X-15- самолетът, който помогна за създаването на космическата совалка

| от |

X-15 е най-бързият и най-високо летящият самолет. Моделът вдъхновява ново поколение космически самолети десетилетия след рекордните си полети.

За всеки почитател на авиацията и космическа история въздушната база Edward в Калифорния е свещена земя, пише BBC.

Реактивен самолет Harrier се движи към пистата. Зад него се намира необятно пресъхнало езеро, което превръща местността в абсолютно подходяща за кацане след опасен тестови полет. На няколко метра разстояние се намира мястото, където самолетът Bell-X1 е презареден преди първия свръхзвуков полет в края на 40-те. Наблизо се намира странно сборище от машини, позволили на пилотите да достигнат до границите на възможното. Сред са и крилата на малкия експериметален самолет, популяризиран от сериала „The Six Million Dollar Man“, излъчван през 70-те.

Flt 1-A-18. Pilot-White 8/11/60 AFFTC History OfficeТук сме, за да видим в реален размер един от най-важните самолети, строени някога – North American X-15. Той вече се намира далеч от погледа на хората, закътан зад един хангар. Но преди 50 години експерименталният модел успява да полети по-бързо и по-нависоко от всеки създаден преди, а и след него. В действителност това е съвместен проект на НАСА и на военните в САЩ. X-15 прилича повече на огромна стреличка дартс, отколкото на самолет – с къси крила, изградени около реактивен двигател. Способен е да развие скорости над 7270 км/час. С такава скорост полетът от Лондон до Ню Йорк е 45 минути.

“Ако говорим за летателни средства с пилот, това е върхът. Този самолет е поставил рекорди, които още не могат да бъдат разбити”, казва Стефани Смит, историк на военновъздушните сили на САЩ. “Това е била най-продуктивната програма за научни изследвания и помага неимоверно за развитието на авиацията.”

В период от 10 години след 1959-та обвитият в титан X-15 участва в 199 мисии и лети със скорост, четири пъти по-висока от тази на звука. Няколко пъти се случва така, че неговият гигантски мотор го „изстрелва“ над атмосферата направо в космоса и пилотите виждат как хоризонтът от син става черен. Само след 10-минутен полет, те се завръщали на твърда земя. Забележителен е и фактът, че само един тест пилот загива по време на всички тези полети.

Освен че нагледно доказва, че един самолет може да лети от въздушното пространсвто до открития космос и обратно, другите постижения на програмата X-15 включват разработването на първите скафандри, изучаването на термално защитените системи за повторно навзлизане в атмосферата, както и прилагането в практиката на най-големите нововъведения и открития в авиацията. Някои от полетите са били оборудвани и с инструменти за наблюдение и изучаване на враждебна космическа среда.

„За хората – дори за онези, които са работели с тях – пилотите на X-15 са били истински идоли – като хора, които винаги са на ръба, на границата между това да са авиатори или астронавти,“
Много от новите дизайни, като например Dreamchaser, следват стъпките на Х-15.
За разлика от стабилно промотираните от НАСА покрити със сребро астронавти, които летят в капсулите на капсулите Мъркюри и Аполо, само един от пипотите на Х-15 придобива известност. Но не заради това, че е пилотирал Х-15. „Нийл Армстронг тук се помни като колега и пилот на Х-15 – казва Смит, – а не като по-късно станалият световноизвестен астронавт“.

2

Доскоро самолетът Х-15 беше възприеман като маркер в историята на авиацията, и запомнен като една от стъпките към създаването на космическите совалки, които на свой ред вече са музейни експонати. Но сега, 50 години по-късно, неговата значимост бива преоткрита. В днешната нова космическа ера, свръхзвуковите самолети се връщат „на картата“ и Х-15 най-накрая ще получи признанието, което му се полага.

Тези дни Изследователският център на НАСА, който се намира в базата Ендрюс, беше преименуван от „Драйдън“ на „Армстронг“ в чест на времето, когато астронавтът е пилотирал Х-15. Междувременно, само на 15 минути път с кола оттам, водещи авиоразтаботващи компании преоткриват концепциите на Х-15.

