Австрийски музикални дни във Велико Търново на 12, 13 и 14 май

| от |

Австрийските музикални седмици в България ще се проведат за 18-ти пореден път. Както и предишната година те отново са под патронажа на Вицепрезидента на Република България, Н. Пр. г-жа Маргарита Попова. Под мотото „1814-1914-2014: Бунт на чувствата. Романтика и Експресионизъм“ програмата на фестивала обединява известни произведения на класиката и романтиката със съвременни творби, като акцентът е поставен върху преломното време в навечерието на Първата световна война. 

Picture1

 

Старата столица ще бъде домакин от 12 до 14 май включително с изключителни концерти, лекции и прожекции в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ и МДТ „Константин Кисимов“, гр. Велико Търново.

На 12 май –  19:00 – Австрийски музикални седмици – Концертна квартет „Екстрачело“ , Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ (вход свободен)

Квартет „Екстрачело“

Вдъхновени от звученето в състава на оркестър и разнообразните възможности на инструмента, четирите музикантки решават през 2004 г. да разширят съвместната си работа и създават формацията „eXtracello“. Сравнително малкият оригинален репертоар започва още от самото начало да се обогатява с композиции, писани по поръчка, предимно от областта на Cross-over“ и джаз, както и със собствени композиции, аранжименти и импровизации. Така програмата обхваща произведения от Ренесанса през класиката до джаз поп и рок.

Еда Брайт

Родена в Мьодлинг до Виена, Австрия тя учи чело (в Грац и Детмолд) и пиано (във Виена). Живее и работи във Виена. От 1989 е член на „Виенския камерен оркестър“. Участва в съставите на именити оркестри и ансамбли („Енсембле Модерн“, Франкфурт, „Клангфорум Виена“; „Немска камерна филхармония“, Бремен; „Виенски радиооркестър“; „Виенски нонет“; „Виенски квинтет“).

Изпълнява също и барокова музика в „ConcentusMusicus“; „L´Orfeo“, Линц; „HaydnAkademie“, Айзенщат

Съоснователка е на „WienerMasken-undMusiktheaters“, където участва като музикантка и актриса.

Мелиса Колеман

Родена през 1968 г. в Мелбърн, Австралия.
Започва да учи пиано от7-годишна. Учи чело и изпълнителски изкуства във VictorianCollegeoftheArts (VCA), Мелбърн.
През 1987 г. печели музикалната награда за камерна музика HerbertN. Davis, а през 1998 г. и е присъдена HepzibahMenuhinAwardforStringSoloistsderMusicalSocietyofVictoria. През 1990 г. Мелиса живее в Лондон и посещава частните майсторски класове на Миша Майски, Марк Добрински и Уилям Плит.
От 1992 Мелиса Колеман живее във Виена и има участия и турнета като солистка в различни камерни формации и ансамбли в именити фестивали за класическа, авангардна, джаз музика в целия свят.
Работи върху музикални концепции като композиторка и аранжорка и се занимава с експериментални импровизации с различни музиканти, модерен танц, театрални продукции и различни мултимедийни проекти.

Маргарете Депе

Родена е в Траунщайн, Германия.
Учи чело в Залцбург и Виена. Работи и живее във Виена.
Член е на различни ансамбли, които работят в разнообразни насоки: „WienerAkademie“; „EnsemblePrisma“; за съвременна музика: „KlangforumWien“; ансамбъл за съвременна и импровизирана музика: „Capella con Durezza“
Работи върху звуковия дизайн за театралната трупа „portraittheater“.
Участва в съвместни проекти с поети и писатели (Линде Прелог; Елфриде Герстл; Хайнц Яниш; Бодо Хел; Герд Йонке)

Гудула Урбан

Родена е във Виена.
Учи чело във Виена, Залцбург и Балтимор (САЩ).
Член е на клавирното трио „TrioVivoWien“.
Свири в оркестрите и концертира с “ WienerVolksoper“; „CamerataSalzburg“; „WienerKammerorchester“; „WienerKammerphilharmonie“.
Развива активна концертна дейност и като певица и челистка в областта на популярната музика. (Участия с Инес Райгер, Каролине Кочан, Джони Маден&Анди Кътич).
В САЩ е член на Gospelgruppe „Seven“ (Участия в Балтимор, Ню Йорк и Канада)
През 2004 г издава дебютен албум „SmileOnMyFace“ като певица и композиторка.

