Испански съд : Календарът на Ryanair е сексистки

| от | |

Испански съд призна за виновна в сексизъм авиокомпанията Ryanair, по отношение на рекламната ѝ кампания с нейния ежегоден календар с момичетата на Ryanair, пише британският вестник Guardian.

RyanCalendar2014BackCover_large

 

Колоритният календар, който показва женския кабинен екипаж съблечен в изрязани бански, приземи авиокомпанията в съда в Малага, след жалба на група потребители от Испания. Съдийката Аманда Коен постанови, че и двете – и календарът и интернет кампанията, която го представя, нарушават законите за рекламата в Испания, тъй като те използват „женското тяло като обект”, за да уловят вниманието. Съдията Коен заяви, че има „абсолютно разминаване между използваните изображения и продукта, който се предлага”, и че кампанията е „незаконна, дискриминационна и несправедлива”. Членовете на кабинния екипаж били показани чрез „сексуален начин”, постанови тя. Съдията нареди на авиокомпанията да публикува решението на съда в два национални вестника, за своя сметка.

Календарът с момичетата на Ryanair съществува от 2008 г. Продава се на цена от 10 паунда във Великобритания и 10 евро в еврозоната. Създателите му отчитат, че през годините чрез него са набрани повече от 600 000 евро за различни благотворителни кампании. Постъпленията от тазгодишното издание на календара за 2014 г., чиито фотографии са заснети на остров Крит, ще бъдат предназначени за Център за борба с рака при младежите, базиран във Великобритания.

Ryanair_boss_Michael_O_Leary_strip_off_at_the_launch_of_Ryanair_2012_calendar-9f56427584a2136e039d78279c5820f9

Съдията Коен похвали Ryanair за „тяхната благотворителна дейност”, но заяви, че е ясно, че календарът е използван като маркетингов инструмент, за да увеличи продажбата на самолетни билети.
Решението идва след петгодишни жалби и оплаквания на различни потребители и женски организации в Испания. Последното оплакване е подадено от потребителска група Adecua, и в него се твърди, че календарът използва „сексуални конотации”, за да рекламира и призова това да бъде забранено.

Говорителят на Ryanair Робин Кийли (Robin Kiely) заяви, че авиокомпанията планира да обжалва решението на съда. Той бе категоричен, че изданието на календара за 2013 г., което провокира жалбата, е продадено и е донесло повече от 100 000 евро печабла като те са предадени на благотворителната фондация TVN в Полша, която работи с болни деца. Той добави, че случаят е свързан с конкретни събития от ноември и декември 2012 г. и няма отношение към тазгодишната благотворителна кампания на Ryanair, която продължава с изданието на еротичния календар за 2014 г. със снимки на стюардесите на авиокомпанията, приходите от чиято продажба също са за благотворителна цел. През изминалия месец компанията отчете рекордни продажби на календара за 2014 г. – повече от 9000 копия, продадени за шест седмици.

 
 

Книга на седмицата: „Дайни“ от Калоян Праматаров

| от chronicle.bg |

Калоян Праматаров е едно от ненатрапващите се имена в съвременната българска литература. Носител на редица литературни награди, а текстовете му са публикувани в литературни издания и сайтове.

Той е от авторите, които рядко ще видите по литературни четения и премиери на книги. Не изпълва със себе си и социалните мрежи. Въпреки това (а може би точно по тази причина) текстовете му заслужават внимание.

Първата му стихосбирка „Асфодел” излиза през 2012 година и е пропита с мрачно настроение. По първото стихотворение от нея  – „Страната на няма“ е създаден и късометражен филм със същото име.

На 15 декември поетът ще представи и новата си стихосбирка – „Дайни”.

„Тази книга е в равноправен диалог с модерната литература на европейския север и особено с метафоричните режими на Балтика”. Така Марин Бодаков описва стихосбирката, на която е редактор.

„Дайни” е вдъхновена от латвийската природа, езическа митология и народен фолклор.

„Обичам местата, породили страховитата понякога образност в поезията на Калоян Праматаров, и уверено твърдя, че той нанася нови нюанси в претворяването на магнетичния и исторически твърде противоречив латвийски пейзаж. Стихосбирката продължава необичайната доскоро северна тема в българската литература, като по дълбок и очарователен начин ни свързва с друга “малка” европейска култура. Нещо повече, тя превежда нейната медитативна сдържаност и драстична чистота на трескавия език на нашето южно всекидневие“, пише Марин Бодаков.

 Предлагаме ви да прочетете стихотворението „Рига”, част от книгата „Дайни”:

Рига 

залезът – желязна двойна люлка – скършва бедрената кост на хоризонта,

нощта – момиче с патерици – бърза, за да ме догони,

денят обръща гръб, слънцето го няма – пречупен кръст, потънал в Даугава,

редом с Красная звезда – помръкнала и вледенена,

 

заличава ме снегът от зимната картинка,

фенери – прозрачни кораби – подпалват я от края,

небето – Бяла планина – искри в жълтата дъга на кея,

вятърът попуква устните по заснежените проспекти,

 

в кристалния юмрук на зимата езикът се сковава,

тук имат дума за залуталия се в гората,

бълнуващ сред дърветата спасителни миражи,

горящи жерави в късен изгрев


Премиерата на „Дайни” ще се състои на 15.12. 2016 от 17.00 часа, на сцената на културната програма на Панаира на книгата в НДК (ет. 3, западно крило). В представянето на стихосбирката участие ще вземат  Светлана Стойчева, Ани Бурова и  поетът Марин Бодаков.

На 17 декември ще се състои и разговор за стихосбирката с участието на поета Стефан Иванов, заедно с Радослав Чичев, автор на „5.6“, и Камелия Спасова, авторка на „Кеносис“.

дайни калоян праматаров

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Най-доброто в киното за 2016

| от |

Още една календарна година отмина или както ни казва Фейсбук, по забавно леймърски начин: „Хей, направи още една обиколка около слънцето“. Както това важи за всички нас, така то важи и за седмото изкуство.

На финала можем спокойно да кажем, че 2016-а беше лоша година в много аспекти. Политически, социален, музикален и за съжаление комерсиален. Без капка съмнение е факт, че 2016-а започна зле за комерсиалното кино (с премиери на филми като „Петата вълна“, „Баща в излишък“ и българският „11А“) и завърши още по-зле.

Много велики режисьори се завърнаха по местата си тази година – къде успешно, къде не. Много супергерои и злодеи стреляха, скачаха, умираха и се раждаха на голям екран. Много филми минаха под формата на големи очаквания и големи разочарования. Някои обаче, успяха да ни изненадат.

Киното имаше една лоша 2016 година, подобно на музиката, която загуби големи свои творци. Но като всяко изкуство и в него успяха да се промушат няколко добри заглавия. Ние сме избрали личния ни топ 15, плюс един бонус, на най-доброто в онова изкуство, което те оставя без дъх.

Най-доброто в киното за 2016-а е в галерията ни горе.