Пътнически самолет със 162 души изчезна над бурни индонезийски води (обзор)

| от |

Няколкочасовото претърсване на индонезийски води не доведе до откриването на самолета на „Еър Ейжа”, изчезнал в неделя със 162 души на борда вероятно в район с гъсти буреносни облаци, силен вятър и гръмотевици, съобщава вестник The Jakarta Post. Издирването на полет 8501 от въздуха е прекратено за през нощта и ще се поднови в понеделник сутринта. Няколко кораба ще продължат да търсят и в тъмната част на денонощието.

Полет 8501 е изчезнал докато е бил на нормална височина, смятана за най-безопасната част от полета.

Преминаването през гръмотевична буря може да се е оказало фактор за съдбата на полет 8501. Самолетите „Еърбъс” за много сложни и могат автоматично да се приспособяват към поривите на вятъра и други метеорологични проблеми. Въпреки това времето и преди е имало роля при въздушни бедствия, като падането в Атлантическия океан на полет 447 на „Еър Франс” през 2009 г.

Друг вариант е износване на метала, причинено от повтарящите се херметизация и разхерметизация, свързани с всяко излитане и приземяване на самолета, което този на „Еър Ейжа” е правил доста. Все пак износване на метала е малко вероятно, защото машината е била само на шест години.

Обзор на събитията от днес. Часовете са в българско време и отразяват часа на предаването на информацията, източник: Агенция Фокус.

05:42 Изгубен е контакт с полет QZ 8501 на Air Asia, изпълняващ полет от Индонезия до Сингапур, предаде BBC.

05:52 ABC News: Преди да изчезне от радарите, полет QZ 8501 е поискал смяна на курса с необичаен маршрут

Полет на малайзийската компания Air Asia от индонезийския град Сурабая до Сингапур е загубил контакт с контролната кула, предаде ABC News.

Представител на транспортното министерство на Индонезия заяви, че самолетът, изпълняващ полет QZ 8501 е загубил контакт с контролната кула в 6.17 часа местно време.

Той добави, че преди да изчезне от радарите, самолетът е поискал смяна на курса с необичаен маршрут.

06:01 AFP: На борда на изчезналия самолет има 161 души

Самолет със 161 души на борда загуби връзка с контролната кула по време на полет от Индонезия до Сингапур, предаде AFP.

Полет на AirAsia от Сурабая до Сингапур е загубил контакт с Джакарта в 7.55 часа местно време”, каза говорител на транспортното министерство. „Еърбъсът” е излетял от международното летище Джуанда в Сурабая в 5.20 часа местно време и е трябвало да пристигне в 08.00 часа (02.30 часа българско време)в Сингапур. В самолета има 155 пътници и шестима членове на екипажа. Сред пътниците са 16 деца и едно бебе.

06:14 Започна операция по издирването на самолет на малайзийската компания AirAsia, изпълняващ полет QZ8501 от индонезийския град Сурабая до Сингапур, със 162-ма дущи на борда, който в събота изгуби контакт с контролната кула, съобщи изданието Times of India.

В съобщение във Фейсбук AirAsia потвърди, че контактът със самолета е изгубен в 07.24 часа местно време.

„В момента за съжаление нямаме повече информация във връзка със статута на пътниците и членовете на борда на самолетите, но ще информираме всички страни своевременно, когато получим повече информация”, се казва в изявлението.

Самолетът е „Еърбъс” A320-200 с регистрационен номер PK-AXC.

Вече са започнати издирвателна и спасителна операции. AirAsia сътрудничи изцяло със спасителните служби.

06:51 Сингапур мобилизира военновъздушните сили и военноморския си флот в търсенето на изчезналия самолет на малайзийската авиокомпания AirAsia, който изчезна по време на полет от Сурабая, Индонезия, до Сингапур, предаде Reuters.

„Два самолета C130 вече са в готовност за тези цели. Оставане в готовност да предоставим подкрепа в търсенето и спасителните усилия”, се казва в изявление на службата по гражданска авиация на Сингапур.

07:21 Транспортното министерство на Индонезия съобщи, че повечето от 155-тимата пътници на борда на изчезналия малайзийски самолет са индонезийски граждани, съобщи изданието The Star.