Програмата им е фокусирана върху музиката на композитори, които са се осмелили да напишат нещо ново за своето време и са разчупили границите на традицията.Освен това насочваме вниманието си към една основна тема в експресионизма: „големите чувства“. „Малки интерлюдии“ – посветени на непосредствеността на изразяване – експериментират свободно с музикалния материал.

ЛЮБОВ

Хилдегард фон Бинген / аранж. Мелиса Колеман – AveGenerosa

интерлюдия I

Михаел Раданович – Любовни писма

интерлюдия II

Мелиса Колеман – AzulCeleste

интерлюдия III

Астор Пиацола/ аранж. Мелиса Колеман – LiberTango

ЗАГУБА

Карло Джезуалдо/ аранж. Мелиса Колеман – Ovosomnes

интерлюдияI

Бах / аранж. Маргарете Депе – Прелюдия към сюита № 2

интерлюдия II

Лори Андерсон / аранж. Мелиса Колеман – О супермен

интерлюдия III

Орнете Колеман / аранж. Мелиса Колеман – Самотна жена

ФУРОР

Маргарете Депе – Сънят на Арнолд

интерлюдия I

Ханс Чирич – Кажи 9

интерлюдия II

Мелиса Колеман – In the Belly

интерлюдия III

Джими Хендрикс / аранж. Мартин Птак – Хитри жени

РАДОСТ

Гудула Урбан – Да си поговорим

интерлюдия I

Джордж Гершуин / аранж. Маргарете Депе – Лятно време

интерлюдия II

Мелиса Колеман – Крокодили

интерлюдия III

Боби Хеб / аранж. Гудула Урбан – Слънчево

gallery_40061

Квартет „Екстрачело“

На 13 май – 16:00 – „Образованието в Австрия“ – лекция и среща със студенти и ученици на проф. Михаел Мецник

На 13 май – 18:00 – Среща с бизнеса – „Грац – Европейска столица на културата и след това – възможности за бизнес“, представяне кандидатурата на Велико Търново – среща на бизнеса с д-р Михаел Ангерер, търговско аташе на Австрия.

14 май – 18:00 „Катедрали на културата“ – прожекция на филма на Вим Вендерс, Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ (вход свободен)

Cathedrals of Culture – Германия-Дания-Австрия-Норвегия, 2013, 156 мин, документален

Режисьори: Вим Вендерс, Михаел Главогер, Микел Медсен, Робърт Редфорд, Маргарет Олин, Карим Айноуз

„Ако сградите можеха да говорят, какво биха казали за нас?” Този 3D проект, посветен на „душата” на сградите, позволява на шест иконични и много различни постройки да говорят сами за себе си, изследвайки човешкия живот от немигащата перспектива на създадените от хората структури. Катедралите на културата изследва начина, по който всяка от тези забележителности отразява културата ни и пази колективната ни памет.

14 май – 19:00 – Австрийски музикални седмици – Концерт на класическа формация „Алма“, МДТ „Константин Кисимов“ (вход с покани)

АЛМА са:
Юлия Лахерсторфер – цигулка , пеене, композитор
Евелин Майр – цигулка, пеене
Матео Хайцман – цигулка, пеене
Мари – Терез Щиклер – акордеон, пеене
Марлене Лахерсторфер – контрабас , пеене

Петима млади музиканти, чийто живот открай време е немислим без народната музика. Израснали в музициращи семейства, за всички тях, още от детска възраст, заниманието с традиционна музика играе също толкова голяма роля колкото и ходенето на училище или карането на колело.

