Как е възможно да изгубиш самолет през 2014-та?

| от |

В свят, в който всеки има GPS в джоба си и сме проследявани от агенции като NSA навсякъде по света все още е възможно, макар и изключително рядко самолет просто да изчезне.

plane

Това се случи минaлия петък с полет номер 370 на Malaysia Airlines, запътил се към Пекин. Самолетът изчезва около час след като излита от Куала Лумпур. Оттогава спасителни екипи, изпратени от девет страни, сред които и САЩ все още не са намерили следи от изчезналият Боинг 777-200, както и нито един от 239-те на борда. Има множество теории за това какво се е случило, но засега авиокомпанията, разследващите, Малайзия, както и компанията, построила самолета отказват коментар.

Каквото и да се е случило, се е случило много бързо и катастрофално, споделят експерти. Самият факт, че самолетът изчезва докато лети над океана означава, че може да минат години докато се намери каквото и да било. Океанът е огромен и е изключително трудно да се намерят следи. Намирането на черната кутия на изчезналият през 2009 полет 447 на Air France например отне 2 години. “Тъжната истина е, че е много трудно да се намери каквото и да във водата”, споделя пенсионираният пехотинец Кол Джоузеф.

Най-плашещото в ситуацията е, че самолетът, като че ли изчезва безследно. Капитанът, професионалист с натрупани над 18,000 часа в небето не издава нито предупреждение, нито пък сигнал за тревога. Това не е толкова странно като се има предвид, че екипажът е трениран първо да направлява самолета и да го упътва, а чак след това да се търси комуникация.  Пилотът и блогър Патрик Смит казва, че не се учудва от липсата на връзка.

“Всъщност би било странно, ако имаше мейдей сигнал. Ситуации като тази се развиват по два начина – или катастрофата е толкова бърза, че екипажа няма време да реагира, или пък екипажът е инструктиран първо да се справи с аварията, а не да я сигнализира.” Как е възможно обаче да не е отчетено изчезването от агенцията за контрол на въздушния трафик? По простата причина, че самолетът се намира над океана.

Погрешно схващане е, че пилотите на самолети са в постоянна връзка с центъра за въздушен трафик. Истината е, че когато въздушните превозни средства се намират на повече 100-150 мили от брега радарите вече са извън обхват. В такива ситуации полетите общуват с централата предимно с радиовръзка, като се обаждат през определен интервал от време за да споделят местоположението, скоростта и височината си. Не е необичайно и по-продължителен период от време да не се поддържа връзка, имайки предвид, че на 35 хиляди фута обикновенно не се случва нищо особено. На борда на някои самолети даже не е нужно пилотът да се обажда, за това се грижат компютри.

Макар и новите системи за управление на полети да се възползват от GPS технологията, местоположението се показва само на самолета. Това е все едно да сте в пустинята с телефона си – вие ще може да видите къде сте, но никой няма да може да ви намери защото нямате обхват. Възможно е в бъдеще да се развие системата, така че да се предават данните и в контролния център, но това би струвало милиарди долари.

Все пак самолетът едва ли е изчезнал без абсолютно никаква индикация. Много от самолетите са снабдени с авариен сигнализатор на местополижението, който се включва когато например самолета се потопи. Обикновените рибарски лодки не са снабдени с радари, но военните и охранителните плавателни съдове разполагат с такива.  “Бих бил много изненадан ако се окаже, че самолетът не се е появил на радара на никого,“ казва Джоузеф Смит

Според друга информация полет 370 е бил екипиран със системата ACARS – компютър, способен да предава данни за състоянието на самолета към централата, за да предупреди за евентуални повреди. Системата не предава данни в реално време, а го прави периодично. Тази информация би била много полезна на разследващите. Макар и Боинг да предлагат по-добра система наречена Airplane Health Management, този полет не се е възползвал от нея

И все пак ако един самолет да изчезне трябва да се озове някъде, нали? След повече от три дни търсене обаче все още нищо не е намерено. Най-логичната причина за това би била просто да се търси на грешното място, тъй като никой не е сигурен точно къде се е случила аварията. Възможно е даже самолетът да е останал непокътнат и да е потънал цял в океана.

