Пътнически самолет със 162 души изчезна над бурни индонезийски води (обзор)

| от |

Няколкочасовото претърсване на индонезийски води не доведе до откриването на самолета на „Еър Ейжа”, изчезнал в неделя със 162 души на борда вероятно в район с гъсти буреносни облаци, силен вятър и гръмотевици, съобщава вестник The Jakarta Post. Издирването на полет 8501 от въздуха е прекратено за през нощта и ще се поднови в понеделник сутринта. Няколко кораба ще продължат да търсят и в тъмната част на денонощието.

Полет 8501 е изчезнал докато е бил на нормална височина, смятана за най-безопасната част от полета.

Преминаването през гръмотевична буря може да се е оказало фактор за съдбата на полет 8501. Самолетите „Еърбъс” за много сложни и могат автоматично да се приспособяват към поривите на вятъра и други метеорологични проблеми. Въпреки това времето и преди е имало роля при въздушни бедствия, като падането в Атлантическия океан на полет 447 на „Еър Франс” през 2009 г.

Друг вариант е износване на метала, причинено от повтарящите се херметизация и разхерметизация, свързани с всяко излитане и приземяване на самолета, което този на „Еър Ейжа” е правил доста. Все пак износване на метала е малко вероятно, защото машината е била само на шест години.

Обзор на събитията от днес. Часовете са в българско време и отразяват часа на предаването на информацията, източник: Агенция Фокус.

05:42 Изгубен е контакт с полет QZ 8501 на Air Asia, изпълняващ полет от Индонезия до Сингапур, предаде BBC.

05:52 ABC News: Преди да изчезне от радарите, полет QZ 8501 е поискал смяна на курса с необичаен маршрут

Полет на малайзийската компания Air Asia от индонезийския град Сурабая до Сингапур е загубил контакт с контролната кула, предаде ABC News.

Представител на транспортното министерство на Индонезия заяви, че самолетът, изпълняващ полет QZ 8501 е загубил контакт с контролната кула в 6.17 часа местно време.

Той добави, че преди да изчезне от радарите, самолетът е поискал смяна на курса с необичаен маршрут.

06:01 AFP: На борда на изчезналия самолет има 161 души

Самолет със 161 души на борда загуби връзка с контролната кула по време на полет от Индонезия до Сингапур, предаде AFP.

Полет на AirAsia от Сурабая до Сингапур е загубил контакт с Джакарта в 7.55 часа местно време”, каза говорител на транспортното министерство. „Еърбъсът” е излетял от международното летище Джуанда в Сурабая в 5.20 часа местно време и е трябвало да пристигне в 08.00 часа (02.30 часа българско време)в Сингапур. В самолета има 155 пътници и шестима членове на екипажа. Сред пътниците са 16 деца и едно бебе.

06:14 Започна операция по издирването на самолет на малайзийската компания AirAsia, изпълняващ полет QZ8501 от индонезийския град Сурабая до Сингапур, със 162-ма дущи на борда, който в събота изгуби контакт с контролната кула, съобщи изданието Times of India.

В съобщение във Фейсбук AirAsia потвърди, че контактът със самолета е изгубен в 07.24 часа местно време.

„В момента за съжаление нямаме повече информация във връзка със статута на пътниците и членовете на борда на самолетите, но ще информираме всички страни своевременно, когато получим повече информация”, се казва в изявлението.

Самолетът е „Еърбъс” A320-200 с регистрационен номер PK-AXC.

Вече са започнати издирвателна и спасителна операции. AirAsia сътрудничи изцяло със спасителните служби.

06:51 Сингапур мобилизира военновъздушните сили и военноморския си флот в търсенето на изчезналия самолет на малайзийската авиокомпания AirAsia, който изчезна по време на полет от Сурабая, Индонезия, до Сингапур, предаде Reuters.

„Два самолета C130 вече са в готовност за тези цели. Оставане в готовност да предоставим подкрепа в търсенето и спасителните усилия”, се казва в изявление на службата по гражданска авиация на Сингапур.

07:21 Транспортното министерство на Индонезия съобщи, че повечето от 155-тимата пътници на борда на изчезналия малайзийски самолет са индонезийски граждани, съобщи изданието The Star.

В списъка на пътниците има и един британски поданик, един малайзиец, един гражданин на Сингапур и трима корейци.

По данни на индонезийската Metro TV, на борда на самолета има 155 пътници, от които 16 деца и едно бебе.

Персоналът на самолета се състои от двама пилоти, четири стюардеси и един самолетен техник.

Самолетът е изгубил контакт с контролната кула 42 минути след излитането си от индонезийския град от Сурабая.

