Българското изкуство – акцент в Международен арт форум в Южна Корея

| от |

Фондация Дома Арт изпраща българското изкуство в Корея като продължение на международния проект Дома Арт Фест „Пулсът на Южна Корея“ от 2013 г.

Българското изкуство ще бъде акцент в програмата на Международния арт форум в гр.Деджон, Южна Корея, поради изключителния интерес към българските автори. От 24 септември до 1 октомври т.г. осем български творци ще представят съвременното българско изкуство по време Daejeon Art Show. Представители на повече от 10 страни, като България, Румъния, Унгария, Финландия, Русия, Япония, Китай, Корея, Монголия и др., ще покажат своите млади таланти в различни жанрове на изкуството.

Темата тази година е „Ориент експрес“ и връзката между Европа и Азия, или доколко азиатското се оказва чуждо. Затова и мотото е: чуждото като свое – алиенация или антиалиенация!

Авторите, които ще представят България, са: Борис Праматаров, Калия Калъчева, Вито Валентинов, Милен Радев, Калоян Илиев-Кокимото, Петко Дурмана, Петя Савова и Ясен Згуровски. Заедно с тях на място ще направим паралел между миналото и настоящето на двете страни и ще поставим множество въпроси за това, доколко наистина сме различни.

Събитието е втора част от първото издание на DOMA Art Fest-а през 2013 година, когато у нас гостуваха художници, скулптури и танцьори от Южна Корея. Идеята на фестивала е всяка година да ни гостува определена страна, която представя най-интересното от съвременното си изкуство. След това в страната-партньор се представя българското съвременно изкуство.

Куратор на форума от българска страна е Фондация „Дома Арт“.

Каква е целта на участниците в Daejeon Art Show

Идеята е да се проследи влиянието между двете култури, на пръв поглед различни и разположени на два континента, но от друга страна – с много близки точки в миналото и настоящето.

Проектът има за цел да провокира и изследва чуждото и да го припознае като близко, да намери пътя към общото между тези, на пръв поглед изключително различни култури, било то като паралел от миналото или настоящето и да го предаде през своята призма. Така тази първоначална алиенация придобива нов смисъл и ни поставя в нови пространствени измерения, оголвайки множество въпроси и предоставяйки ни една нова база за иследване. Като тази. Колко всъщност сме различни? Чуждото наистина ли е чуждо или е отдавна познато.

Целта на изложбата е младите български художници да потърсят връзката между корейската и българската култура. Това може да е метафора или сарказъм на поп културата, съществуваща както в Корея, така и в България, или препратка към миналото и настоящето с днешен поглед. Може да се търсят прилики между историческите и културните традиции на двете страни, както и влиянието на Запада и Изтока върху съвременната култура като цяло.

В експозициите са търсени паралели и контрасти, общото и различното. Изложбите включват в себе си различни жанрове от съвременното изкуство в България: фотография, инсталация, илюстрация, живопис и др.

Фотографиите на Милен Радев ще провокират чрез паралела между така търсените от корейците стари къщи и села в България, които странно наподобяват корейските периферии и провинции.

Анимацията и илюстрацията отдавна са част от съвременния живот в Корея и този жанр се използва не само в анимационните филми или илюстрирани книжки, а е навлязъл дълбоко в институциите и цялостния облик на държавата. Днес нарисувани и забавни герои могат да се видят като символи на магазини, лекарски кабинети и болници, дори полицейски поделения и офиси.

Така няколко илюстратора – Каолоян Илиев-Кокимото, Ясен Згуровски, Борис Праматаров и Петя Савова ще покажат своето виждане за това съвременно явление и ще изследват влиянието му като вече масова култура. Ясен Згуровски и Кокимото работят предимно в стил поп-арт и ще изследват влиянието му от Азия (Корея) към Европа, в България. Подобно на тях Борис Праматаров ще покаже своето виждане от Европа върху азиатския комикс с няколко свои комиксови илюстрации. Илюстратор и дизайнер, Петя Савова ще нарисува специално нова творба за изложбата в комиксов жанр на същия принцип – провокирайки масовото влияние на анимацията и илюстрацията като жанр за възрастни.

Отвъд поп-арта Вито Валентинов ще представи своята инсталация CRITICAL MASS, създадена като необичаен кинетичен обект, напомняйки сцена от футуристичен филм за био-роботите – половин хора, половин роботи. По този начин той ще проведе паралел между бързо развиващите се и настъпващи все повече технологии от Азия към Европа. А Япония и Корея са лидери в разработката и масовото използване на роботи в съвременния живот.