Както тази страст се разбира от само себе си, така естествен е и пътят към академичната институция, за да се изучи определен инструмент или създаването на множество ансамбли с различни музикални стилове – включително и успешното прекъсване или приключване на тези инициативи.
С корени в народната музика, изучили различни инструменти, опит в много музикални направления и дълбоко възхищение към културите и обичаите членовете на АЛМА правят музика заедно от 2011 г.
Тоновете, звуците и ритмите, които те извличат, извират направо от душата и искат да достигнат до хората там, където се крият техните корени. Музика, която не е необходимо да минава през разума, а влиза направо в сърцето и краката. Освен това за тях традицията е също толкова важна, колкото и нейната съвременна интерпретация и колективна импровизация, защото народната музика винаги се приспособява към времето и хората, които живеят в него.
Така се създава и широкоспектърния репертоар на групата, който се избира много грижливо и обхваща древни мелодии, йодлери и песни, собствени композиции, както и нови аранжименти на вече познати произведения.
Повече информация можете да намерите на http://www.austrianmusicweeks-bg.com/

 
 

Вижте как мина премиерата на Huawei Mate 10

| от chronicle.bg |

16:24 ч. – Mate 10 Pro ще се продава за 799 евро за 128-гигабайтовата версия, като продажбите ще започнат през ноември. Стандартният Mate 10 ще е със 100 евро по-евтин. България не присъства в първата вълна на проджаби, но най-вероятно скоро след това телефоните ще пристигнат и тук.

Премиум моделът Mate 10 Porsche Design ще струва 1395 евро (256 GB и 6 GB RAM), като ще с продава само на избрани пазари.

16:12 ч. EMUI поддържа вграден режим за декстоп, който позволява да движите прозорците на различни приложения. Екранът на телефона може да се превърне в допълнителен тъчпад, като клавиатурата може да се появи във всеки момент, когато ви потрябва.

С USB-C към HDMI кабел, телефонът може да се върже към външен монитор, като работи като десктоп-устройство.

Телефонът може да се използва и като независимо устройство, докато е в режим декстоп, така че да можете да копирате текст от него и да го използвате в приложение на втория екран.

618x346

16:03 ч. Телефонът поддържа високо качество аудио сигнал с 384Kb/s и 32бита. Mate 10 Pro няма 3.5 mm жак за слушалки, само Mate 10.

Любопитно е, че телефонът може да разпознае гласът ви, докато водите разговори по него и да изчисти звука, така че да се акцентира на него.

618x346

15:56 ч. Благодарение на бързото изчисляване на процесим свързани с машинно обучение, камерата успява бързо да разпознае какъв обект стои пред нея и да се настрои така, че да оптимизира снимката за него.

15:48 ч. Очаквано телефоните пристигат с двойна камера. Камерите повтарят технологията на старите телефони на Huawei – един цветен сензор и един монохромен, този път двете са с отделен процесор за изображението и с f/1.6 бленда. Според презентацията, когато изображенията биват наложени едно върху друго се равнява на 1.1 бленда – тоест на теория камерата трябва да се представи доста добре при слаба осветеност.

Процесорът с изкуствен интелект позволява „хибриден зуум“ до 2х. Стабилизацията обаче е само на цветния сензор.

15:45 ч. Телефонът няма безжично зареждане, но Mate 10 поддържа Supercharge – технология, която дава възможност за 4 пъти по-бързо презареждане на батерията в сравнение с безжичното. Системата за зареждане е първата, сертифицирана за качество от TUV.

15:40 ч. Компанията демонстрира по-добър GPS от конкурентите си. Huawei твърдят, че чипът им се справя много по-добре в тунели, огромни кръстовища или натоварени места. Дори сигналът да се загуби, телефонът бързо успява да намери новия.

15:37 ч. Huawei Mate 10 идва с Kirin 970 – процесорът на Huawei оптимизиран за изчисляване на невронни схеми и процеси, свързани с изкуствен интелект. Невронният чип на Kirin 970 e 25 пъти по-бърз от CPU, но е 50 пъти по-ефективен от гледна точка на използваната мощност.

