Кой “приземи“ Луфтханза?

| от |

Стачката е уникална – за три дни самолетите на „Луфтханза“ остават на земята, което й носи гигантски щети. В дългосрочен план протестът може да постави под въпрос дори бъдещето на компанията, смята Хенрик Бьоме от Дойче веле.

За три дни вътрешните и международните полети на „Луфтханза“ се превръщат в неизбежно предизвикателство. Най-малкото за онези, които са си купили билети на тази авиокомпания. Самолетите ще трябва да останат на земята, защото са обект на шантаж от страна на пилотите. Те са едва 10% процента от личния състав на компанията, но затова пък получават общо 40% от средствата, предвидени за пенсионно осигуряване на служителите.

Пилотите, в чиито ръце действително е животът на всички пътници, получават парични възнаграждения, които са солидни. Годишните им заплати стигат до 250 000 евро. При това те се радват на привилегията за по-ранно пенсиониране – средно на 59 години, а във времето до достигане на редовната възраст за пенсия получават и щедри компенсации в размер на 60% от предишната им заплата.

Естествено пилотите също имат право на трудов протест. Но фактът, че тяхната стачка нанася огромни щети на авиокомпанията, които възлизат на по 30-40 милиона евро на ден, определено е повод за загриженост. Все пак „Луфтханза“ в момента се намира в условия на засилваща се конкуренция, включително и от страна на държавно субсидирани авиокомпании като тези от Персийския залив.

„Луфтханза“ не е вече неоспоримият лидер в бранша

„Луфтханза“ също е била държавен концерн, но това е минало. Междувременно 15% от акциите са собственост на англосаксонски инвеститори. Те очакват печалби, за които разчитат на мениджмънта. Той обаче се намира и под друг натиск – да осигурява парите за ранно пенсионираните свои пилоти. Все пак става дума за 11 милиарда евро годишно. Това е финансово време, поето през минали, по-добри времена, когато „Луфтханза“ не е била принудена да се съобразява с голям брой нови конкуренти като „Emirates“ или „Etihad“.

„Etihad“, например, заедно с партньора си „Ер Берлин“ се готви да атакува лидерските позиции на Луфтханза“ в бранша. Това не би трябвало да остави германската авиокомпания безучастна – нужно е така да намали разходите си, че да остане конкурентноспособна поне за момента, ако не и в по-дълготрайно бъдеще.

Нима тогава наистина са грешни плановете на мениджмънта на „Луфтханза“ за актуализиране на компенсациите при ранно пенсиониране? Тези планове и без друго не са особено драстични. За сегашните пилоти всичко остава по старому, бъдещите ще трябва да приемат известни съкращения. Онези, които сега навлизат в професията ще трябва сами да се осигуряват за старини, без да разчитат на държавна помощ.

Такава е впрочем ситуацията и на повечето от останалите германски граждани… И още нещо, почти скандално: покрай актуалния повод за стачката се забравя и другото искане на синдикалното сдружение на пилотите – а именно увеличаване на заплатите, не с колко да е, а с 10 процента!!!

 
 

Сериалите, които гледаме, когато ни е топло

| от |

Лято е. Топло е. Потно е. Хубаво е.

Докато още не сме се насочили към безбрежните плажни висини, където ще пием коктейли, бири и други субстанции и ще се излежаваме на плажа, се забавляваме с малко телевизия.

Защото телевизията е киното, което може да си гледате вкъщи винаги и по всяко време.

Ние сме избрали пет готини сериала, които си пускаме стане ли топло. От задължителната cheesy класика „Спасители на плажа“ до новия сезон на Wet Hot American Summer – имаме всичко.

Вижте ги горе в галерията.

 
 

Хари Потър навърши 20 години

| от chronicle.bg, по БТА |

Хари Потър навърши 20 години, тъй като първата книга от поредицата за детето магьосник „Хари Потър и Философския камък“ беше публикувана на 26 юни 1997 година, съобщи в. „Дейли мирър“.

За две десетилетия сиракът с белег на челото измина дълъг път от килера под стълбите на ул. „Привит драйв“ 4 до франчайза на стойност почти 24,5 милиарда щатски долара.

Освен в книгите, филмите и тематичните паркове, любимецът на Хогуортс размаха магическа пръчка и в Уест енд в Лондон. Пиесата „Хари Потър и Прокълнатото дете“ спечели безпрецедентните 9 награди „лорънс Оливие“. Има и успешен сайт „Потърмор“, търговски артикули и, разбира се, втори спин-оф на „Фантастични животни“ с Еди Редмейн в главната роля, който скоро ще излезе в кината.