За разлика от останалите Петър Дурмана ще се обърне не от настоящето към миналото, а от миналото към настоящето. Той ще направи паралел за историческата роля на двете страни като проводник на култура (религия и писменост) чрез видео инсталации и една съвременна „поп-будистка” скулптура.

 

Корейската културна вълна и България

Едно стихийно явление, предизвикано от корейската музика, филми, телевизионни драми, създаде културен феномен, наречен „корейска вълна“, която обърна погледите на света към азиатската република. Тя се превърна в безпрецедентна мания за корейска култура, разпространяваща се със завидна скорост. Най-популярната част от „корейската културна вълна“ е поп музиката. Близо половин милион са феновете й само в Европа. България също бе залята от корейската вълна – телевизионни драми, сериали по водещите телевизии и корейски музикални хитове. А феновете на поп музиката правят вече специални срещи у нас.

България и Южна Корея

Кисело мляко, Стоичков, Бербатов – това са синонимите на България в „Страната на утринната свежест“. Корейците приемат лесно чужденците, защото са отворени към „другите“, към „по-напредналите“. Нещо, което е типично и за българите. Националното цвете на Корея е „Розата на Шарон“, което се споменава и в националния им химн. Символът на България също е роза, възпята в собствен „химн“. Едно от популярните традиционни ястия в Корея е „кимчи“ – киселото зеле. Това е любимото блюдо и на поколения българи. Да не говорим за „таекуондо“, станало изключително популярно у нас. В областта на изкуството допирните точки са повече от видими. Живопистта и скулптурата са едни от най-разпространените изкуства както у нас, така и в Южна Корея. Картини от бита и културата на народа, пейзажи и портрети характеризират арт стила на двете страни. Опазването на природата е „топ тема“ както у нас, така и в азиатската република.

Паралел с миналото

Макар и разположени твърде далеч една от друга, България и Корея имат сходна история и играят важна историческа роля на двата континента. Корея, подобно на България по време на Османското иго, се намира дълго време под японски колониализъм. И двете страни са разделени на две след освобождението си. Подобно на България, Корея също разпространява китайската писменост и религия към другите страни в региона, вкл. и Япония. Ако това не беше се случило, писмеността и цивилизацията в Япония днес биха изглеждали по съвсем различен начин. Така, чрез духовното и културно наследство, двете държави изиграват изключително важна роля в регионите си.

Европа и Азия

Днес градове като Сеул и Деджон приличат на мегаполисите Лондон и Париж, които с магнетизма си привличат творци от цял свят. Сблъскват се културите между Изтока и Запада, заличавайки бариерите на чуждото.

Безспорно е, че азиатската култура днес оказва силно влияние върху Европа. Много европейски художници са повлияни от комикса, мангата или традиционните азиатски пейзажи. За нас, европейците, Азия е митична, далечна. Но колкото повече опознаваме нейните традиции и култура, толкова повече прилики откриваме. Колкото повече навлизаме в дълбините на „чуждото“, толкова повече то става част от нас. Защото сблъсъкът на културите води до тяхната симбиоза.

Фондация “Дома Арт”

Борис Праматаров ще представи своите демони

Една от големите надежди на българската илюстрация, учил в България, Белгия, Корея. Обича да мисли в черно-бяло, защото е човек на крайностите. Пада си по природата, по добрите идеи и по рисуването…“защото рисуването-това съм аз“. Вълнува се от грозотата, като контраст на красивото. Защото „красотата е маска на грозното“. Неговият път към положителното е изобразяване на отрицателното. Светът му е в черен цвят, погълнал всички други гами. От Корея донесе книга с „My Demons“.

Калия Калъчева ще участва с изложбата „Златната среда“
„Златото е символ на материалното благополучие. Материалността около нас става доминираща, предметите и дори жилищата ни се превръщат в златни, защото са най-ценното което имаме“, казва художничката. „Така средата, в която живеем, се превръща в златна. Ценностите отдавна са сменени. „Златни“ са панелките ни, „златни“ са магистралите, „златен“ е градът ни.“ Платна на талантливата млада авторка са притежание на частни колекционери у нас и в чужбина, както и на Националната художествена галерия.
Вито Валентино представя CRITICAL MASS
Учил графика, живопис, скулптура, инсталации, филмова режисура в България и Холандия. Тази смесица от изразни средства обяснява хибридния характер на работата му. Проектът Critical Mass е цялостна визуализация на дебютния албум на български изпълнител. Вито е вдъхновен от електронния звук и създава кинетична скулптура за илюстрация на звука. В стилистиката на научно-фантастичен филм скулптурата става главен герой на абстрактна визуална история. Мрачният тон на албума придобива материаленост именно чрез тази скулптура.
Милен Радев ще участва с част от проекта „5000 копия“
Фотограф, иска да живее на село, бил е част от Националната гвардия на Президентството. Негови работи са публикувани в редица български и международни издания, като EVA, GIA, Playboy, Vice, Списание Едно, JOY, Capital Light, GUN Fashion Art Magazine, Фотобюлетин, както и в книжките на немското издателство 1%ofONE. Автор е на самостоятелни изложби и инсталации, показвани в България и Германия. „Не всяко копие е копие на баща си“, „Копието с действителни лица и събития не е случайно“, играе с думите Милен Радев. Работи върху усещанията – за количество, за движение. Иска да накара зрителя да ги възприема като късометражни филми, като кадри.
Калоян Илиев – Кокимото ще представи новия проект „Global Warminc“