Космическият самолет на „Virgin Galactic“, който се разработва в Mojave Air, ще лети по почина на Х-15. Също по подобие на Х-15, самолет на компанията SpaceShipTwo ще бъде спуснат под самолетоносач за да се издигнат със „собствени сили“, свръхзвуково, в открития космос, преди да се „гмурнат“ обратно и да кацнат на Земята. Първите полети в космоса ще се проведат по-късно тази година.
„Ние дължим много на пионерите в полетите в космоса със самолети“ – признава Джордж Уайтсайдс, СЕО на Върджин Галактикс – „защото те ни показаха, че това действително е въможно“.

Въпреки че материалите, електрониката и структурата на космическия самолет на Върджин за доста по-различни от тези на Х-15, основните принципи на летене до космическото пространство и обратно, са същите“.

„През 2014 всички знаем, че може да се премине Mach 3, но преди 50 години не беше така. Лесно е човек да забрави, че тогава това е било необятна територия“, казва той. Съперника на Virgin, XCOR също кредитира X-15 като вдъхновения за техния Lynx. „Основните елементи са от изследвания на НАСА от 50-те и 60-те“, споделя ръководителя на XCOR Джеф Грийсън. „Новото, което добавяме е да се опитаме да го направим по-малък и по-икономичен.“

GF01  Glide Flight- 1st test flight of SpaceShip2
Но не само компаниите за космически туризъм преразглеждат култовият X-15. От НАСА инвестират над 100 милиона долара в проекта Dream Chaser, който подбно на совалка ще се изстрелва в орбита вертикално и в последствие ще може да кацне на писта.

Освен технологичните способности на X-15, съществува и друга, по-футуристична, дори романтична гледна точка около концепцията за космически самолет, способен да извършва многократни полети.
Смит споделя, че това се вижда най-добре в карикатура, нарисувана от инжинер в НАСА през 1966. „Тя показва разликата между това да бъде спасен човек от капсула, плаваща в океана и просто да слезнете на пистата и да се качите в кабриолет с красиво момиче зад волана.“

В предстоящите години клиентите на Vitgin Galactic и XCOR би трябвало да могат да сбъднат тази мечта. При създаването си X-15 показва визия на бъдещето, която в момента се преоткрива – космически кораб и самолет в едно. Бъдещите космически пътешественици дължат много на хората, проектирали този модел.

 
 

Звезделина от Mint Stories: Истории за мода с ментов привкус

| от Зорница Аспарухова |

Запознайте се със Звезделина – професионален “инфлуенсър”. Преди две години и половина, тя и нейният приятел Калоян решават, че животът е прекалено кратък, за да го прекарат в офис и в правене на безинтересни неща и така създават личното си интернет пространство Mint Stories. Сега казват, че се случва да не спят от вълнение заради някоя история, която им предстои да разкажат или да заснемат.

Много от постовете в Mint Stories са свързани с модни течения, комбинации и онези неща, които Звезделина вярва, че читателите й ще харесат. А те са близо 9 000 във Facebook и Instagram.

звезделина цолова

За какво пишат? За всичко, което се радва на лайкове – освен модата, това са пътешествията, храната. Започват без дългосрочен план: „Наистина нямах никаква представа, че ще пиша точно за това или че ще правя нещо подобно вече толкова време. Блогът стана от само себе си това, което е. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава.”

Mint Stories е най-дълготрайното “работно място” на Звезделина.

В тази фотосесия Звезделина е с бижута и аксесоари Folli Follie, чиято глобална стратегия е да работят с модни инфлуенсъри от цял свят. Марката я избра, за да покани своите последователи в магазина на Follie Follie в Paradise Center в четвъртък, 8 декември.

звезделина цолова

Всички фенове на марката или нейни последователи, които посетят магазина на Folli Follie в Paradise Center утре от 17 до 20 часа, ще ползват отстъпка за пазаруване в размер на 30%, както и идеи за комбиниране на красивите аксесоари от Звезделина.