„Смятам,че може да очаквате внуците Ви да се редят на опашка, за да гледат новите филмови адаптации след 50 години и повече“, каза Джон Грейнджър, който е автор на книга за поредицата и пише докторантура за героя.

„Когато хората говорят за популярна литература след 100 години, те ще наричат това века на Джоан К. Роулинг, както в наши дни говорим за епохата на Дикенс. Имайки предвид, че „Уорнър брадърс“ притежават правата на адаптациите, смятам, че ще виждаме такива, както и спин-офи, дори след като Роулинг не е сред нас“, добави той.

„Книгите са изпълнени с приключения и обрати. Наскоро направихме проучване и Хари Потър отново беше най-предпочитан при 16 до 24-годишните. Причините бяха забележителни. Една от основните беше, че книгите показват, че няма нищо лошо да бъдеш различен и да водиш вътрешна борба с чувствата си. Те съдържат онзи елемент за тийнейджърите, които воюват срещу злото, но след това се обръщат към проблеми от истинския живот. Книгите говорят директно на децата и младежите“, каза Сю Уилкинсън, директор на благотворителна читателска организация.

Самата история как е създаден Хари Потър, е почти магическа. Джоан К. Роулинг била самотна майка на помощи. Идеята за Хари й дошла, докато чакала закъсняващ влак през 1990 г. Тя започнала да пише всеки ден в две квартални кафенета в Единбург. През 1995 г. изпратила първия ръкопис на 12 издатели, но получила само откази. Година по-късно обаче, писателката имала късмет. Издателство „Блумсбъри“ харесало историята, следвайки съвета на Алис Нютън – 8-годишната дъщеря на един от шефовете. Те издали първите 1000 копия на 26 юни 1997 г. и бързо осъзнали, че трябват още. След 5 години Джоан К. Роулинг спечелила почти 306 милиона щатски долара, а днес състоянието й е над 772 милиона долара.

Умението й да надгражда възрастовата граница на поредицата заедно с това на читателите й, се оказа печелившо. Ако първата книга бе насочена основно към 8-годишните, последната прикова интереса на по-големи тийнейджъри. Темите ставаха по-мрачни, чувствата по-сложни, а насилието по-явно.

Вероятно също толкова важен е и умелият начин, по който 51-годишната Джоан К. Роулинг привлече и двата пола. Хари е от мъжки пол, защото писателката осъзнала, че малките момчета не четат за малки момичета.

След като историите станаха по-мрачни, „Блумсбъри“ публикуваха книгите с корици за възрастни, за да заяви, че вече адресатите са и от различно поколение, освен от различни полове.

Джоан К. Роулинг отказа да се обвърже с фирми, които според нея щяха да злоупотребят с Хари Потър или не се вписваха в собствените й убеждения, като „Макдоналдс“.

Според Джулиан Харисън, куратор на изложбата „Хари Потър: История на магията“ в Британската библиотека, има още един фактор за успеха на героя. Това е, че някои от историите в книгите, са заимствани от митове и легенди, които вече познаваме, като съществуването на еднорозите.

„Историите изглеждат свежи, но може да се каже, че ни е генетично заложено да ги харесваме. Това е гениално“, каза той

 
 

Най-добрите филми за наркотици

| от chronicle.bg |

Какво прави човек, когато иска да добави много екшън към филма си за малко пари? Добавя наркотици.

Днес е Международен ден за борба с употребата и нелегалния трафик на наркотици (ООН) и по този повод сме събрали в галерията ни 15 от най-добрите филми с, за и с участието на наркотиците.

Оказа се, че Холивуд е правил филми за всякакви наркотици – леки наркотици, тежки наркотици, както и за всички, които се занимават с наркотици – дилъри, трафиканти. Има от всичко!

Ще сметнем, че знаете разликата между канабис, марихуана и коз.

 
 

В багажа на самолетен пътник беше открит жив 9-килограмов омар

| от chronicle.bg, БТА |

Транспортните служби за сигурност съобщиха, че в багажа на пътник на международното летище в Бостън е бил открит жив 9-килограмов омар.

Животното било намерено при чекирането на куфарите на пътник на Терминал C. Това бил най-големият рак, открит някога в пътнически багаж.

По принцип транспортирането на омари не е забранено от летищните власти. Но това трябва да става в пластмасов контейнер, който да не се разлива.

Откритото животно в Бостън било поставено в хладилна чанта и „се държало прилично“ при преминаването си през устройствата за контрол на багажа. Снимката на намерения огромен омар беше пусната в социалните мрежи.