07:31 Президентът на САЩ Барак Обама е информиран за ситуацията с полет QZ 8501 на малайзийската компания Air Asia, който изчезна от радарите, съобщи говорителят на Белия дом Ерик Шулц, цитиран от WPTZ. Той добави, че Белият дом ще продължи да следи ситуацията.

07:38 Малайзийският самолет Airbus A320-200, изпълняващ полет от Сурабая до Сингапур, може да е паднал в близост до индонезийския остров Белитунг, съобщава местното издание Kompas.

Контролната кула е загубила връзка със самолета 42 минути след излитането му между островите Калимантан и Белитунг, когато той е бил на височина от 9700 метра.

На борда на самолета е имало седемчленен екипаж и 155 пътници, сред които 17 деца.

08:08 Малайзийската компания „Еър Ейжа” обяви, че пилотът на самолета, който изчезна по пътя между Индонезия и Сингапур, е поискал разрешение за отклоняване от маршрута заради лошото време, предаде AFP.

„Пилотът е поискал отклоняване заради метеорологичните условия”, заяви компанията в съобщение във „Фейсбук”.

„Контактът със самолета е бил изгубен, докато полетът е бил насочван от Индонезийската служба за въздушен контрол”, заявиха още от малайзийската компания.

08:45 Нискобюджетната авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, заяви, че на борда е имало 162 души, като само петима от тях не са индонезийци, предаде Fox news.

Компанията посочи, че трима от чужденците са южнокорейци, един е малайзиец, а петият е сингапурец. На борда е имало 138 възрастни, 16 деца и едно бебе. Екипажът се е състоял от двама пилоти и още петима души персонал.

08:53 Капитанът на самолета, който изгуби контакт с индонезийските диспечери по време на полет от Индонезия към Сингапур, е имал 6100 летателни часа. Това обяви установената в Малайзия авиокомпания „Еър Ейжа”, цитирана от Fox news.

В свое изявление компанията уточни, че вторият пилот е имал 2275 летателни часа.

Самолетът е изгубил контакт с Индонезийската служба за въздушен контрол към 7:24 часа сингапурско време – около час преди приземяването си в Сингапур и около 40 минути след излитането си от индонезийския град Сурабая.

09:09 Изчезналият от радарите самолет на нискобюджетната компания „Еър Ейжа” е паднал в морето край остров Белитунг, след като е попаднал в турбулентна зона и се е опитал да измени курса си. Това е заявил началникът на пресслужбата на Индонезийската спасителна служба Суприанди Минггу, цитиран от руската агенция Регнум.

09:30 Службата за въздухоплаване към индонезийското министерство на транспорта не потвърждава информацията за падането на изчезналия самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, предаде РИА Новости.

Генералният директор на управлението за въздушен транспорт към министерството заяви, че засега не иска да потвърждава нищо освен това, че самолетът е изгубил връзка с диспечерите.

По-рано от спасителната служба на Индонезия обявиха, че самолетът е паднал в морето, след като е попаднал в турбулентна зона.

10:18 Изчезналият самолет не е подавал сигнал за бедствие

Самолетът със 162 души на борда, който изчезна от индонезийските радари, не е подавал сигнал за бедствие, съобщава вестник Times of India.

От индонезийското министерство на транспорта съобщиха, че самолетът не е излъчвал сигнал за бедствие. В момента се провежда операция по издирването на самолета, в която участват Индонезия и Сингапур.

Според индонезийските власти пилотът е поискал разрешение за промяна на курса заради лошото време, след което малайзийският самолет е изгубил контакт с авиодиспечерите.

10:30 Самолетът на „Еър Ейжа” е имал гориво за едва 4,5 часа полет

Опасенията, че самолетът на малайзийската компания „Еър Ейжа” е паднал, се засилват с всеки изминал час, тъй като машината е разполагала с гориво за едва 4,5 часа полет, съобщава изданието First Post. За последен път контакт със самолета е бил установен към 6:20 часа местно време (1:20 часа българско време).

Малайзийският премиер Наджиб Разак също изрази опасения, че самолетът е сполетян от „голяма трагедия”.

В момента шест кораба и два хеликоптера са изпратени на мястото, на което самолетът е засечен за последен път.

11:19 Радарите на индонезийската спасителна служба не са засекли сигнал от аварийния радиомаяк на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа”, който вероятно е паднал в Яванско море, предаде РИА Новости, позовавайки се на индонезийската служба.

От службата са заявили, че в случай на външно влияние поставеният в корпуса на самолета радиомаяк трябва да започне да подава сигнал. Институцията е обяснила, че ако върху самолета е имало външно въздействие или пък ако той е паднал във водата, задължително трябва да бъде излъчен сигнал.

