Как е възможно да изгубиш самолет през 2014-та?

| от |

В свят, в който всеки има GPS в джоба си и сме проследявани от агенции като NSA навсякъде по света все още е възможно, макар и изключително рядко самолет просто да изчезне.

plane

Това се случи минaлия петък с полет номер 370 на Malaysia Airlines, запътил се към Пекин. Самолетът изчезва около час след като излита от Куала Лумпур. Оттогава спасителни екипи, изпратени от девет страни, сред които и САЩ все още не са намерили следи от изчезналият Боинг 777-200, както и нито един от 239-те на борда. Има множество теории за това какво се е случило, но засега авиокомпанията, разследващите, Малайзия, както и компанията, построила самолета отказват коментар.

Каквото и да се е случило, се е случило много бързо и катастрофално, споделят експерти. Самият факт, че самолетът изчезва докато лети над океана означава, че може да минат години докато се намери каквото и да било. Океанът е огромен и е изключително трудно да се намерят следи. Намирането на черната кутия на изчезналият през 2009 полет 447 на Air France например отне 2 години. “Тъжната истина е, че е много трудно да се намери каквото и да във водата”, споделя пенсионираният пехотинец Кол Джоузеф.

Най-плашещото в ситуацията е, че самолетът, като че ли изчезва безследно. Капитанът, професионалист с натрупани над 18,000 часа в небето не издава нито предупреждение, нито пък сигнал за тревога. Това не е толкова странно като се има предвид, че екипажът е трениран първо да направлява самолета и да го упътва, а чак след това да се търси комуникация.  Пилотът и блогър Патрик Смит казва, че не се учудва от липсата на връзка.

“Всъщност би било странно, ако имаше мейдей сигнал. Ситуации като тази се развиват по два начина – или катастрофата е толкова бърза, че екипажа няма време да реагира, или пък екипажът е инструктиран първо да се справи с аварията, а не да я сигнализира.” Как е възможно обаче да не е отчетено изчезването от агенцията за контрол на въздушния трафик? По простата причина, че самолетът се намира над океана.

Погрешно схващане е, че пилотите на самолети са в постоянна връзка с центъра за въздушен трафик. Истината е, че когато въздушните превозни средства се намират на повече 100-150 мили от брега радарите вече са извън обхват. В такива ситуации полетите общуват с централата предимно с радиовръзка, като се обаждат през определен интервал от време за да споделят местоположението, скоростта и височината си. Не е необичайно и по-продължителен период от време да не се поддържа връзка, имайки предвид, че на 35 хиляди фута обикновенно не се случва нищо особено. На борда на някои самолети даже не е нужно пилотът да се обажда, за това се грижат компютри.

Макар и новите системи за управление на полети да се възползват от GPS технологията, местоположението се показва само на самолета. Това е все едно да сте в пустинята с телефона си – вие ще може да видите къде сте, но никой няма да може да ви намери защото нямате обхват. Възможно е в бъдеще да се развие системата, така че да се предават данните и в контролния център, но това би струвало милиарди долари.

Все пак самолетът едва ли е изчезнал без абсолютно никаква индикация. Много от самолетите са снабдени с авариен сигнализатор на местополижението, който се включва когато например самолета се потопи. Обикновените рибарски лодки не са снабдени с радари, но военните и охранителните плавателни съдове разполагат с такива.  “Бих бил много изненадан ако се окаже, че самолетът не се е появил на радара на никого,“ казва Джоузеф Смит

Според друга информация полет 370 е бил екипиран със системата ACARS – компютър, способен да предава данни за състоянието на самолета към централата, за да предупреди за евентуални повреди. Системата не предава данни в реално време, а го прави периодично. Тази информация би била много полезна на разследващите. Макар и Боинг да предлагат по-добра система наречена Airplane Health Management, този полет не се е възползвал от нея

И все пак ако един самолет да изчезне трябва да се озове някъде, нали? След повече от три дни търсене обаче все още нищо не е намерено. Най-логичната причина за това би била просто да се търси на грешното място, тъй като никой не е сигурен точно къде се е случила аварията. Възможно е даже самолетът да е останал непокътнат и да е потънал цял в океана.

Има множество спекулации, за това което се е случило – всичко от огън на борда до умишлена катастрофа, причинена от пилота или дори тероризъм. Също е възможна повреда или загуба на съществен компонент на самолета.  Авиационните експерти заявяват, че е много рано да се предполага каквото и да е и че липсва информация. Повечето обаче са на мнението, че каквото и да се е случило, е било при висока надморска височина и с голяма скорост.  ”Ако нещо се случи на самолет, който е на 7 мили височина и се движи със 100 възела, то ще има части разпръснати на много места”

Всички по-големи аеродинамични парчета като крилата и частите от опашката биха били раздухани от вятъра, докато по-тежките части биха паднали право надолу. Горивото и останалите течности биха били разпръснати, без да оставят следа долу. Така поне се разви ситуацията със совалката Колумбия през 2003. Разликата е, че се случва върху земя, а не вода. В океана откриването на отломки е много, много по трудно.

 
 

CHR хороскоп: Внимавайте с емоционалните изказвания

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 27.03. до 02.04.)

В понеделник Луната ще преминава през знака Риби. Заради това й разположение е възможно да не сме достатъчно практични и ефективни в работа и отмятането на ангажиментите ни. Много е вероятно нещата, които правим да се объркват и забавят. Добре е да отложим сериозната работа за дните след четвъртък и ако имаме възможност да се отдадем на творчески занимания, спа- или водни процедури.

Най не във форма ще бъдат подвижните знаци Риби, Стрелец, Близнаци и Дева, както и  хората с лични планети или асцендент в тези знаци. Tе ще са много емоционални и не е изключено да влошат драстично отношенията си с хора от обкръжението им, заради не добре премислени изказвания или реакции.

Добре е също така да са внимателни, докато вършат задачите си, понеже има риск заради припряността им да допуснат грешки от невнимание.

Вторник и сряда Луната ще преминава през знака Овен, като във вторник в 05.00 часа сутринта ще настъпи новолуние в същия знак.

Тогава движението на Луната ще съвпадне с това на Слънцето.

През двата дни около новолунието е много вероятно да сме доста едностранчиви и фиксирани в собствената гледна точка. Преценката ни няма да е много трезва и е важно да не стартираме важни проекти и да не изясняваме отношения със заобикалящите.

Периодът е изключително подходящ за правене на равносметка и изготвяне на правилна стратегия за бъдещи действия.

Най-напрегнати ще бъдат тези два дни за кардиналните знаци Овен, Рак, Козирог и Везни, както и за хората с лични планети или асцендент в тези знаци. При тях са вероятни неразбирателства с околните и възникване на разправии за незначителни неща. Добре е тези знаци да внимават да не преекспонират нормалните житейски ситуации и да не приемат думите и действията на другите на живот и смърт. Важно е да се стараят да са умерени и търпеливи при общуването си със заобикалящите.

Четвъртък и петък Луната ще преминава през знака на Телеца, което ще направи тези два дни подходящи  за кулинарни занимания, разпределение на бюджета, преразглеждане на ценностите и установяване на приоритети.

Не е изключено да сме доста взискателни, както към себе си, така и към останалите.

Поради тази причина е важно да успеем да намерим начин да се отпуснем и поглезим.

Най-комфортно и в кожата си през тези дни ще се чувстват земните знаци Телец, Козирог и Дева, както и хората с лични планети или асцендент в тези знаци. При тях е възможен значителен пробив във важна за тях сфера, както и постигане на признание от околните, както в личен, така и в професионален план.

Събота и неделя Луната ще се намира в знака Близнаци, което й разположение ще направи уикендът подходящ за активно общуване с другите, попиване на информация от различни източници и кратки пътувания.

Тези два дни ще са най-успешни за въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и за хората с лични планети или асцендент в тези знаци. При тях се очакват големи личностни или професионални успехи, както и значителен напредък във важна за тях сфера.

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Моделки, които смениха имената си

| от chronicle.bg |

Точно, когато си мислиш, че познаваш някого напълно. Точно, когато си мислиш, че си изследвал всеки сантиметър от нейната личност и хоп! Името й не било точно така!

Животът на тези моделки до голяма степен е ходене и в още по-голяма степен дисциплина. Това не означава, че не можеш да имаш творчески псевдоним. Или поне да си преправиш името на „по-удобно за известен“.

Моделките в галерията ни днес са направи именно това. Вие може би не познавате някои от тях, сега е моментът да се запознаете напълно.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!