Има множество спекулации, за това което се е случило – всичко от огън на борда до умишлена катастрофа, причинена от пилота или дори тероризъм. Също е възможна повреда или загуба на съществен компонент на самолета.  Авиационните експерти заявяват, че е много рано да се предполага каквото и да е и че липсва информация. Повечето обаче са на мнението, че каквото и да се е случило, е било при висока надморска височина и с голяма скорост.  ”Ако нещо се случи на самолет, който е на 7 мили височина и се движи със 100 възела, то ще има части разпръснати на много места”

Всички по-големи аеродинамични парчета като крилата и частите от опашката биха били раздухани от вятъра, докато по-тежките части биха паднали право надолу. Горивото и останалите течности биха били разпръснати, без да оставят следа долу. Така поне се разви ситуацията със совалката Колумбия през 2003. Разликата е, че се случва върху земя, а не вода. В океана откриването на отломки е много, много по трудно.

 
 

Air France и KLM въвеждат нова тарифна схема за полетите си в Европа

| от CHR Aero |

Air France и KLM въвеждат разнообразие от оферти за икономичната класа за всички свои международни полети в рамките на Европа, Северна Африка и Израел. Клиентите ще могат да избират от три оферти, всяка от които предлага специфични услуги и условия. Те ще са на разположение онлайн за KLM в края на януари 2017.

– Оферта „Лека“ е за пътници, които търсят най-ниската възможна тарифа и пътуват без да регистрират багаж.

– Оферта „Стандарт“ е с допълнителна такса от  40-50 евро и предлага на клиентите допълнителни предимства, като например възможността да регистрират един багаж безплатно и да променят своя билет без такса.

– Оферта „Флекси“ е с допълнителна такса от 70-150 евро и предлага на клиентите максимална гъвкавост (без такси за промяна и връщане, без допълнително заплащане) и възможността да се възползват от услугата SkyPriority, за приоритетен достъп на летището, храна по време на полет. Офертата на Air France и KLM „Флекси“ е в отговор на търсенето на бизнес пътниците,  които могат да се възползват от всички продукти и услуги на двете авиокомпании в мрежата на средни разстояния.

„Прозрачност и разнообразие от възможности за нашите клиенти, са в основата за създаването на тези нови тарифи на Air France и KLM за мрежата на средни разстояния. С въвеждането им клиентите сами избират  услугите, от които се нуждаят. “ – заяви Питър Ботсма, изпълнителен вицепрезидент „Търговска стратегия“ на Air France-KLM.

 
 

Дарете близките си за Коледа с орангутан

| от chronicle.bg, по theorangutanproject.eu |

Често подаръците за Коледа са силно ненужни. Сега обаче това може рязко да се промени. Орангутаните няма да събират прах по рафтовете в секцията.

Интернет сайт предлага да осиновите орангутанче вместо да купувате на близките си подарък за Коледа. Това става с дарение, а след като то е направено, можете да пратите по имейл сертификата до „жертвата“ на подаръка ви или да го изпратите до себе си, да го принтиранет и да го подарите лично.

Даренията са в размер на 20 и 35 евро. За 20 евро вие ще уредите на животинката един месец свежа и питателна храна от плодове и зеленчуци. За 35 евро осигурявате същото плюс пъзел, който орангутанчето трябва да реши, за да получи храната. Пъзелите развиват мозъка на животните и правят ежедневието им в приюта по-приятно.

 
 

Седмичен хороскоп: предприемачество и авантюризъм

| от Селена Астро |

В понеделник Луната ще продължи да преминава през знака Водолей, най-независимият, оригинален и пълен с идеи знак от зодиака. Денят ще бъде подходящ за работа с нови технологии, телевизия, политика или астрономия. Бихме могли да се впуснем в преследване на целите и мечтите ни, да отделим време за социални контакти или обществени дейности.

Денят ще бъде най-успешен за въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Не е изключено те да получат изненадващи обаждания или съобщения, които да ги насочат в правилна за тях посока.

От вторник до четвъртък Луната ще пребивава в знака Риби. Докато Луната, която отговаря за емоционалното ни състояние преминава през най-мечтателния и отнесен знак от зодиака, е възможно да сме доста объркани и разсеяни. Няма да ни е лесно да се организираме и да сме достатъчно ефективни, но също така не е изключено и в обстоятелствата около нас да цари хаос и по един или друг начин всичко, с което се захващаме да се размива и протака.