Посланията на Кокимото са социално ангажирани, работите му са точни и ясни. Ако всички се вълнуват от птичия грип, той прави нещо, свързано с темата. Защото „аз съм социален художник“. Калоян Илиев си има метод за справяне с всичко – това е самоиронията, хумора, сарказма. Чувства се успял. „Най-доброто нещо по време на криза е културният продукт, защото културата винаги спасява света“, казва Кокимото, учил както в България, така и във Франция. Графики, рисунки, колажи, фотографии, инсталации илюстрират неговите необикновени и помрачени светове. И всичко това -пречупено през призмата на социалните проблеми.

Петко Дурмана ще участва с нарисуван човешки череп, на който изобразява лицата на съвременната поп-култура. Главен герой е певецът PSY с Gangnam Style. И още един проект с използване на високи технологии. Това е корабче с код – като го снимаш ти показва история за неотдавна скандално потъналия кораб в Южна Корея

Първият български художник, направил изцяло създадено за интернет изкуство, като използва в творбите си „добавена реалност“. Първият български художник, който използва различни приложения на инфрачервеното излъчване и създава инфрачервена фотография. Инсталации, скулптури, фотографии на автора, работещ от години в Лондон, са показвани на едни от най-важните форуми за изкуство и технологии по света. Възможно ли е черното да стане бяло? Какво ще стане със Земята, ако потъне в мрак? Как би оцелял човек, незащитен от скривалищата, по време на ядрена зима? Ами с палатка, спален чувал, висококалорични бисквити, обикновена газова печка, манерка и без нищо, което да съдържа силиций. Това е рецептата на автора, сигурен, че ще оцелеем.

Петя Савова ще представи серия илюстрации, специално нарисувани за събитието. Темата е, какво хората причиняват на животните, но в обърнат вариант: риба яде с нож и вилица човек, маймуна прави експеримент на човек и др.

Илюстратор, типограф, аниматор, моден гуру, концепт артист, учил в България и Норвегия. Професионален софтболен играч, кара кабрио, горд собственик на мотор, сестра и заек. Петя е една от надеждите на съвременната визуална сцена. Тя е дизайнер на сноубордите Airtracks и на скейтбордовете на Insomnia. Скучната работа убива, убедена е Петя, а последният й проект „Кариера с кауза“ бе селекциониран сред най-добрите реклами в световен мащаб – Ads of the World. Художниците мечтаят с един плакат да променят света. Петя Савова знае, че това е трудно и невъзможно, но е твърдо убедена, че ако успееш да промениш дори едно мнение, това вече е постижение.

Ясен Згуровски ще представи на форума илюстрации в стил „поп-арт“, с лека ирония и философия от единичната до колективната индивидуалност

Художник вълшебник, на чийто илюстрирани светове се радват в Англия, Канада, Италия, САЩ, Сингапур, Чехия и къде ли още не. Най-спокойният човек на света, който си пада по кича и живее сред разноцветни дъги и еднорози. За него кичът е готин, защото е цветен, а това дразни окото и „ухото“. Радва се, когато види нещо кичозно, защото му носи разнообразие. Живее в паралелни реалности, за да му е красиво, да има цветове и доброта. Харесва романтиката, цветната палитра, не обича мрачните светове. Интересен му е „поп-артът“. „Спокойно“ е най-честата дума в комуникациите на Ясен. Защото „драмите“ си ги правим сами, започваме да им вярваме и става опасно.

 

Мисията на фондация Дома Арт е да осъществява стойностни проекти, като увлича повече публика към културата, изкуството, градската архитектура и развитие, да провокира културен обмен и взаимодействие между местни и чуждестранни автори. Фондацията подкрепя творци от цял свят и създава възможности за развитието на изкуството и културата. Сред основните цели на Дома Арт е подпомагането на талантливи творци да натрупат опит и контакти в международна среда и да достигнат до световния пазар на изкуство, посредством разнообразни събития като изложби, семинари, фестивали, конференции, дискусионни форуми, интерактивни презентации, създаване на условия за комуникация на града със средствата на изкуството и културата, развиване на платформа за съвременно изкуство и култура.