звезделина цолова

Задачата на Звезделина е да покаже своя стил в огромната колекция от пръстени, гривни, чанти и колиета. „Категорично Lady Bubble ми е сред любимата серия този сезон, но не мога да пропусна и среброто – Fashionably Silver, което ми е слабост. Харесват ми по-изчистените и нежни модели и тези две колекции съчетават именно това.“ Звезделина се спира на два масивни пръстена, гривна и колие. Не комбинира всичко едновременно, а ги съчетава с различни визии в червено, черно и актуалното за сезона – златисто.

звезделина цолова

В тоалета й присъства и часовник – едно от нещата, които отдавна не са просто практична вещ, а по-скоро задължителен аксесоар. И разбира се, какво е една жена без чанта. Звезделина избира кожена чанта за едно рамо в златисто.

звезделина цолова

„Модата е нещо абстрактно. Винаги има нужда от това, да й се внесе малко живот и душа, било то чрез собствена интерпретация или нов прочит, например“, казва Звезделина.

„По-студеното време позволява много повече заигравка с топлите аксесоари. Разбира се, не забравям и любимите ми часовници, без които не излизам, дългите колиета и по-големите чанти, които отново превзеха гардероба ми”. Но все пак най-добрата „модна униформа“ според блогърката, са доброто настроение и усмивката.

звезделина цолова

Звезделина има няколко основни принципа, когато става дума за празници: „винаги да избира нещо ново и да избягва да се облича в черно или други тъмни нюанси.”

За подарък най-често избираните от нея неща са аксесоарите.

звезделина цолова

“Не знам защо, но моето семейство упорито ги пренебрегва или просто свикнаха да разчитат на мен за тези детайли. Миналата година подарих на баща ми стилен черен часовник, който му гравирах с послание – сега всеки ден е на ръката му. С майка ми сме на мнение, че още една чанта никога не е излишна. Обичам да подарявам неща, от които даденият човек има нужда.“

Място: NEA flower shop

Фотограф: Калоян Христов

 
 

Страст и интрига в новия трейлър на „Петдесет нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Нови кадри от едно от най-чаканите заглавия за 2017 г. разгорещяват страстите и обещават неочаквани обрати за Крисчън Грей и Анастейжа Стийл. След като Петдесет нюанса сиво счупи няколко рекорда, продължението от култовата поредица – Петдесет нюанса по-тъмно, ще влезе в киносалоните на Свети Валентин догодина.

В края на първия филм богатият и красив милиардер със специфичен сексуален вкус и срамежливата студентка Ана се разделиха. В новия трейлър към новото заглавие, обаче, Крисчън Грей е твърдо решен да спечели отново любовта на живота си. Въпреки че е объркан от чувствата, които изпитва, той целеустремено започва да преследва Анастейжа. Тя от своя страна поставя категорични условия – без правила и без тайни. Вече пораснала и не толкова наивна, тя все още изпитва чувства към него, но отказва да бъде наранена отново. И точно когато двамата намират път обратно един към друг, призраците от миналото на Крисчън възкръсват.

В Петдесет нюанса по-тъмно освен Джейми Дорнан и Дакота Джонсън, ще видим още носителките на Оскар Ким Бейсинджър и Марша Гей Хардън, както и Дженифър Ел, Люк Гримс, Рита Ора, Виктор Расук, Елоиз Мамфорд и Макс Мартини.

Петдесет нюанса по-тъмно е режисиран от Джеймс Фоли и продуциран отново от Майкъл де Лука, Дана Брунети и Маркус Висиди, заедно с Е.Л. Джеймс. Сценаристи са Майл Леопард и авторът на бестеселъра Е.Л. Джеймс.

FSD_TRL-C_Bulgaria_SUB_1080p25_H264.1

Петдесет нюанса по-тъмно идва в кината на Свети Валинтин 2017.

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции: