Седем водещи теории за изчезването на Полет 370

| от |

Скот Майеровиц / Асошиейтед прес

Появиха се безброй теории за изчезването преди близо две седмици на Полет 370 на „Malaysia airlines“. Някои са правдоподобни, други – нелепи. За жалост няма ясен отговор, а семействата на 239-те пътници и екипажа – и останалата част от света – отчаяно го чакат. Дори най-логичните хипотези за това какво се е случило с „Боинга“-777 имат пробойни.

missing-flight-malaysia-airlines-boeing-777

Ето един преглед на някои от водещите, правдоподобни теории – и на техните слабости.

ЗЛОНАМЕРЕНИ ПИЛОТСКИ ДЕЙСТВИЯ

Разследващите проучват миналото на 53-годишния капитан Захари Ахмад Шах, който лети за „Малейжа еърлайнс“ от 1981 г., както и на втория пилот, 27-годишния Фарик Абдул Хамид, който
тъкмо бил започнал да пилотира „Боинг“-777. Захари си бил направил у дома собствен летателен транажор. Много любители на въздухоплаването си имат подобни устройства. Разследващите се
опитват да възстановят файлове, които са били изтрити от този трeнажор.

Защо да се подозират пилотите? Предавателят на самолета спира да изпраща данни за местонахождението си на авиодиспечерите и другите самолети в идеалния момент – предаването на самолета от малайзийското на виетнамското ръководство на въздушното движение. При последния радио контакт от самолета вторият пилот казал на малайзийските диспечери: „Добре, лека нощ“. С виетнамските така и не била осъществена връзка и предавателят спрял да работи. Самолетът внезапно сменя посоката и после продължава да лети още поне седем часа. Начинът, по който някои основни устройства за връзка и проследяване в кабината са изключени – по различно време – също поставя под подозрение пилотите.

Идеята пилоти да използват самолет, за да се самоубият и да извършат масово убийство звучи плашещо, тя е табу в тази индустрия, но се е случвало. За катастрофата със самолета на сингапурската компания „Silk air“ през 1997 г. и за тази с машина на „Egyptair“ през 1999 г. се смята, че са резултат от преднамерени действия на пилотите.

ОТВЛИЧАНЕ ОТ ТЕРОРИСТИ

Тази теория бе популярна в началото, след като се разбра, че двама иранци на борда – единият 18-годишен, другият 28 – са пътували с крадени паспорти. Разследващите не откриха нищо, свързващо някого от тях с терористични групировки; смята се, че са пътували с цел нелегална имиграция в Европа.

Откакто в САЩ бяха извършени терористичните атентати през 2001 г., вече е доста по-трудно за неупълномощено лице да влезе в пилотската кабина. Вратите на кабините бяха подсилени, бяха
въведени и правила, чрез които се прави така, че никой да не влезе, докато пилотът излиза. А и пътници, и екипажи показаха готовност да се изправят срещу всеки, който се опитва да превземе или повреди самолета. Може ли да е било позволено на някого да влезе в кабината?
Против правилата е, но се случва. През 2011 г. вторият пилот на Полет 370 и негов колега поканили две жени, които се качили на самолета да седнат в кабината за международен полет. По време на пътуването пилотите пушели и флиртували, каза този месец едната от жените. И все пак никоя заслужаваща доверие групировка не си е приписала изчезването, а разузнавателните служби казват, че не са засичали никакви разговори в терористични кръгове за самолета.

ВНЕЗАПНА КАТАСТРОФА

Експерти в областта на въздухоплаването първоначално заподозряха, че се е случило нещо внезапно и ужасяващо. Може би бомба на борда или някакъв вид повреда в двигателите или в конструкцията на самолета. Но ако е станало това, щяха да бъдат намерени отломки на мястото, на което предавателят е изключил. Освен това „Боинг“-777 имат само една катастрофа през 19-годишната си история – миналогодишната злополука с машина на „Asiana airlines“ в Сан Франциско. Ако е имало внезапно
разпадане, части от самолета щяха да могат да бъдат засечени с радар.

ПОЖАР

Пожар, причинен от повреда в електрическата инсталация или пък може би от опасен товар, може да е извадил от строя комуникационното оборудване и да не е позволил на членовете на екипажа и пътниците да повикат помощ. Някои хора допуснаха, че пилотите са били извадени от строя от дим. Възможно е, но стюардите и пътниците щяха да имат време да влязат в кабината и да поемат контрола над самолета.

ПОНИЖАВАНЕ НА НАЛЯГАНЕТО

Бавно или внезапно понижаване на налягането, причинило загуба на кислород, може да е убило всички на борда. Ако равнището на кислород е спаднало, едно шумно, автоматично предупреждение щеше да извести пилотите да си сложат кислородните маски и веднага да слязат под 3050 м, където има достатъчно кислород за дишане, без помощ. Ако налягането в самолета се е понижило и това е убило хората в него, както се случи със самолета на състезателя по голф Пейн Стюарт през 1999 г., това би обяснило мълчанието на екипажа и пътниците. Но в този случай експертите по въздухоплаване казват, че машината автоматично е поддържала курскъм Пекин и се е виждала на радара.

