Виновна ли е Украйна за свалянето на МH17?

| от |

Украйна е можела да предотврати свалянето на малайзийския самолет, ако навреме беше затворила въздушното си пространство, информира Дойче веле. Това твърдят експерти по въздухоплаване и журналисти, успели да се доберат до някои информации.

Всеки, който се опитва да разговаря с украинските власти за наличието на евентуална тяхна вина за катастрофата с малайзийския Боинг през лятото, удря на камък. Центърът за контрол на полетите препраща към правителството, но то отказва да прави изявления, а президентството просто игнорира всяка подобно запитване. Само един човек се оказва готов да каже нещо по въпроса – Володимир Хрихорецки, бивш ръководител на въздушното движение в района на източноукраинския град Харков. „Украинският център за контрол над полетите не носи никаква вина за станалото с малайзийския Боинг. Властите и правителството не са можели да знаят, че сепаратистите получават оръжия, с които имат възможност да обстрелват самолети на такава височина. Ние, във всеки случай, не сме го знаели“, казва Хрихорецки в разговор с Дойче Веле.

Тежки обвинения срещу Киев

Елмар Гимула е на друго мнение. Берлинският експерт по въздушно право помага на три от четирите германски семейства, загубили близки в катастрофата над Украйна. Трите семейства искат да изправят Украйна пред Европейския съд за човешките права в Страсбург и изискват по един милион долара обезщетение за всеки загинал. „Първоначално внесох само оплакване, защото исках да видя какъв отзвук ще има“, казва адвокатът в разговор с Дойче Веле. През 90-те години на миналия век Гимула е бил съветник на руското правителство по въпросите на въздушното право.

„Смъртта е причинена от това, че украинското правителство не е изпълнило задълженията си да затвори въздушното пространство на нивата, на които се движат пътническите самолети“, се казва в предявеното от адвоката оплакване. Причината, според него, е че Украйна не е искала да загуби „такси за прелитане, чиято стойност възлиза на милиони“. Елмар Гимула смята, че до шест месеца Европейският съд за правата на човека ще се произнесе по това, дали делото е от неговата компетенция. Той може и да го отхвърли, защото жалбата не е била подадена първо пред съдилищата на съответната държава, каквито са предписанията.

Изминаха пет месеца, откакто на 17 юли Боинг 777 на малайзийските авиолинии, пътуващ от Амстердам за Куала Лумпур, падна нада в региона на Донецк. Всички 298 души на борда загинаха. Украйна обвинява проруските сапаратисти, но и самата Русия за свалянето на самолета. „Пътническият самолет е бил свален с ракета от комплекса за противовъздушна отбрана „Бук-М“, пристигнал заедно с екипажа си от Русия“, заяви украинският президент Петро Порошенко миналата седмица. Русия и сепаратистите отхвърлят всички обвинения. В междинния доклад на холандския Съвет за сигурност се казва, че полет МН-17 е бил „надупчен като решето“ от множество малки обекти.

Грешна преценка от страна на авиокомпаниите?

Още в първите часове след катастрофата възникна въпросът, защо пътнически самолет е прелитал над район на бойни действия. Оказа се, че това е обичайна практика в света – включително и над кризисни региони като Ирак и Афганистан. Международните организации във въздухоплаването отхвърлят всякаква отговорност. Задача на отделните страни било да затварят съответните въздушни пространства за полети. Това потвърди и Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол). След анексията на Крим, Евроконтрол, а и други служби препоръчаха на авиокомпаниите да заобикалят полуострова и Източна Украйна. Някои авиопревозвачи промениха маршрутите си в съответствие с препоръките. Други обаче продължиха полетите, за да пестят време и пари.

Инцидентът с Ан-26 е трябвало да ги алармира

Адвокатът Гимула и някои експерти смятат, че един предишен инцидент е трябвало да накара украинското правителство да закрие въздушното пространство над източните райони на страната. Три дни преди катастрофата с малайзийския Боинг, т.е. на 14 юли, над Луганск е бил отстрелян транспортен самолет тип Ан-26, летящ на височина от 6 500 метра. „Това е възможно само с тежки противовъздушни ракетни системи“, заяви експерт на Стокхолмския институт за изследване на мира СИПРИ в интервю пред западни медии. И преди това сепаратистите на няколко пъти бяха успявали да свалят ниско летящи украински бойни самолети само с помощта на преносими ракети земя-въздух.

Инцидентът с транспортния самолет Ан-26 беше станал много близко до границата с Русия. Затова украинското правителство първоначално заподозря Москва, и чак по-късно – сепаратистите. Бившият украински министър на отбраната Валерий Хелетей беше информирал президента, че „транспортният самолет е бил обстрелван със значително по-мощно оръжие – най-вероятно от територията на Руската федерация“. След обстрела на транспортния самолет украинските власти промениха въведената по-рано забрана за полети – променяйки нивото от 7 925 на 9 750 метра, тоест почти до границата за полети на гражданската авиация. Според адвокат Гимула, това е доказателство, че Украйна е знаела за опасността. Боингът на малайзийските авиолинии е бил свален от височина 10 060 метра. Някои западни експерти по въздухоплаване, сред които и проф. Зигмар Щадлмайер от университета в Линц, Австрия, смятат, че затварянето на въздушното пространство над Украйна е можело да предотврати катастрофата.

Решаващи часове преди катастрофата

Някои наблюдатели изразяват предположението, че е възможно Украйна да е преценила погрешно някои от техническите аспекти на инцидента. Транспортните самолети Ан-26 са витлови машини и летят сравнително бавно с около 440 км/час, затова те са лесна мишена. Модерните пътнически самолети летят значително по-високо, два пъти по-бързо и само за няколко минути могат да прелетят над района на бойните действия в Източна Украйна. Има много улики, че непосредствено преди катастрофата с пътническия самолет, украинското правителство е знаело за новите оръжия на сепаратистите. „Имаме информации, че на украинска територия са вкарани някои тежки оръжия, които могат да обстрелват самолети на много голяма височина. Сред тях е и комплексът „Бук“, заявява говорителят на Съвета за сигурност на Украйна Андрий Лисенко на пресконференция на 17 юли в Киев. Други източници също потвърждават тези информации. В това число и кореспондентът на АП. От това излиза, че Украйна е имала на разположение няколко часа, за да предотврати катастрофата с малайзийския пътнически самолет. Ако разбира се всички служби бяха оценили обстановката адекватно и бързо.

 
 

Последни билети и броени дни до магическия филм-концерт от сагата за Хари Потър

| от chronicle.bg |

Тази събота, на 25-и февруари,можем да се насладим на премиерата на първия филм от приказната поредица за Хари Потър под съпровода на симфоничен оркестър.

Над 80 души ще изпълнят музиката на знаменития Джон Уилямс към „Хари Потър и Философският камък“, донесла му номинация за Оскар, както и две за награда Грами. Целият филм ще бъде прожектиран с висока разделителна способност на 12-метров екран в зала 1 на НДК.

2016-11-03-HP-in-concert

Билетите за филм-концерта са изчерпани напълно в някои сектори, като все още са в продажба ограничени количества от най-евтините категории. Събитието тази година гостува в Германия, Финландия, Италия, Австралия, Полша, САЩ.

Специално за шоуто у нас пристига британският диригент Тимоти Хенти, дирижирал някой от най-престижните оркестри в цяла Европа като Кралския Шотландски Национален Оркестър, номиниран три поредни години за награда „Грами“ за най-добро изпълнение, Филхармоничния оркестър на Люксембург и Оркестъра на Кралската Опера в Ковънт Гардън. Лично диригентът ще донесе в България и нотите, които се съхраняват в студиото на Уорнър Брос. в Бърбанк, Калифорния.

Вратите на зала 1 в НДК за „Хари Потър и Философският камък“ с музика на живо отварят в 18:00 ч., а събитието започва в 19:00 ч. Билетите са достъпни в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен Център НДК, Български Пощи и мрежата на Eventim.bg.

 
 

България е на 25-о място в света по скорост на мобилния интернет

| от chronicle.bg |

Страната с най-бърз мобилен интернет в света е Южна Корея, сочат данни на Open Signal. С близка скорост са Норвегия и Унгария. Докато в Южна Корея можете да ползвате интернет със скорост 37.5 мегабита в секунда, в Норвегия – 34.8, то в Унгария скоростта е 31 мегабита в секунда.

Open Signal са изчислили данните за 87 държави. Средната скорост за 4G връзка е 17.4 mbps, което означава, че трите топ държави скоростта е почти два пъти по-висока. Въпреки това обаче количеството време, което хората прекарват свързани с wifi мрежи не намалява, а точно обратното. Например в Южна Корея потребителите прекарват 50% от времето си с wifi връзка.
Това значи, че мобилната връзка се използва не за да замени wifi мрежите, а за да ги допълни.

България е на 25-о място по скорост на мобилния интернет и изпреварва страни като Великобритания, Италия, Германия и Франция.

 
 

Моника Белучи открива белградския филмов фестивал

| от chronicle.bg, по БТА |

Актрисата Моника Белучи и филмът на Емир Кустурица „На млечния път“ ще открият днес 45-ия Международен филмов фестивал ФЕСТ в Белград, на който ще бъдат представени 95 филма, съобщи белградската агенция Бета.

В главната програма са 15 филма от 12 страни. До 5 март, когато на тържественото закриване на фестивала ще бъде показан филмът на американския режисьор Мартин Скорсезе „Тишина“, ще могат да се видят най-добрите филми от световните фестивали и почти всички фаворити за Оскар.

Днес сръбският премиер Александър Вучич ще приеме в сградата на правителството италианската актриса Моника Белучи и режисьора Емир Кустурица, съобщи Танюг.

 
 

Range Rover Velar: тийзър преди официалната премиера

| от chronicle.bg |

През 1970г. Land Rover пуска на пазара луксозния SUV Range Rover. Почти половин век по-късно, предстои да видим четвъртия член на семейството на Range Rover – Velar, който ще бъде представен официално на 1 март 2017 г.

Елегантна опростеност, визуално редуциращ подход и новаторски технологии за потребителите са отличителните черти на новия Range Rover Velar.

Името на Velar произхожда от първите прототипи на Range Rover от 60-те години на миналия век: пионерите в сферата на луксозните SUV автомобили.

rrnewrrfamilylinedrawingteaseimage220217-resize-1024x293

Когато разработващите инженери искали да скрият истинската идентичност на 26-те модела Range Rover преди серийното производство, те избрали името Velar, произхождащо от латинското “velare”, което означава „забулвам, покривам“.

Пълната инфорация за Range Rover Velar ще бъде обявена на 1 март 2017 г.