 

 
 

Кошниците за номинираните за „Оскар“ струват 100 000 щатски долара

| от chronicle.bg |

Номинираните за награди „Оскар“ тази година получиха кошници с подаръци на стойност 100 000 щатски долара, съобщи Контактмюзик.

Фирмата „Distinctive Assets“, която осигурява подаръците, предвиди пътешествия, СПА процедури и безплатни престои в хотели за звездите.

В кошниците бяха включени 3-дневен престой в „Лост коуст ранч“ и едноседмична ваканция в „Голдън дор спа“ в Калифорния, 10 тренировки с треньора на знаменитостите Алексис Селецки, подложки за сядане срещу целулит. Звездите получиха също тоалети, шоколадови бонбони, персонализиран комплект пастели, дамски чанти и лични сомелиерски принадлежности за дома.

Кошниците, предназначени за Ема Стоун, Никол Кидман, Райън Гослинг, Дензъл Уошингтън, Вайола Дейвис и Дев Пател, съдържат още комплекти за поддържане на ходилата, орехи, кленов сироп и диамантени огърлици.

Най-странният от подаръците, но вероятно най-полезният, е обучение по кардио реанимация, която ще помогне номинираните знаменитости да спасят човешки живот, ако попаднат в критична ситуация.

 
 

„Прас-Прес“ – новият сатиричен вестник, който е труден за намиране

| от chronicle.bg |

„Прас-Прес“ – „органът на невъзпитаните карикатуристи“ Христо Комарницки, Чавдар Николов, Алла и Чавдар Георгиеви – е на пазара от днес (1 март), но първият му брой беше изчерпан още в ранните часове на деня. Някои от продавачите на вестници в центъра на София (спестете си времето, няма го и в „Лафка“).

Те издават и редактират съдържанието на вестника заедно с журналиста от „Е-Вестник“ Иван Бакалов. Сред останалите автори на изданието са д-р Тони Филипов, Самуил Петканов, Здравко Попов, Емил Георгиев, Петьо Бойчев, Васил Балев. „Прас-Прес“ ще излиза два пъти месечно с амбиция да стане седмично издание.

„Кой успял, успял. Прас прес в 10.00 вече беше разпродаден в цялата страна (ако не е провокация). Късметлиите притежават колекционерски брой, но екипа на Прас прес ще се постарае всеки брой да бъде колекционерски“, написа Чавдар Георгиев в профила си във Facebook.

„Вестникът на невъзпитаните няма мощен издател и спонсори, а само ентусиазирани дребни спомоществователи. Това е вик на последните мохикани на карикатурата в България. Тя от година на година е изритвана и мачкана в медиите“, пишат авторите в „манифеста“ на „Прас-прес“. Всички прилики с френския Charlie Hebdo са неслучайни.

Първият брой, който излезе в тираж от 10 000 копия, стои с голяма карикатура на Корнелия Нинова и Бойко Борисов, посветена на задочните им медийни престрелки и опитите да се „разберат като мъже“ около несбъдналия се лидерски дебат.

Източник: Webcafe.bg

 
 

Те участваха в култови сериали, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Ема Стоун спечели наградата за най-добра актриса на тазгодишните „Оскар“-и.

Вероятно мнозина са забравили откъде тръгва кариерата й. Момичето, което застава редом с Райън Гослинг в най-обсъждания филм на годината всъщност имаше епизодична роля в сериала „Малкълм“. Там героинята й се казваше Даян.

Предлагаме ви да видите и кои са другите актьори и актриси, които днес са на върха на славата си, но някога са се снимали с малки роли в известни сериали.

 

 
 

Кейти Пери и Орландо Блум си дават „почивка“

| от chronicle.bg |

Певицата Кейти Пери и актьорът Орландо Блум си дават „почивка“. Двамата бяха заедно в продължение на една година, но явно са решили да сложат временно връзката си на пауза.

Представители и на двете страни потвърждават, преди слуховете и изопачаването да излязат от контрол, че двамата си дават почивка, но отношенията им остават изпълнени с любов и уважение.

32-годишната певица и 40 годишният актьор бяха заснети за последен път заедно на партито на Vanity Fair за „Оскар“-ите.

В последно време двамата прекарват дълги периоди от време разделени – Блум снимаше в Китай през ноември, а след това замина за Африка с UNICEF.

Въпреки че двойката пристигна заедно на партито на Vanity Fair, според списание People те са прекарали по-голямата част от вечерта разделени.