Почти невъзможната задача да се намери самолет в океана

| от |

Две трети от планетата ни е покрита с вода. Намиранието на нещо изгубено във водата е изключително трудна задача. Дните от изчезването на полет 370 на Malaysia Airlines се трупат, спасителни екипи кръстосват региона, в който се предполага, че е катастрофирал самолета, но все още не са намерени никакви следи.

Властите все още се въздържат от коментар за случилото се. Каквото и да е станало е почти сигурно, че е било на голяма височина и с огромна скорост. Така отломките се разпръсват върху огромна площ, което навежда на мисълта, че ще е лесно да се открият.

2

Релаността обаче е точно обратната. Малайзиските авиолинии докладват, че в момента 9 самолета и 24 кораба търсят следи от полет 370. От САЩ помагат в търсенето с корабите USS Kid и USS Pinkney, както и със самолета Lockheed P-3C Orion. Района, в който се предполага, че се е случила аварията е огромен и включва Южнокитайско и Андаманско море, пролива Малака и залива на Тайланд – площ, по голяма от щатите Тексас и Калифорния взети заедно.

Въпреки развитието на технологиите задачата да се намери самолет във водата все още се свежда до наблюдение на океана от моряци и летци в продължение на часове. Тези масивни спасителни операции се ръководят от Спасителен Координационен Център, чиято задача е да координира усилията на всички агенции като гарантират максимално обхващане на площтта. Понеже самолета е от Малайзия и се предполага, че е катастрофирал близо до точката на излитане със задачата се заема местната Катедра за Гражданска Авиация, която притежава значителен опит в спасителните акции.

Най-голямото предизвикателство в ситуацията е, че не се знае къде точно капитан Zaharie Ahmad Shaw и офицер Fariq Ab Hamid са изпаднали в беда, нито пък защо. Процедурата е следната – коагато се получи сигнал за бедствие се изпращат всички хеликоптери, кораби и самолети към последната известна позиция. Броят на изпратените кораби зависи от ситуацията. Ако местоположението на изпадналият в беда е неизвестно се започва търсене по опредени схеми. Бреговата охрана разполага с пет общи модела на търсене, всяка зависеща от предполагаемото място на аварията, както и от скоростта на вятъра и отломките. Използването на такъв модел спомага за бързото и ефективно откриване на изчезнали самолети.

Едно от най-големите предизвикателства е изчисляването на теченията в момента на катастрофата. По този начин крайбрежната гвардия се опитва да намери накъде се е понесъл съдът, което е изключително сложно. В случая спасителните самолети са започнали с пропътуване на целия маршрут – от Коала Лумпур до Пекин. След това се започва търсене според теченията. Ако се открие нещо във воадата се спуска GPS приемник. По този начин се стеснява мястото за търсене.

Може да звучи смешно, но дори през 2014 всичко се свежда до мъже и жени, които наблюдават водата с бинокли. Задачата става още по-сложна като се вземе в предвид, че става въпрос за 500 000 кв. мили. Това донякъде обяснява защо още не е открито нищо, дори отломки. Търсенето в открити води е бавна и досадна работа.

42-56667702-660x439

Когато изчезне пътнически самолет се влкючват и други, по нестандартни методи. Американското правителствно например разглежда изображения, заснети от техни шпионски сателити в региона. Също така например компанията DIgitalGlobe, която специализира в сателитни изображения за търговски цели е изложила на сайта си множество снимки от района, за да може който иска да погледне, с надеждата да се открие нещо.

Шансовете за намиране на оцелели намаляват с течение на времето но военноморските сили на САЩ, както и другите плавателни съдове са оборудвани с медицински съоръжения и са в готовност при евентуалното откриване на хора в океана.

Ако самолетът е влезнал в контакт с водата почти цял отломките ще са концентрирани около него. Ако обаче аварията се е случила много нависоко отломките ще са разпръскани върху огромна площ. Още в първите часове на разследването беше споменато, че е забелязана врата от самолета, но властите не успяха да определят какво е със сигурност. На друго място пък първоначално е смятано, че има отломки но впоследствие се оказва, че е просто коралов риф.