Демонстрацията показва колко време отнема разпознаването на обекти в 100 снимки – при Mate 10 този процес отнема 5 секунди, което е по-бързо от конкуренцията на Apple и Samsung.

Процесорът прави телефона до 60% по-реактивен. Технологията позволява запазване на нивото на производителност в течение на времето – дори след 18 месеца използване, телефонът остава по-добър от конкуренцията.

15:25 ч. Представят и Mate X Porsche Design

Mate 10 Porsche Desighn e с ръчно изработен екстериор, напомнящ на керамично покритие, но създадено от стъкло. Устройството ще дойде със специален интерфейс, разработен от дизайнерите на Порше, като ще се предлага с най-високата вградена памет от 256 GB. Телефонът ще има две устройства за бързо зареждане, два кожени калъфа и слушалки.
618x346

5:23 ч. – Mate 10 Pro ще идва в четири цвята – титаниево сиво, мока кафяво, нощно синьо, розово злато. Mate 10 идва в розово злато, златно шампанско, черно и мока кафяво.

620x231
15:20 ч. – Ричард Ю използва примери с iPhone X и Samsung, за да изтъкне лекотата, с която се отключва Mate 10 – само едно вместо три движения (както е при лицево разпознаване на Apple), докосване в предната част на корпуса, вместо да цапате лещата на камерата, докато нацелите къде се намира четецът за пръстови отпечатъци.

620x231

15:17 ч. – Huawei въвежда FullView дисплей, с изтъняване на рамките на екрана до постигане на съотношение екран/тяло от 81,79% при Mate 10 и 81,61% при Mate 10 pro.

15:15 ч. Батериите на двата модела са с 48% повече мощност в сравнение със старите модели. Зарядът на батерията при Mate 10 и Mate 10 pro е 4000 mAh.

15:06 ч. – Виждаме за първи път официално и потвърдено как ще изглеждат новите Mate 10 и Mate 10 pro, които ще бъдат захранвани от чипа Kirin 970.

Mate 10 Pro идва с 6-инчов екран, (разделителна способност 2160 х 1080) OLED HDR дисплей. Екранът ще бъде със съотношение от 18:9.

Mate 10 ще бъде с 5,9 инчов екран и съотношение 16:9, 2560 х 1440 FHD+.

618x346

15:04 ч. – На сцената излиза главният изпълнителен директор Ричард Ю, който разказва за промените, които смартфоните внасят в живота на потребителите през последните 10 години

14:59 Мелодията от Деспасито в изпълнениe на класически инструменти звучи преди началото.

****

 
 

„Да убиеш присмехулник“ и други лоши заглавия от книгите

| от chronicle.bg |

След като американците изключиха „Да убиеш присмехулник“ от програмата в училищата заради повтарящата се дума „негър“, всички си отдъхнахме, че нещата тръгват в правилна посока.

Но това е само началото на политическата коректност, която трябва да погълне творческата продукция.

Ето няколко предложения за преименуване заглавията на други книжни класики, които, като се замислим, не звучат угодно на цялото население на Земята:

 „Борба за територия и мир“

„Война“ е лоша дума. Това е нещо, от което трябва да се страхуваме и като всяко нещо, от което се страхуваме, да не го назоваваме. Както правят героите от „Хари Потър“ с Волдемор. Та нека бъде „борба за територия“.

„Умствено изостанал в тежка степен“

„Идиот“ е обидна дума. А нейният еквивалент в учебниците по психиатрия е „умствено изостанал в тежка степен“. Та хайде да не се обиждаме. И Достоевски ще се съгласи, че „идиот“ не звучи добре в рамките на съвремието.

„Десет малки афроамериканчета

Какво е това „негърчета“? Срам за българските преводачи.

„Трима души в една лодка (като броим и кучето)“

Ей! И животните имат права!

„Възрастният мъж и морето“

„Старец“ звучи грозно. Каква е тази дискриминация на възрастните?

„Материално подсигурен и нуждаещ се от финансова помощ“

„Богат, беден“ всява класови различия и конфликт между слоевете

„Прекратяване на жизнените функции край Нил“

Думата „смърт“ не е хубава.