По-рано беше съобщено, че Индонезия е изпратила самолет, два хеликоптера и шест кораба за издирването на самолета на мястото на предполагаемата катастрофа край островите Банка и Белитунг, на изток от остров Суматра.

Властите в Малайзия, Сингапур и Австралия са предложили да окажат помощ в провеждането на операциите.

11:29 Близък на един от пътниците на изчезналия малайзийски самолет е получил СМС от непознат номер, в който се казва, че самолетът е извършил аварийно кацане в източната част на остров Белитунг в Яванско море и всички пътници са живи и здрави, предаде РИА Новости, позовавайки се на местни медии.

Индонезийските власти отказват да потвърдят информацията. Министерството на транспорта заяви, че не може нито да потвърди, нито да отрече информацията, и посочи, че се опитва да провери достоверността й.

12:30 Британското външно министерство обяви, че сред пътниците на изчезналия малайзийски самолет има британски гражданин, предаде AFP.

Министерството е уведомено за присъствието на британския гражданин на борда на самолета от индонезийските власти.
По-рано беше съобщено, че само петима пътници на самолета не са индонезийци.

13:32 Още един самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е попаднал в опасни условия днес поради технически проблеми. Самолетът, извършващ вътрешен полет AK6242 от Пенанг към Лангкави, е бил принуден да се приземи аварийно, предаде РИА Новости.

Самолетът се е върнал в Пенанг, където е кацнал принудително.

13:47 Малайзийската авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, обяви нова информация за националността на намиращите се на борда хора, предаде Интерфакс.

Според компанията в самолета са пътували 155 пътници, 149 от които са граждани на Индонезия, трима са от Южна Корея, има и по един от Сингапур, Малайзия и Великобритания.

Екипажът е съставен от индонезийци с изключение на втория пилот, който е френски гражданин.

14:03 Издирването на изчезналия малайзийски самолет ще бъде подновено в понеделник сутринта

Издирването на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е преустановено през нощта и ще бъде подновено отново в понеделник сутринта, предаде AFP, позовавайки се на индонезийското министерство на транспорта.

Говорителят на министерството заяви, че издирването на самолета е прекратено поради падналата нощ и лошите метеорологични условия.

Той допълни, че в понеделник сутринта, в 7 часа местно време (2 часа българско време), търсенето ще бъде подновено. Ако времето е добро, операцията може да започне и по-рано.

15:51 Пътническият самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, изчезнал от екраните на радарите, най-вероятно се е разбил. Това каза на пресконференция ръководителят на издирвателно-спасителната служба и вицепрезидент на Индонезия Юсуф Кала, предаде ТАСС.

„Най-вероятно с него е станала авария”, предположи политикът и уточни, че индонезийските власти „все още нямат информация за района на падане на самолета”.

Наземните диспечерски служби са изгубили контакт със самолета „Еърбъс” А320-200 в района на остров Борнео над Яванско море.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Първи снимки на Алисия Викандер като Лара Крофт

| от chronicle.bg |

Животът в Tomb Raider е прашен, но под прахоляка на снимачната площадка изплува едно скандинавско видение – Алисия Викандер в ролята на Лара Крофт. 

Шведската носителка на „Оскар“ стъпва в обувките на Анджелина Джоли, за да влезе в кожата на известната героиня от видеоигрите.

Викандер описва Лара Крофт като „истински иконичен характер“, който е „модел за много млади жени“.

Във филма виждаме Лара като млада жена, умна и способна, но пилееща енергията си. Проследяваме нейното опасно пътешествие, което ще я накара да тества границите си във всеки един смисъл.

През 2001 и 2003 година в ролята на героинята беше актрисата Анджелина Джоли.

алисия викандер

 
 

Снимат Peaky Blinders сезон 4

| от chronicle.bg |

Сезон 3 приключи преди 8 месеца. Сега сезон 4 вече се снима, а 5 се пише. Трейлъри, актьори и други детайли ще разгледаме тук.

Последното което знам: сезон 4 се очаква някъде през октомври. Том Харди се завръща. Сезон 5 се пише.

Записите започнаха съвсем скоро и затова все още няма трелър. За една нощ улиците на Ливърпул се състариха с 90 години. Имаме снимки на сета от няколко източника.

 

 

 

 

 

Ще има 6 епизода като във всеки сезон досега. Килиън Мърфи, разбира се, ще играе и в двата предстоящи сезона. Останалите основни герои също се очаква да се завърнат, но това предстои да бъде обявено. Създателят на сериала Стивън Найт потвърди завръшането на Том Харди, с когото работи през януари в „Табу“. „Не можем без Алфи (персонажът на Том). Том Харди е много желан актьор, но се постара да се освободи за снимките на сериала ни.“