В списъка на пътниците има и един британски поданик, един малайзиец, един гражданин на Сингапур и трима корейци.

По данни на индонезийската Metro TV, на борда на самолета има 155 пътници, от които 16 деца и едно бебе.

Персоналът на самолета се състои от двама пилоти, четири стюардеси и един самолетен техник.

Самолетът е изгубил контакт с контролната кула 42 минути след излитането си от индонезийския град от Сурабая.

07:31 Президентът на САЩ Барак Обама е информиран за ситуацията с полет QZ 8501 на малайзийската компания Air Asia, който изчезна от радарите, съобщи говорителят на Белия дом Ерик Шулц, цитиран от WPTZ. Той добави, че Белият дом ще продължи да следи ситуацията.

07:38 Малайзийският самолет Airbus A320-200, изпълняващ полет от Сурабая до Сингапур, може да е паднал в близост до индонезийския остров Белитунг, съобщава местното издание Kompas.

Контролната кула е загубила връзка със самолета 42 минути след излитането му между островите Калимантан и Белитунг, когато той е бил на височина от 9700 метра.

На борда на самолета е имало седемчленен екипаж и 155 пътници, сред които 17 деца.

08:08 Малайзийската компания „Еър Ейжа” обяви, че пилотът на самолета, който изчезна по пътя между Индонезия и Сингапур, е поискал разрешение за отклоняване от маршрута заради лошото време, предаде AFP.

„Пилотът е поискал отклоняване заради метеорологичните условия”, заяви компанията в съобщение във „Фейсбук”.

„Контактът със самолета е бил изгубен, докато полетът е бил насочван от Индонезийската служба за въздушен контрол”, заявиха още от малайзийската компания.

08:45 Нискобюджетната авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, заяви, че на борда е имало 162 души, като само петима от тях не са индонезийци, предаде Fox news.

Компанията посочи, че трима от чужденците са южнокорейци, един е малайзиец, а петият е сингапурец. На борда е имало 138 възрастни, 16 деца и едно бебе. Екипажът се е състоял от двама пилоти и още петима души персонал.

08:53 Капитанът на самолета, който изгуби контакт с индонезийските диспечери по време на полет от Индонезия към Сингапур, е имал 6100 летателни часа. Това обяви установената в Малайзия авиокомпания „Еър Ейжа”, цитирана от Fox news.

В свое изявление компанията уточни, че вторият пилот е имал 2275 летателни часа.

Самолетът е изгубил контакт с Индонезийската служба за въздушен контрол към 7:24 часа сингапурско време – около час преди приземяването си в Сингапур и около 40 минути след излитането си от индонезийския град Сурабая.

09:09 Изчезналият от радарите самолет на нискобюджетната компания „Еър Ейжа” е паднал в морето край остров Белитунг, след като е попаднал в турбулентна зона и се е опитал да измени курса си. Това е заявил началникът на пресслужбата на Индонезийската спасителна служба Суприанди Минггу, цитиран от руската агенция Регнум.

09:30 Службата за въздухоплаване към индонезийското министерство на транспорта не потвърждава информацията за падането на изчезналия самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, предаде РИА Новости.

Генералният директор на управлението за въздушен транспорт към министерството заяви, че засега не иска да потвърждава нищо освен това, че самолетът е изгубил връзка с диспечерите.

По-рано от спасителната служба на Индонезия обявиха, че самолетът е паднал в морето, след като е попаднал в турбулентна зона.

10:18 Изчезналият самолет не е подавал сигнал за бедствие

Самолетът със 162 души на борда, който изчезна от индонезийските радари, не е подавал сигнал за бедствие, съобщава вестник Times of India.

От индонезийското министерство на транспорта съобщиха, че самолетът не е излъчвал сигнал за бедствие. В момента се провежда операция по издирването на самолета, в която участват Индонезия и Сингапур.

Според индонезийските власти пилотът е поискал разрешение за промяна на курса заради лошото време, след което малайзийският самолет е изгубил контакт с авиодиспечерите.