Търсенето ще продължи колко е необходимо. За намирането на черната кутия на полет 447 на AirFrance бяха нужни 2 години. Рано или късно обаче то ще спре да е толкова мащабно. Кога ще стане това зависи от координационният център за спасителни операции.

 
 

Bulgaria Air със 72-часови оферти на самолетни билети до 1 април

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air пуска промоционални самолетни билети от днес до 1 април включително.

Компанията предлага ниски цени за еднопосочни билети до Амстердам, Франкфурт, Берлин и Лондон. За всяка дестинация те ще са в продажба по 72 часа.

От 22 март до 24 март всеки може да резервира билет от София до Амстердам за 79 евро и може да пътува с него до 30 април.

Три дни след първата оферта, започват други две 72-часови промоции. Само между 27 и 29 март еднопосочните билети от София до Берлин ще бъдат на крайна цена от 49 евро, а тези до Франкфурт ще струват 69 евро. Пътниците ще могат да ги използват до 30 април.

Последната част от кампанията ще стартира на 30 март и ще е активна до 1 април включително. В този период Bulgaria Air ще предлага еднопосочни самолетни билети от София до Лондон само за 69 евро. Пасажерите трябва да ги използват до 30 април.

Цените на промоционалните билети са същите и за пътуване от съответния европейски град до София. Те са подходящи за кратки екскурзии или бизнес пътувания, тъй като в стойността им се включва 1 бр. ръчен багаж до 10 кг. Чекиран багаж може да бъде закупен само срещу 20 евро в посока. Традиционно в цените се включват и всички летищни такси, кетъринг на борда, избор на място в самолета и чек ин.

 
 

Роби Уилямс е готов да представи Русия на „Евровизия 2017″

| от chronicle.bg, по БТА |

Известният британски певец и музикант Роби Уилямс заяви готовност да представи Русия на тазгодишния песенен конкурс „Евровизия 2017″.

„Евровизия 2017″ ще се проведе през месец май в столицата на Украйна Киев, предаде ТАСС.

Агенцията цитира изявление на Уилямс в руското телевизионно предаване „Нека говорят“. „Аз бих искал да представя Русия на „Евровизия“, заяви музикантът. Това ви го казвам чистосърдечно, а ето че моят мениджър сигурно вече се е хванал за главата! Бих искал да представя Русия на конкурса. Давай, Русия, ние можем да победим!“.

Уилямс добави, че харесва „Евровизия“ заради пищното и грандиозно шоу, което се предлага на зрителите.

 
 

Може ли човек да бъде щастлив?

| от chronicle.bg |

Френският философ, социолог и човек Филип Льоноар разкрива пред читателя необятния свят на трима от най-проникновените духовни учители, а именно Сократ, Иисус и Буда.

„Ученията на Буда, Сократ и Иисус са преминали през вековете и хилядолетията, безд аостареятилиотживеятвреметоси. Товасеобясняваповсякавероятност с образцовияхарактернатехнияживот, с дълбоконоваторскиядухнатяхнатамисъл в сравнение с господстващите в съответнатаепохапредстави и с универсалнияобхватнатехнитепослания.

В началните страници писателят удря читателите с едни от най-страшните въпроси. Тези за смисъла, величието, осъзнаването и онова, което е вътре във всеки от нас. „Криза“ от старогръцки означава преценка, решение…нещата, които другите трябва да решат. И именно това е един от най-трудните баланси, с които трябва да се справим в битието си. Защото нима някой отрича факта, че самото решение понякога не е толкова трудно за вземане, но се изисква мъдрост и търпение после да се живее с последиците от него.

Филип Льоноар проследява и сравнява митовете, произхода на легендите и фактите, в които са забулени пътищата на Сократ, Иисус и Буда.  С невероятно прецизно и увлекателно слово той се отърква о мисълта на всеки един от тях и ни въвлича в неподозираните дълбини на умовете ни.