„Мемоарите на една репресирана жена“

Гейшите все пак не са виновни, че са проститутки, животът ги е принудил.

От българските класики също има какво да се желае, що се отнася до коректност.

„Под игото“, например, следва да се прекръсти на „Под османското присъствие“. „Маминото детенце“ може да обиди 30-годишните, които живеят с техните и е по-добре да се преименува на „Момчето, което обичаше майка си“, а за „Крадецът на праскови“ да не говорим. Да не искате някой да реши, че е хубаво да се краде?

 
 

Кой е Макдоналд в името McDonald’s?

| от chronicle.bg |

McDonald’s е, без второ мнение, най-успешната верига ресторанти за бързо хранене в историята на света. Името му се свързва с това на Рей Крок – предприемачът, който инвестира в ресоранта. Но защо се казва точно McDonald’s – кръстен ли е на някого и ако да , на кого? Каква е историята на веригата?

 

През 50-те години работата на Крок била да продава машини за млечни шейкове. Един от клиентите му е ресотрант в Калифорния, уравляван от братята Ричард и Маурис Макдоналд. Родом от Ню Хемпшир, те се местят в Калифорния през 20-те години и си намират работа като носачи на филмови декори.

Двамата братя влизат в ресторантьорския бизнес през 30-те годни на 20 век благодарение на баща им, Патрик Макдоналд, който отваря “The Airdome” – щанд за хотдози и хамбургери.

През 1940 Ричард и Маурис разрастват бизнеса като отварят „McDonald’s“ – барбекю драйв-ин ресторант. Това ги учи на няколко важни урока – че хамбургерите са една от най-доходоностните храни и че служителите, които занасят храната от кухнята до колата, са ненужни (по онова време те са около 20). Братята имат и няколко идеи как да забързат цялото приготвяне на храната от сурово месо до готов хамбургер в ръцете на клиента.

Те затварят ресторанта за 3 месеца и го отварят пак с ново поразчистено меню, нови възможно най-ниски цени от 15 цента за хамбургер (днешни 1,30 долара) и изключително бързо изпълнение на поръчките.

До 1954 година братята Макдоналд вече имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като до голяма степен давали на франчайз самия метод на приготвяне, а не името на бранда си.

На 52-годишна възраст Рей Крок влиза в картинката.

Той служи в армията заедно с Уолт Дисни, по-късно е джаз музикант, радио DJ, продава хартиени чаши, работи в ресторант и накрая е търговец на машини за млечни шейкове. Брандъд Prince Castle, чийто машини продава, е доста по-скъп от конкуренцията Hamilton Beach, което ги прави и все по-трудни за продаване. Това кара Крок да потърси ново начинание.

Той познава ресторантьорския бизнес и може да различи добре функциониращ ресторант от лош. Някъде по това време братята Макдоналд се разделят с франчайз агента си Бил Тансей заради влошеното му здраве. Рей заема неговото място и задвижва плановете си – а те се оказват много по-мащабни от тези на Макдоналдови. На 15 април 1955 година той отваря първият си ресторант, а само за 5 години те ще се разраснат до 100.

 

Но как в крайна сметка Рей превзема бизнеса?

През 1961 година Ричард и Маурис са доволни от бизнеса си и нямат интерес да го развиват, за разлика от Крок. Той събира инвеститори и купува ресторанта за 2,7 милиона долара (около 21 милиона днешни долари). Двете страни също така се разбират Рей да изплаща на Ричард и Маурис част от печалбата, но не вписват това в договора по молба на Рей – за да не изглежда зле пред инвеститорите. След сделката, понеже няма нищо написано черно на бяло, Крок не дава на братята нито стотинка от печалбата.

 

50 години по-късно: 35 000 различни ресторанта в 118 държави, 1,7 милиона служители, които обслужват около 68 милиона клиенти всеки ден. Годишните печалби на веригата Макдоналдс са над 5 милиарда долара.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.