10:30 Самолетът на „Еър Ейжа” е имал гориво за едва 4,5 часа полет

Опасенията, че самолетът на малайзийската компания „Еър Ейжа” е паднал, се засилват с всеки изминал час, тъй като машината е разполагала с гориво за едва 4,5 часа полет, съобщава изданието First Post. За последен път контакт със самолета е бил установен към 6:20 часа местно време (1:20 часа българско време).

Малайзийският премиер Наджиб Разак също изрази опасения, че самолетът е сполетян от „голяма трагедия”.

В момента шест кораба и два хеликоптера са изпратени на мястото, на което самолетът е засечен за последен път.

11:19 Радарите на индонезийската спасителна служба не са засекли сигнал от аварийния радиомаяк на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа”, който вероятно е паднал в Яванско море, предаде РИА Новости, позовавайки се на индонезийската служба.

От службата са заявили, че в случай на външно влияние поставеният в корпуса на самолета радиомаяк трябва да започне да подава сигнал. Институцията е обяснила, че ако върху самолета е имало външно въздействие или пък ако той е паднал във водата, задължително трябва да бъде излъчен сигнал.

По-рано беше съобщено, че Индонезия е изпратила самолет, два хеликоптера и шест кораба за издирването на самолета на мястото на предполагаемата катастрофа край островите Банка и Белитунг, на изток от остров Суматра.

Властите в Малайзия, Сингапур и Австралия са предложили да окажат помощ в провеждането на операциите.

11:29 Близък на един от пътниците на изчезналия малайзийски самолет е получил СМС от непознат номер, в който се казва, че самолетът е извършил аварийно кацане в източната част на остров Белитунг в Яванско море и всички пътници са живи и здрави, предаде РИА Новости, позовавайки се на местни медии.

Индонезийските власти отказват да потвърдят информацията. Министерството на транспорта заяви, че не може нито да потвърди, нито да отрече информацията, и посочи, че се опитва да провери достоверността й.

12:30 Британското външно министерство обяви, че сред пътниците на изчезналия малайзийски самолет има британски гражданин, предаде AFP.

Министерството е уведомено за присъствието на британския гражданин на борда на самолета от индонезийските власти.
По-рано беше съобщено, че само петима пътници на самолета не са индонезийци.

13:32 Още един самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е попаднал в опасни условия днес поради технически проблеми. Самолетът, извършващ вътрешен полет AK6242 от Пенанг към Лангкави, е бил принуден да се приземи аварийно, предаде РИА Новости.

Самолетът се е върнал в Пенанг, където е кацнал принудително.

13:47 Малайзийската авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, обяви нова информация за националността на намиращите се на борда хора, предаде Интерфакс.

Според компанията в самолета са пътували 155 пътници, 149 от които са граждани на Индонезия, трима са от Южна Корея, има и по един от Сингапур, Малайзия и Великобритания.

Екипажът е съставен от индонезийци с изключение на втория пилот, който е френски гражданин.

14:03 Издирването на изчезналия малайзийски самолет ще бъде подновено в понеделник сутринта

Издирването на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е преустановено през нощта и ще бъде подновено отново в понеделник сутринта, предаде AFP, позовавайки се на индонезийското министерство на транспорта.

Говорителят на министерството заяви, че издирването на самолета е прекратено поради падналата нощ и лошите метеорологични условия.

Той допълни, че в понеделник сутринта, в 7 часа местно време (2 часа българско време), търсенето ще бъде подновено. Ако времето е добро, операцията може да започне и по-рано.

15:51 Пътническият самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, изчезнал от екраните на радарите, най-вероятно се е разбил. Това каза на пресконференция ръководителят на издирвателно-спасителната служба и вицепрезидент на Индонезия Юсуф Кала, предаде ТАСС.

„Най-вероятно с него е станала авария”, предположи политикът и уточни, че индонезийските власти „все още нямат информация за района на падане на самолета”.

Наземните диспечерски служби са изгубили контакт със самолета „Еърбъс” А320-200 в района на остров Борнео над Яванско море.

 
 

Юпитер не е това, което изглеждаше досега

| от chronicle.bg |

Космическата сонда на НАСА „Джуно“, която се движи в орбита около Юпитер от месец юли, откри чудовищни урагани, бушуващи на полюсите на тази планета, съобщава БТА.

