X-15- самолетът, който помогна за създаването на космическата совалка

| от |

X-15 е най-бързият и най-високо летящият самолет. Моделът вдъхновява ново поколение космически самолети десетилетия след рекордните си полети.

За всеки почитател на авиацията и космическа история въздушната база Edward в Калифорния е свещена земя, пише BBC.

Реактивен самолет Harrier се движи към пистата. Зад него се намира необятно пресъхнало езеро, което превръща местността в абсолютно подходяща за кацане след опасен тестови полет. На няколко метра разстояние се намира мястото, където самолетът Bell-X1 е презареден преди първия свръхзвуков полет в края на 40-те. Наблизо се намира странно сборище от машини, позволили на пилотите да достигнат до границите на възможното. Сред са и крилата на малкия експериметален самолет, популяризиран от сериала „The Six Million Dollar Man“, излъчван през 70-те.

Flt 1-A-18. Pilot-White 8/11/60 AFFTC History OfficeТук сме, за да видим в реален размер един от най-важните самолети, строени някога – North American X-15. Той вече се намира далеч от погледа на хората, закътан зад един хангар. Но преди 50 години експерименталният модел успява да полети по-бързо и по-нависоко от всеки създаден преди, а и след него. В действителност това е съвместен проект на НАСА и на военните в САЩ. X-15 прилича повече на огромна стреличка дартс, отколкото на самолет – с къси крила, изградени около реактивен двигател. Способен е да развие скорости над 7270 км/час. С такава скорост полетът от Лондон до Ню Йорк е 45 минути.

“Ако говорим за летателни средства с пилот, това е върхът. Този самолет е поставил рекорди, които още не могат да бъдат разбити”, казва Стефани Смит, историк на военновъздушните сили на САЩ. “Това е била най-продуктивната програма за научни изследвания и помага неимоверно за развитието на авиацията.”

В период от 10 години след 1959-та обвитият в титан X-15 участва в 199 мисии и лети със скорост, четири пъти по-висока от тази на звука. Няколко пъти се случва така, че неговият гигантски мотор го „изстрелва“ над атмосферата направо в космоса и пилотите виждат как хоризонтът от син става черен. Само след 10-минутен полет, те се завръщали на твърда земя. Забележителен е и фактът, че само един тест пилот загива по време на всички тези полети.

Освен че нагледно доказва, че един самолет може да лети от въздушното пространсвто до открития космос и обратно, другите постижения на програмата X-15 включват разработването на първите скафандри, изучаването на термално защитените системи за повторно навзлизане в атмосферата, както и прилагането в практиката на най-големите нововъведения и открития в авиацията. Някои от полетите са били оборудвани и с инструменти за наблюдение и изучаване на враждебна космическа среда.

„За хората – дори за онези, които са работели с тях – пилотите на X-15 са били истински идоли – като хора, които винаги са на ръба, на границата между това да са авиатори или астронавти,“
Много от новите дизайни, като например Dreamchaser, следват стъпките на Х-15.
За разлика от стабилно промотираните от НАСА покрити със сребро астронавти, които летят в капсулите на капсулите Мъркюри и Аполо, само един от пипотите на Х-15 придобива известност. Но не заради това, че е пилотирал Х-15. „Нийл Армстронг тук се помни като колега и пилот на Х-15 – казва Смит, – а не като по-късно станалият световноизвестен астронавт“.

2

Доскоро самолетът Х-15 беше възприеман като маркер в историята на авиацията, и запомнен като една от стъпките към създаването на космическите совалки, които на свой ред вече са музейни експонати. Но сега, 50 години по-късно, неговата значимост бива преоткрита. В днешната нова космическа ера, свръхзвуковите самолети се връщат „на картата“ и Х-15 най-накрая ще получи признанието, което му се полага.

Тези дни Изследователският център на НАСА, който се намира в базата Ендрюс, беше преименуван от „Драйдън“ на „Армстронг“ в чест на времето, когато астронавтът е пилотирал Х-15. Междувременно, само на 15 минути път с кола оттам, водещи авиоразтаботващи компании преоткриват концепциите на Х-15.

Космическият самолет на „Virgin Galactic“, който се разработва в Mojave Air, ще лети по почина на Х-15. Също по подобие на Х-15, самолет на компанията SpaceShipTwo ще бъде спуснат под самолетоносач за да се издигнат със „собствени сили“, свръхзвуково, в открития космос, преди да се „гмурнат“ обратно и да кацнат на Земята. Първите полети в космоса ще се проведат по-късно тази година.
„Ние дължим много на пионерите в полетите в космоса със самолети“ – признава Джордж Уайтсайдс, СЕО на Върджин Галактикс – „защото те ни показаха, че това действително е въможно“.