САМОЛЕТЪТ Е БИЛ СКРИТ

Възможно е някой да е приземил самолета на някое отдалечено летище и да го крие от света. Може би искат да държат пътниците като заложници, макар че никой не е поемал отговорност и не е искал откуп. Може би пък да е имало нещо ценно в товарното отделение – и това да е бил най-сложният обир в света. Може би терористи държат самолета и планират да го заредят с гориво и експлозиви, и да го използват като ракета в бъдеще. Всички тези сценарии имат пробойни. Някой много опитен пилот
трябва да приземи самолета на малко летище, което обикновено не приема боинги от типа 777. Може да е трябвало да кацат по тъмно, без да имат на разположение обичайната навигационна помощ. И освен това те трябва да са излъгали радарните системи на няколко страни, въпреки че някои допуснаха, че той е летял в сянката на друг самолет, което го е направило невидим за радарите.
И все пак е трудно да се изключи каквото и да било. На правителството в Тайланд му отне 10 дни, за да признае, че там са засекли нещо на радара, което може да е било Полет 370. Не е задължително правителствата да са готови да споделят всичката си информация, особено когато става дума за възможностите на военните им радари.
Но защо са му на някого всички тези проблеми, та да краде пътнически самолет? По-лесно се краде товарен.

СВАЛЕН Е ПОГРЕШКА

Случвало се е граждански самолети да бъдат сваляни погрешка от военните на дадена страна. През юли 1988 г. ракетният крайцер на военноморските сили на САЩ „Винсънс“ погрешка свали ирански
самолет, при което загинаха всичките 290 души на борда, пътници и екипаж. През септември 1983 г. самолет на „Korean air“ бе свален от руски изтребител. Няма доказателства, че Полет 370 е бил свален от някоя държава.

 
 

Първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение

| от chronicle.bg, по БТА |

„Белгийският крал“ е първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение. Първата прожекция у нас за незряща публика е днес от 17.00 ч. в Дома на киното.

„Кино за незрящи“ е проект на „София филм фест“ /“Арт фест“, с перспектива да стане постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожно е, че много малко от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени – благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.

През март, по време на 21-ия СФФ, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре, припомнят инициаторите.

„Белгийският крал“ е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с „Доли медия студио“.

Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят – в ролята е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин. Сред актьорите са и Брюно Жорис, Титус де Воогт, Люси Дебе. Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е заместник-шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.

„Белгийският крал“ е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове“, „Филип Кутев“, квартет „Славей“, както и двама ученици от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в Дома на киното днес, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-ия СФФ. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей“ и председател на организация „Право на зрение“.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали – по 7 лв.

 
 

Instagram постави нов рекорд: 700 милиона потребители на месец

| от chronicle.bg |

Instagram обяви, че месечните й активни потребители вече са над 700 милиона, което е наистина впечатляваща бройка.

600-те милиона от миналата година са били задминати в средата на декември, което значи, че за по-малко от шест месеца Instagram е натрупала нови 100 милиона потребители. Това е нов рекорд за компанията, която досега нарастваше със 100 милиона на всеки девет месеца.

Трябва да се признае, че резултатите на компанията са заслужени. Instagram непрестанно прави подобрения в услугата, въвежда нови функции и дори видео излъчвания на живо, което задържа вниманието на все повече потребители. Най-вероятно социалната мрежа ще продължи да расте със същите темпове, поне ако продължи да полага толкова усилия.

 
 

Супер балон събира информация от близкия космос

| от |

НАСА пусна балон със свръхналягане с размерите на стадион от новозеландския Южен остров, за да събира информация от близкия космос.

Той ще пътешества 100 дни. Седем други опита за пускането на балона бяха осуетени от бури и циклони.
Летателният апарат е специално проектиран от НАСА, за да открива космически частици със свръхвисока енергия, навлизащи в атмосферата на Земята. Той ще обиколи планетата два или три пъти.

„Произходът на тези частици е голяма загадка, която ние искаме да разбулим. Дали те идват от големи черни дупки в центъра на галактиките? Дали са малки, бързо-движещи се звезди, или нещо друго?“, каза проф. Анджела Олинто от университета в Чикаго, която е главен изследовател по проекта.

Следенето на летателния апарат, изстрелян от Уанака, е само началото на дълго проучване, което включва на следващ етап и космическа мисия, подготвяна от НАСА.

Балонът ще събере данни от 34 километра над земната повърхност. Настоящият рекорд за продължителност на полет на балон със свръхналягане е 54 дни. През март миналата година НАСА осъществи изпитание на подобен летателен апарат, изстрелян от Уанака. Полетът му продължи 32 дни, 5 часа и 51 минути.

 
 

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“

| от chronicle.bg, по БТА |

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“, след като даде интервю, в което каза, че са го разочаровали.

Актьорът заведе дело срещу „Мениджмънт груп“ през януари за повече от 25 милиона щатски долара, като я обвинява в измама и небрежност. Фирмата подаде насрещен иск, в който изтъкна, че Деп е харчил разточително за имоти, частни самолети, произведения на изкуството, въпреки предупрежденията им.

В интервю пред в. „Уолстрийт джърнъл“ Джони Деп задава въпроса защо фирмата не се е отказала от него като клиент, ако е харчел толкова неразумно. Това накара говорителят й Дейвид Шейн да заяви през Асошиейтед прес, че Деп е „закоравял лъжец, който отказва да поеме отговорност за възмутителното си поведение и принуждава други да лъжат вместо него“.

В съдебните документи фирмата посочи, че разточителният начин на живот на Джони Деп струва 2 милиона долара месечно. Той е платил 75 милиона за да купи и поддържа 14 къщи, сред които френски замък и верига бахамски острови.
Джони Деп отговори, че парите са негови и ще ги харчи както иска.