човек

„Може ли човек да е щастлив и да живее в хармония с ближните си в цивилизация, построена изцяло върху „притежанието“? “

Съществува една едничка добродетел, по-важна и от справедливостта. Любовта. Любовта и страданието. Редом с тях пътят на тримата е съпроводен от остро равнодушие към материалното. Равнодушие, което с времето се превръща в ненавист и омерзение към парите.

Стремежът към материалните блага и сладости често ни води до отричане на всичко „грешно“ и плътско. Води до намиране на висшия смисъл, чиято светлина е пътеводна.  Подобни твърдения има за Буда, който в ранните си години е тънел в сласт и изобилие, докато в един момент не се пренасища, решавайки да обърне поглед към големия смисъл. Съществуват твърдения, че Сократ е изпитвал влечения към млади момчета. Но това отново никога не би могло да бъде причина за отклоняване от пътя.

Книгата е безценна и с това, че дава отговори на вечно задавани въпроси. Съществували ли са тримата наистина? Каква е била сексуалността им и има ли някакви свидетелства за техни житейски партньори. Дългокос и слаб ли е бил Иисус, в какви културни среди са родени и кои точно са мъдростите, които са ги превърнали в едни от най-красивите умове на всички времена…

„Сократ, Иисус и Буда“ е книга, която има силата да разкрие пред погледа нови хоризонти, да обърне читателя навътре към себе си и да му помогне да открие истинската си същност.

 

 
 

Skeptics in the Pub, Изкуствен интелект: Презареждане

| от chronicle.bg |

Chronicle.bg започва партньорство с ентусиастите от Skeptics in the Pub. Всичко най-интересно преди и след събитията на Ratio.bg може да четете тук или на сайта им.

Още от създаването си първите компютри започват да поемат задачи, дотогава изискващи човешки интелект. Прогресът е бърз: през втората половина на XX век се появяват първите невронни мрежи, ботове за разговори, програми, играещи шах, експертни системи, и изглежда, че всеки момент ще бъде създаден изкуствен интелект, съизмерим по възможности с човешкия.

Постепенно става ясно, че всяка от тези технологии е ограничена. Компютрите продължават да правят това, което им кажем, а не това, което имаме предвид. Помага и променливото разбиране на хората за изкуствен интелект: обикновено така биват наричани задачите, с които компютрите все още не се справят. В края на 80-те години финансирането на изследвания намалява драстично, преди да избухне отново преди няколко години, вече включващо обработка на данни в големи размери и комерсиални приложения като автономни коли.

Това възраждане обещава да промени цивилизацията ни из основи. Какви са приложенията днес и какво ще се случи в бъдеще.

На предстоящото събитие от серията Skeptics in the Pub ще се проведе на 23 март (четвъртък) от 19:30 часа в Carrusel Club (ул. Г. С. Раковски №108) ще се обсъждат:

  • как се вдъхновяваме от биологичните мозъци за да строим изкуствен интелект;
  • дисекция на електронен мозък – какво се случва вътре в изкуствения интелект;
  • възможен ли е общ изкуствен интелект и ако да – дали ще ни вземе работата или убие първо.

За лекторите:
По темата за изкуствения интелект ще говорят Никола Тошев и Константин Василев. Двамата са участвали в изграждането на софтуерната компания WizCom, по-късно закупена от VMWare. Днес Константин се занимава с мобилни апликации и игри, а Никола съосновава Sciant и развива machine learning в компанията.

За Skeptics in the Pub:
Skeptics in the Pub е неформално събитие, създадено, за да среща хора, които се интересуват от наука и критично мислене. Форматът е прост – в началото лектор говори по предварително подготвена тема, а след това е време за въпроси и свободни разговори между всички присъстващи. Под името Skeptics in the Pub вече се организират събития в повече от 20 европейски държави, a България се присъединява към списъка през септември 2014. Досега са проведени над 15 събития с около 100 гости на всяко от тях. Skeptics in the Pub се организира всеки месец от екипа на Ratio – повече за предстоящите събития може да видите на сайта.