Американското космическо ведомство публикува в сп. „Сайънс“ двете първи изследвания, получени благодарение на неговия космически апарат с маса 3,6 тона. Елиптичната орбита на „Джуно“ позволи на учените да извършат наблюдения от съвършено нов вид.

Сондата успя да прелети над полюсите на Юпитер и да се приближи на по-малко от 5 хиляди километра от най-високата облачна обвивка на атмосферата на тази планета.

Там бяха регистрирани гигантски урагани с диаметър 1 400 километра. Магнитното поле в тези региони се оказа 10 пъти по-силно от земното.

Оказва се, че Юпитер е планета, обградена от огромно магнитно поле, което създава радиация, която би унищожила планетата, ако тя не беше предпазена от огромен пласт титан. Полюсите на планетата са местата с най-висока радиация.

До края на мисията на сондата „Джуно“ през февруари 2018 г. ще бъдат направени още полети около планетата, които ще разкрият много повече информация за произхода, атмосферата и магнитните полета на планетата.

 
 

Италианската дизайнерка Лаура Биаджоти е в мозъчна смърт

| от chronicle.bg, по БТА |

Лекарите са започнали процедура по оценка на състоянието на мозъка на италианската дизайнерка Лаура Биаджоти с опасението, че тя е изпаднала в мозъчна смърт, предаде ТАСС.

74-годишната модна законодателка е била откарана в една от римските болници, след като получила пристъп. Според лекарите тя е претърпяла сърдечен удар, съпроводен със спиране на сърцето, което е могло да доведе до необратими процеси в главния мозък. В болничното заведение екипът е успял отново да задейства сърцето на Биаджоти, но при все това състоянието на пациентката е крайно тежко.

Дизайнерката се е почувствала зле в своята резиденция в Гуидония край Рим, където тя живее от началото на 80-те години в замък от ХI век. Родената в Рим Биаджоти започва кариерата си в модния бранш в началото на 60-те години. Туя бе първата западна дизайнерка, която представи свои колекции в Пекин /1988 г./ и в Москва /1996 г./.

 
 

Скандинавски криминални сериали, от които ще настръхнете

| от chronicle,bg |

Скандинавците са добри в правенето на телевизия, а криминалните им истории са толкова страшни, че ще накарат всеки косъм по тялото ви да настръхне. Със сигурност познавате много от телевизията, създавана на север, в нейните американски версии.

Най-ярък е примерът със сериала „Мостът“, който тръгва като датско-шведска продукция, но по-късно получава своята британско-френска версия. В американо-мексиканската пък участва Даян Крюгер. Ако изгледате трите версии последователно обаче, ще се уверите, че никоя от тях не е толкова добра, колкото оригиналната скандинавска. София Хелин е толкова убедителна и запомняща се като Сага Норен, че всяка друга актриса в тази роля изглежда като бледо повторение на блестящата й игра.

Това обаче не е единственият скандинавски сериал, придобил световна популярност. Американският „Убийството“, който търси отговор на въпроса „Кой уби Роузи Ларсън“, стана известен в целия свят. Той обаче е само копие на скандинавския „Forbrydelsen“.

В галерията ви предлагаме няколко скандинавски сериала, на които задължително трябва да дадете шанс, ако обичате криминални сериали и добра телевизия. Никой не разказва страшни истории така, както го правят скандинавците.

 
 

Досиетата CHR: Бандитът с клизмите

| от chronicle.bg |

През декември 1976 година Франк Запа изнася серия от концерти в Паладиума в Ню Йорк. Тези концерти се записват и впоследствие, а на 3 март 1978 година, се издават на винил под името „Zappa in New York“. Албумът се състои от 2 плочи, а от първата страна на втората плоча, под номер 2, с дължина 12 минути и 41 секунди можем да чуем песента „The Illinois Enema Bandit“. Тя е посветена на едноименния сериен убиец от Илинойс.

 

 

През 1944 годна, в Елгин, щата Илинойс, се ражда Майкъл Хюбърт Кениън. Той има откачено „хоби“ –  да ­­обира млади студентки и да им прави клизми. Първото нападение, в което бандитът е обвинен, е през март 1966 година срещу две сестри от Шампейн, Илинойс. Майкъл учи в местният университет. Там учат и 12 от жертвите на обирите и сексуалните му посегателства. През 1967 година Майкъл завършва Университета в Илинойс и се мести извън щата. Нападенията му продължават да в Манхатан, Канзас, Норман, Оклахома и Лос Анджелис.

С насочен пистолет към жертвите си, той ги кара да се съблекат. След това връзва китките им и им прави клизма. Той действа „бавно и целенасочено“ и „знае много добре какво прави“, разказват пострадали от престъпленията му.  Бандитът Кениън не наранява по никакъв друг начин жертвите – когато приключи, той просто ги пуска. Те споделят мнението, че Майкъл е „извънредно любезен“. Преди да си тръгне, той прибира каквито пари успява да намери.

През 1972 година Кениън се връща в Шампейн и си намира работа в Агенцията по приходите в Илинойс. Той продължава да напада жени – в това число, две стюардеси и четири момичета, студентки в град Урбана, на една от които прилага прочутата си вече клизма. Той вече отдавна е познат на пресата.

1975bandit01

 

„Бандит прави клизма на студентка

(вестник „Ironwood Daily Globe“ – 9 февруари 1972)

…Полицията твърди, че мъжът носил малък пистолет, с който заплашвал двете жени, за да не викат за помощ. Дейвид Джентил, детектив от Шампейн, казва, че според него става въпрос за същия човек, който от 1965 до 1967 и веднъж през 1971 година извършва подобни престъпления в студентския кампус в Илинойс. „Всеки път мъжът е бил с черна ски маска с червени дупки за очите и устата и е носил въже, бутилка с вода и маркуч. Работя по случая още от самото начало през 1963 година, когато нападаше млади момичета и студентки. До мен бе сведена информация, че подобни случаи е имало през есента на ’70 и пролетта на ’71 година в щата Мичиган, както и от 1965 до 1968 година в Охайо и Ню Йорк. Всеки път, включително последният тук, мъжът е попитал жертвите си дали знаят, че той е Маскираният убиец (още едно от прозвищата на Кениън – други са Бандитът с клизмите от Шампейн и Бандитът с клизмите от Илинойс)…“

 

1975bandit02

„Бандитът с клизмите похищава отново

(весник „St. Louis Post-Dispatch“ – 5 май, 1975)

„Полицията започна разследване, за да залови т.нар. Бандитът с клизмите.

Маскираният обирджия е нападнал 5 пъти през уикенда като е използвал един и същ метод, който се свързва с него още от 1965 г. Във всяко от нападенията жертвите са млади жени, които живеят в общежитията на Университета в Илинойс. Всяка е била завързана и й е била направена клизма. Обирджията също така е претършувал за пари.

…Нападенията се случват след 3-годишно затишие в Шампейн. Четирима детективи ще разследват случаите независимо един от друг, след като общото разследване не среща успех.“

Когато е 30-годишен, Майкъл е задържан по подозрения, че е „бандитът с клизмите“ и че тероризира студентки из цялата държава в продължение на 10 години. Наложена му е гаранция от 100 000 долара, което в днешни пари е около 490 000 долара. Де юре, незаконна дейност на Майкъл са обирите. Той е обвинен за два въоръжени грабежа. Майкъл Кениън никога не е обвинен за клизмите, които прави на жертвите си, защото по това време в САЩ няма закон, наказващ подобно деяние.

Според вещите лица обвиняемият е напълно вменяем – тоест, не е „луд“ и може да бъде съден. През декември 1975 година той се признава за виновен в извършването на 6 въоръжени грабежа и е осъден на 6 до 12 години затвор.

Майкъл Кениън – Бандитът с клизмите, излиза на свобода през 1981 година. Франк Запа продължава да пее песента за него поне до 1988 година. Дали Майкъл някога я е слушал на живо?

През 1976 година биографията на Кениън вдъхновява и филма за възрастни „Water Power“. В него участва Джейми Гилис, които играе разстроен единак подобно на Травис от „Шофьор на такси“. Докато се подготвя за ролята, Джейми иска да отпътува до Илинойс, за да се срещне с Майкъл и да го интервюира. Продуцените обаче отказват. По-късно филмът е пуснат отново, този път под името „Enema Bandit“.

 

WaterPowerFilm