През тези три дни най- не във форма ще бъдат подвижните знаци Риби, Стрелец, Близнаци и Дева, както и  хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. На тях ще им е изключително трудно да реагират обективно на ситуациите, в които попадат, понеже ще са с изострена чувствителност и емоциите силно ще влияят на преценките им. За тези знаци е добре да намерят време за разпускане и отделяне от стреса, най-добре биха им се отразили занимания с плуване, йога, танци или творчество.

Петък и събота Луната ще преминава през знака Овен и поради тази причина тези два дни са изключително подходящи за отстояване на позициите, поставяне на нови начала, предприемачество, спортни активности, авантюризъм и състезания от всякакъв тип.

Най-успешен ще бъде периодът за огнените знаци Овен, Стрелец и Лъв, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще успеят да постигнат важни и значими за тях неща и ще се натъкнат на хора, които да им помогнат със съвет или препоръка.

В неделя Луната ще преминава през знака Телец, поради което вторият почивен ден е изключително подходящ за кулинария, архитектура, отдаване на почивка и удоволствия, грижа за тялото и външния вид. Добър е също така за сключване на договори, правене на инвестиции, започване на професионални, но също така и на лични партньорства.

Най-успешен ще бъде този период за земните знаци Дева, Телец и Козирог, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях е вероятно добро стечение на обстоятелствата да им помогне да разгърнат по много добър начин потенциала и възможностите си.

През цялата седмица много силно ще действа аспекта секстил между Марс и Сатурн. Марс е планетата, която отговаря за начина, по който се отстояваме и борим се за нещата, докато Сатурн символизира пречките, спънките,  ограниченията, авторитетите, но също така и стабилността, реда и статуковото.

Конфликтът между двете планети дава амбиция и желание за постигане на успех, но също така пречи на правилното концетриране на енергията, която влагаме. Поради тази причина в периода е възможно прекалено целенасочено да преследваме някоя своя цел, с риск да смачкаме и нараним някой потърпевш, да изгубим границите си или да се изложим на риск (т.е. да се подадем на Марсовата си енергия) или да сме прекалено нерешителни и сдържани, пропускайки добри възможности и страхувайки се да се откроим и да защитим позициите си. Тогава ще съществува риск да бъдем смачкани и потиснати от останалите (т.е. ще се оставим Сатурн да ни завладее).

За да не се развие нито първия нито втория сценарии е важно да влагаме точното количество усилия и старание, за да постигнем максимално добри резултати, стремейки се да не сме прекалено агресивни и настъпателни, но също така и не прекалено пасивни и сдържани. Важно е да съумеем да запазим вътрешния си баланс и да запомним, че нещата, които се случват по време на Сатурнови аспекти не стават лесно, но за сметка на това са на стабилна структура и здрава основа.

 

 

 
 

6 лоши кино римейка

| от |

Този месец, преди точно 15 години, на голям екран излиза великолепната криминална комедия „Бандата на Оушън“. Джордж Клуни, Брад Пит, Мат Деймън, Кейси Афлек, Джулия Робъртс и Анди Гарсия, под режисурата на Стивън Содърбърг и майсторския сценарий на Тед Грифин, създават едно истинско удоволствие за гледане в този кино пъзел.

„Бандата на Оушън“ сам по себе си е римейк на известен филм от 1960-а година с Франк Синатра и Дийн Мартин. Но за разлика от нашата класация тук, е един от добрите примери в киното.

Петнайсет години след модерната си версия филмът вече е нещо като класика, която може да бъде гледана отново и отново, при това винаги да ви носи удовоствие и кеф, макар да знаете отговора на загадката в него. Може би, заради това или поради липсата на свежи идеи, но Холивуд вече прави повторен римейк на този филм, при това с жени.

След „Ловци на духове“ „Бандата на Оушън“ ще е следващия филм, който ще пострада от феминистичния удар, разстлал се като сив похлупак над меката на киното. Разбира се, това са само предположения, за които всеки гледал и двете версии на филма, се надява да не е прав.

Междувременно, докато чакаме женската версия на „Бандата на Оушън“ ние си припомняме шест ужасни римейка, с които киното е сбъркало. Много.

В галерията горе.