Как е възможно да изгубиш самолет през 2014-та?

| от |

В свят, в който всеки има GPS в джоба си и сме проследявани от агенции като NSA навсякъде по света все още е възможно, макар и изключително рядко самолет просто да изчезне.

plane

Това се случи минaлия петък с полет номер 370 на Malaysia Airlines, запътил се към Пекин. Самолетът изчезва около час след като излита от Куала Лумпур. Оттогава спасителни екипи, изпратени от девет страни, сред които и САЩ все още не са намерили следи от изчезналият Боинг 777-200, както и нито един от 239-те на борда. Има множество теории за това какво се е случило, но засега авиокомпанията, разследващите, Малайзия, както и компанията, построила самолета отказват коментар.

Каквото и да се е случило, се е случило много бързо и катастрофално, споделят експерти. Самият факт, че самолетът изчезва докато лети над океана означава, че може да минат години докато се намери каквото и да било. Океанът е огромен и е изключително трудно да се намерят следи. Намирането на черната кутия на изчезналият през 2009 полет 447 на Air France например отне 2 години. “Тъжната истина е, че е много трудно да се намери каквото и да във водата”, споделя пенсионираният пехотинец Кол Джоузеф.

Най-плашещото в ситуацията е, че самолетът, като че ли изчезва безследно. Капитанът, професионалист с натрупани над 18,000 часа в небето не издава нито предупреждение, нито пък сигнал за тревога. Това не е толкова странно като се има предвид, че екипажът е трениран първо да направлява самолета и да го упътва, а чак след това да се търси комуникация.  Пилотът и блогър Патрик Смит казва, че не се учудва от липсата на връзка.

“Всъщност би било странно, ако имаше мейдей сигнал. Ситуации като тази се развиват по два начина – или катастрофата е толкова бърза, че екипажа няма време да реагира, или пък екипажът е инструктиран първо да се справи с аварията, а не да я сигнализира.” Как е възможно обаче да не е отчетено изчезването от агенцията за контрол на въздушния трафик? По простата причина, че самолетът се намира над океана.

Погрешно схващане е, че пилотите на самолети са в постоянна връзка с центъра за въздушен трафик. Истината е, че когато въздушните превозни средства се намират на повече 100-150 мили от брега радарите вече са извън обхват. В такива ситуации полетите общуват с централата предимно с радиовръзка, като се обаждат през определен интервал от време за да споделят местоположението, скоростта и височината си. Не е необичайно и по-продължителен период от време да не се поддържа връзка, имайки предвид, че на 35 хиляди фута обикновенно не се случва нищо особено. На борда на някои самолети даже не е нужно пилотът да се обажда, за това се грижат компютри.

Макар и новите системи за управление на полети да се възползват от GPS технологията, местоположението се показва само на самолета. Това е все едно да сте в пустинята с телефона си – вие ще може да видите къде сте, но никой няма да може да ви намери защото нямате обхват. Възможно е в бъдеще да се развие системата, така че да се предават данните и в контролния център, но това би струвало милиарди долари.

Все пак самолетът едва ли е изчезнал без абсолютно никаква индикация. Много от самолетите са снабдени с авариен сигнализатор на местополижението, който се включва когато например самолета се потопи. Обикновените рибарски лодки не са снабдени с радари, но военните и охранителните плавателни съдове разполагат с такива.  “Бих бил много изненадан ако се окаже, че самолетът не се е появил на радара на никого,“ казва Джоузеф Смит

Според друга информация полет 370 е бил екипиран със системата ACARS – компютър, способен да предава данни за състоянието на самолета към централата, за да предупреди за евентуални повреди. Системата не предава данни в реално време, а го прави периодично. Тази информация би била много полезна на разследващите. Макар и Боинг да предлагат по-добра система наречена Airplane Health Management, този полет не се е възползвал от нея

И все пак ако един самолет да изчезне трябва да се озове някъде, нали? След повече от три дни търсене обаче все още нищо не е намерено. Най-логичната причина за това би била просто да се търси на грешното място, тъй като никой не е сигурен точно къде се е случила аварията. Възможно е даже самолетът да е останал непокътнат и да е потънал цял в океана.

Има множество спекулации, за това което се е случило – всичко от огън на борда до умишлена катастрофа, причинена от пилота или дори тероризъм. Също е възможна повреда или загуба на съществен компонент на самолета.  Авиационните експерти заявяват, че е много рано да се предполага каквото и да е и че липсва информация. Повечето обаче са на мнението, че каквото и да се е случило, е било при висока надморска височина и с голяма скорост.  ”Ако нещо се случи на самолет, който е на 7 мили височина и се движи със 100 възела, то ще има части разпръснати на много места”

Всички по-големи аеродинамични парчета като крилата и частите от опашката биха били раздухани от вятъра, докато по-тежките части биха паднали право надолу. Горивото и останалите течности биха били разпръснати, без да оставят следа долу. Така поне се разви ситуацията със совалката Колумбия през 2003. Разликата е, че се случва върху земя, а не вода. В океана откриването на отломки е много, много по трудно.

 
 

Китай ще създаде свръхмощен компютър с производителност 1 ексафлопс до 2018 г.

| от chronicle.bg |

Китайски специалисти планират да създадат до 2018 г. нов свръхмощен компютър, с производителност 1 ексафлопс (квинтилион (10 на 18-та степен) операции в секунда), предаде ТАСС.

Разработката „Тянхъ 3″ ще бъде „най-напредналата в света, надминаваща всички съществуващи аналози“. Тя ще превъзхожда десетократно „Сънуей ТайхуЛайт“ – най-мощният засега компютър от версията „Топ 500″.