Въпреки че материалите, електрониката и структурата на космическия самолет на Върджин за доста по-различни от тези на Х-15, основните принципи на летене до космическото пространство и обратно, са същите“.

„През 2014 всички знаем, че може да се премине Mach 3, но преди 50 години не беше така. Лесно е човек да забрави, че тогава това е било необятна територия“, казва той. Съперника на Virgin, XCOR също кредитира X-15 като вдъхновения за техния Lynx. „Основните елементи са от изследвания на НАСА от 50-те и 60-те“, споделя ръководителя на XCOR Джеф Грийсън. „Новото, което добавяме е да се опитаме да го направим по-малък и по-икономичен.“

GF01  Glide Flight- 1st test flight of SpaceShip2
Но не само компаниите за космически туризъм преразглеждат култовият X-15. От НАСА инвестират над 100 милиона долара в проекта Dream Chaser, който подбно на совалка ще се изстрелва в орбита вертикално и в последствие ще може да кацне на писта.

Освен технологичните способности на X-15, съществува и друга, по-футуристична, дори романтична гледна точка около концепцията за космически самолет, способен да извършва многократни полети.
Смит споделя, че това се вижда най-добре в карикатура, нарисувана от инжинер в НАСА през 1966. „Тя показва разликата между това да бъде спасен човек от капсула, плаваща в океана и просто да слезнете на пистата и да се качите в кабриолет с красиво момиче зад волана.“

В предстоящите години клиентите на Vitgin Galactic и XCOR би трябвало да могат да сбъднат тази мечта. При създаването си X-15 показва визия на бъдещето, която в момента се преоткрива – космически кораб и самолет в едно. Бъдещите космически пътешественици дължат много на хората, проектирали този модел.

 
 

Имате още една седмица

| от |

„Имате още една седмица“. С тази реплика Румен Радев се опита да засегне част от депутатите. И успя. Седмица по-късно обаче това изречение се връща като бумеранг към него. „Г-н президент, имате още една седмица“.

Президентските пълномощия може и да не са големи, но президентът Радев има една седмица, преди да ги поеме в най-пълния им смисъл по Конституция, назначавайки служебен кабинет.

Тази работа можеше и вече да е свършена, а очакванията успокоени, ако новият президент беше приел предложението на Росен Плевнелиев за съставяне на общ служебен кабинет. Но макар и самият той още да не е политик, Радев-президент е чисто политически продукт. Затова и логично, той избра да приеме реториката на съветниците си от „Позитано“ 20 вместо обществената потребност от разумен консенсус.

Румен Радев има време да обмисли чии съвети ще следва в следващите 5 години, но първите впечатления са особено важни.

Изборът на президентската администрация е трудна задача, още повече за дебютант в политиката. Видяхме го и при Плевнелиев, чиято липса на експертиза и то не толкова негова лична, колкото институционална, беше най-слабото му място в целия мандат.

Паралелното съставяне на служебно правителство прави задачата на Радев още по-трудна. Ако първото е почти приключило, за второто той има още една седмица.

Основното предизвикателство пред Радев ще трябва да е институционалното разграничаване от БСП. Не само заради онази част от гласовете, които просто бяха протестен вот срещу ГЕРБ, а основно заради риска да стане жертва на собствените си създатели. Както се знае „Революцията изяжда децата си“.

Партията-майка ще се изкуши да използва победата на Радев за своя бъдещ електорален успех на приближаващите избори, което е прекалена ниска миза за началото на мандата на един президент.

Подборът на министрите е ще е първата голяма разделителна линия, която ще не ще, ще трябва да прокара Радев – тези, които искат, няма да се харесат на обществото, останалите най-вероятно ще откажат. За половината от гражданите кабинетът ще е прекалено близък до БСП, за другата половина – прекалено далеч от социалистите.

И номинацията за нов български комисар тропа на вратата. Мантрата „жена от Източна Европа“ е ясна, но която и да е тя, ще предизвика вълна от недоволство особено след като споменът за двуглавата ламя Бокова-Георгиева е толкова пресен. Радев веднъж вече излезе с позиция номинацията на следващият комисар да е плод на следващото редовно правителство, но няма гаранция, че обстоятелствата няма да се променят.

Депутатите оставиха и кипящия казан, наречен „Референдума на Слави“. Президентът нищо не може да направи, но недоволството си е недоволство. А и ако трябва да сме честни бащата на референдумите в българската политика не се казва Слави, а Георги Първанов.

Радев скоро ще разбере, че когато се опиташ да се харесаш на всички, получаваш удари от всички страни.

Високите очаквания в избирателите са нож с две остриета. Печелят избори, но бързо губят доверие. Утре част от избирателите на Радев ще разберат, че той можете да им вдигнете пенсиите, че не може да спре корупцията, че няма как да направи правосъдието или здравеопазването по-справедливи. Не може да свалите цените на бензина, нито да върне България на три морета.

Предимството на всеки следващ президент е, че може да се учи от грешките на предшествениците си и да не ги повтаря – Боянските ливади на д-р Желев, „Иване, кажи си“ на Петър Стоянов, международната изолация на Първанов, и вътрешната на Плевнелиев.

Колкото до медийната любов, тя е ден до пладне и две обществени поръчки. А и доброжелателите често са по-вредни от враговете – ако не вярвате, прочете прясната биография на ген. Радев.

 
 

Bulgaria Air превозва безплатно ски екипировка

| от chronicle.bg |

В разгара на зимния сезон авиокомпанията Bulgaria Air предлага безплатен превоз на ски и сноуборд екипировка по всички свои директни дестинации при пътуване до 31 март 2017 г.

Всеки пътник може да добави към багажа си безплатно един чифт ски, щеки и ски обувки или сноуборд и екипировка за него.

В цената на самолетните билети са включени всички летищни такси, ръчен багаж до 10 кг, чекиран багаж до 23 кг, чекин, кетъринг на борда.

Превозвачът предлага и допълнителна услуга – безплатен избор на място в самолета. По този начин всеки, който закупи билет на Bulgaria Air, може сам да избере къде да бъде настанен.

Лоялните клиенти на авиокомпанията, които са част от програмата Fly More и са натрупали достатъчен брой бонус точки, могат да се възползват и от редица отстъпки и преференции – допълнителен безплатен багаж до 10 кг, безплатен самолетен билет, пътуване в бизнес класа и много други.

 
 

DIXON ще разлюлее Yalta

| от Спонсорирано съдържание |

Новият сезон на TAKEOVER стартира с естетския сет на Apollonia миналия уикенд.

Заедно с първокласната музика на френското трио, организаторите зарадваха феновете и с името на следващия си голям гост, диджей номер едно в света според класацията на Resident Advisor – DIXON. Нощта е на 24 февруари, а мястото е реновираната голяма зала на YALTA CLUB.

За четвърта поредна година берлинското динамо не остъпва челното място в годишното подреждане на стоте най-добри електронни артисти в света.

Никой друг диджей до този момент не е доминирал върха на Resident Advisor толкова дълго в последователни години. Мястото му там е съвсем логично за феновете на електронната музика от Лондон до Ел Ей, а сетовете му са непредсказуеми, кинематографски и с безупречна техника. Самият той притежава съвършена интуиция за точния момент, в който да промени посоката и настроението им. Музиката му, както и всеки проект, до който се докосне, от лейбъла Innervisions до партитата Lost In A Moment, имат свой уникален характер. Паралелно с рулирането на електронната сценa, Steffen Berkhahn печели сърцата на феновете и с непринуденото си присъствие в социалните мрежи, с което прави „своите хора“ част от гиговете му в различни точки на света.

16196636_10155683971283572_1481854169_o

В последния февруарски уикенд DIXON за втори път става част от TAKEOVER, след като разтанцува софийските си фенове и записа една от най-силните нощи във втория сезон на поредицата.

Междувременно организаторите стартираха MEMBERS CLUB (достъпен само с парола) за феновете, които споделят ценностите на TAKEOVER. Членовете му ще бъдат тези, които преди всички ще имат информация кой е следващият TAKEOVER гост, както и ще разполагат с ексклузивно съдържание. На jointhetakeover.com има още новини, събития, седмични плейлисти, както и достъп до всеки GIVEAWAY с мърчандайз на бранда и артистите.

За две години TAKEOVER успя да създаде общност от хора, които търсят актуален и качествен звук и споделят общи ценности що се отнася до атмосферата, изживяването и начина, по който се забавляват. Respect the vibe.