-големи тийнейджъри. Темите ставаха по-мрачни, чувствата по-сложни, а насилието по-явно.

Вероятно също толкова важен е и умелият начин, по който 51-годишната Джоан К. Роулинг привлече и двата пола. Хари е от мъжки пол, защото писателката осъзнала, че малките момчета не четат за малки момичета.

След като историите станаха по-мрачни, „Блумсбъри“ публикуваха книгите с корици за възрастни, за да заяви, че вече адресатите са и от различно поколение, освен от различни полове.

Джоан К. Роулинг отказа да се обвърже с фирми, които според нея щяха да злоупотребят с Хари Потър или не се вписваха в собствените й убеждения, като „Макдоналдс“.

Според Джулиан Харисън, куратор на изложбата „Хари Потър: История на магията“ в Британската библиотека, има още един фактор за успеха на героя. Това е, че някои от историите в книгите, са заимствани от митове и легенди, които вече познаваме, като съществуването на еднорозите.

„Историите изглеждат свежи, но може да се каже, че ни е генетично заложено да ги харесваме. Това е гениално“, каза той

 
 

„Transformers: The Last Knight“ оглави бокс-офис класацията

| от chronicle.bg, по БТА |

Блокбастърът „Трансформърс: Последният рицар“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка, но приходите от дебютния му уикенд са ниски в сравнение с предишните филми от поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Приходите от уикенда на „Трансформърс: Последният рицар“ в САЩ и Канада са 43,5 милиона, а за петдневния период от сряда – 69,1 милиона. Предишните четири филма дебютираха с над 97 милиона долара.

Филмът, в който Марк Уолбърг за втори път изпълнява главната роля, обаче предизвика по-голям интерес в чужбина, особено в Китай. Приходите му на световния пазар са 196,2 милиона долара, от които 123,4 милиона в Китай.

Засега не е ясно дали „Трансформърс: Последният рицар“ ще успее да покрие направените разходи. Бюджетът му е 217 милиона долара и почти още толкова за маркетинг. Отзивите на критиката за него са по-лоши, отколкото за предишните филми.

Второто място в бокс-офис класацията на Северна Америка си поделиха „Жената чудо“ и „Колите 3″ с приходи от 25,2 милиона долара. Почти месец след като излезе на екран, „Жената чудо“ продължава да привлича интерес. За четири седмици приходите в САЩ и Канада надхвърлиха 300 милиона долара. Продажбата на билети по света донесе 652,9 милиона долара – най-високите постъпления от филм, режисиран от жена.

Четвърти е „47 метра надолу“, а пети – биографичният филм за рапъра Тупак Шакур „All Eyez On Me“.

 
 

Ексхумират останките на Салвадор Дали

| от chronicle.bg |

Съд в испанската столица постанови ексхумацията на останките на художника Салвадор Дали /1904-1989/ във връзка с иск за установяване на бащинство, съобщиха световните агенции.

Мярката е свързана с необходимостта от провеждането на биологичен тест за бащинство, след като ищцата Пилар Абел поиска да бъде призната за дъщеря на живописеца.

Салвадор Дали е роден на 11 май 1904 година. Той е един от най-известните представители на сюрреализма, като през дългата си творческа кариера творецът създаде стотици художествени произведения, включително илюстрации за книги, скулптури, картини. Дали почина на 23 януари 1989 година в каталунския град Фигерас.

На негово име е наречен астероидът 2919 Dali, открит през 1981 година.

 
 

Кортни Кокс спря да крие възрастта си

| от chronicle.bg |

Актрисата Кортни Кокс се отказа от козметичната хирургия.

Тя посочи, че това е нещо, към което човек не трябва да пристъпва с лекота. Въпреки че през последните години тя се възползва многократно от услугите й, днес актрисата вече не смята да се докосва повече до козметичната хирургия.

В интервю за модно списание Кортни Кокс призна, че е премахнала всичките си филъри и вече е толкова естествена, колкото може да бъде.

„Чувствам се по-добре, защото изглеждам като себе си. Мисля, че сега приличам повече на човека, който бях“, казва актрисата.

53-годишната Кокс стана известна с ролята си на Моника Гелър в сериала „Приятели“ през 90-те години. Казва, че днес вече е приела, че тялото й ще остарява и външният й вид ще се променя.

„Всичко ще тръгне надолу. Това не са бръчки, това са линиите на усмивката“, казва тя.

“Научих се да прегръщам движението и да разбера, че филърите не са ми приятели”, допълва тя.