„В текущата година Китай ще направи пробив в това направление, както при процесора, така и в съпътстващата технология. В резултат ще бъде създаден прототип на свръхмощна изчислителна машина с производителност 1 ексафлопс. Фактически сме изправени пред нов етап в производството на компютри. Това ще позволи на Китай по-бързо, с по-голяма точност и широк обхват да решава редица сложни научни проблеми“, казаха учените.

В частност се планира данните от машината да се използват в генното инженерство при анализа на структурата и последователността на подреждане на протеините.

„Предполага се, че благодарение на този компютър ще се направят нови открития в областта на медицината“, каза Мън Сянфей, директор в Държавния център за суперкомпютри в гр. Тянцзин.

Изобретението ще се създаде изключително въз основа на национална технология и ще бъде готово за експлоатация в режим на проект до 2020 г. Китайските учени казаха, че той ще бъде представен преди американските учени да покажат на света своята окончателна версия на компютъра със скорост повече от 1 ексафлопс.

Източник: БТА

 
 

Саундтракът към „Петдесет нюанса по-тъмно“ оглави Топ 200 на „Билборд“

| от chronicle.bg |

Саундтракът към квазиеротичната лента „Петдесет нюанса по-тъмно“ оглави престижната класация Топ 200 на „Билборд“ за албуми, съобщи сайтът на изданието.

По данни на Нилсен Мюзик от тавата, включваща изпълнения на Тейлър Суифт и Зейн Малик, Сия, Холзи, Ник Джонас и Ники Минаж, през първата седмица от излизането й на музикалния пазар са продадени 123 000 албумни единици.

Саундтрак не е оглавявал класацията на „Билборд“ за албуми от август миналата година, когато музиката към комиксовата лента „Отряд самоубийци“ се позиционира на върха и запази първенството в продължение на две седмици, припомня изданието.

Второ място в албумния чарт на „Билборд“ заема певецът Бруно Марс с 66 000 продадени единици от тавата „24K Magic“. Първенецът от миналата седмица, рапърът Биг Шон, е отстъпил на трета позиция с 62 000 продадени единици от албума „I Decided“.

Челната петица в класацията Топ 200 на „Билборд“ за албуми се допълва от хип-хоп триото „Мигос“ с тавата „Culture“ и ритъм енд блус певеца Уикенд със „Starboy“.

Източник: БТА

 
 

Мат Дилън: Носталгия по 90-те

| от |

В средата на 90-те години седмото изкуство показва на света един от любимите си за онова време секс символи. Висок близо 2 метра, със специфично лице и плътен глас Мат Дилън е всичко онова, от което може да те е страх и същевременно да искаш да гледаш на голям екран. Той е харизматичен, талантлив и по един грубоват начин секси.

Най-големият си удар Дилън прави с тийн-класиката „Лудории“, която излиза през 1998 година. Той е на върха на славата в този момент. А там играе сексапилен учител, замесен в афера с млада, секси ученичка, която решава да го съди за изнасилване. Нищо в „Лудории“ не е такова, каквото изглежда. Филмът е чувствено лятно удоволствие, с привкус на мистерия, секс и топло време. А към Мат Дилън добавяме сексапилната компания на Денис Ричардс и Нев Кембъл. „Лудории“ също така може да се похвали и с една от най-приятните голи сцени, включващи гол мъжки член. И той принадлежи на Кевин Бейкън.

Година преди това излиза комедията „Няма скрито покрито“, в която Дилън има по-малка, но доста приятна роля. А година след това го гледаме в чудесната комедия „Ах, тази Мери“ на братята Фарели.

Чак през новото хилядолетие Мат Дилън прави и ролята, която се смята за най-добра в неговата кариера до момента – тази в „Сблъсъци“. Полицай Райън му носи номинация за „Оскар“, „Златен глобус“ и награда на БАФТА. Не пелечи нито една от тях, но нарежда името си до най-добрите за 2004 година.

Междувременно Дилън снима първия си режисьорски проект – Ghost Town, държи личния си живот настрана и леко се оттегля от киното. Мат се заравя в малки роли в сериали и по-треторазрядни продукции, докато брат му – Кевин Дилън започва да изпъква в ролята на Драма в продукцията на НВО „Антураж“.

Кевин замества Мат в светлината на прожекторите, но не може да го бие нито по осанка, нито по сексапил.

2015-а е годината, в която Дилън се завръща към комерсиалното и успешно седмо изкуство, но с телевизионен сериал. „Уейуърд Пайнс“ и неговият първи сезон бяха едно от добрите неща, които можеше да гледате на малък екран в тв сезона преди две години и Мат Дилън е една от причините това да е така.

Догодина този снажен мъж прави една от най-амбициозните си роли. Той ще е Джак Изкормвача. Но режисиран от датчанина Ларс фон Триер. Нищо, което Триер е направил не е оставило зрителите безразлични, а проектът The House That Jack Built е едно от заглавията, които е редно да очаквате през 2018-а. Дотогава, ви предлагаме приятна доза Мат Дилън, който вчера направи 53 години и е все така секси. В галерията горе.  

 
 

Видяхте ли тийзъра на „Castle rock“ на Стивън Кинг?

| от chronicle.bg |

Нов проект на Стивън Кинг, съвместно с Джей Джей Ейбрамс, ще радва феновете на Краля.

Той се казва „Castle Rock” и това, което се знае към момента е, че става дума за антология, която ще включва герои и теми от всички творби на Кинг, които се развиват в Касъл Рок.

Знае се още, че  всеки сезон ще следва отделна група герои и сюжетни линии, но част от тях ще се появяват и в следващите сезони.

Ето го и тийзъра, който според нас изглежда доста обещаващо: