FlyDubai: малка компания с големи амбиции

| от Иван Петров по Gulf Business |

Летището в Дубай спечели световно признание миналата година, ставайки най-натовареното летище в света на база на международен пътнически трафик. Повече от 70.4 милиона посетители са преминали през летището.

Цифрата е направо гигантска за малък град като Дубай, но имайки предвид бързото разрастване на двете основни авиокомпании, опериращи от там, Emirates и нискобюджетната flydubai въобще не е изненадващата.

Успехът на по-голямата от двете компании Emirates е като по учебник и не прави толкова голямо впечатление, но малката flydubai също има своя принос към възхода на емирството към авиационното господство.

flydubai е основана през 2008 година, малко след започването на финансовата криза. Първият полет на компанията е до Бейрут и става факт през юни една година по-късно. Шест години по-късно, авиокомпанията лети до 90 различни дестинации, а плановете ѝ не спират до тук. Очаква се до 2016 година те да станат над 100.

flydubai-fleet

„Нашата стратегия се базира на два аспекта – повече самолети и максимизиране на пазара. Целта ни е да добавим нови самолети към флота си и нови градове“, казва главният оперативен директор капитан Кенет Гайъл, който е в авиокомпанията от самото ѝ начало.

Кенет Гайъл е пилот и ветеран в индустрията и Gulf Business разговаря с него в Рентън, където е заводът на Boeing, в който се произвежда 49-тия самолет на flydubai. Той е изключително горд и развълнуван от това, което авиокомпанията е постигнала досега.

Авиокомпанията става печеливша още през втората си година, а през третата отбелязва и цяла година с положителни финансови резултати.

„Оттогава ние правим едно и също нещо и не смятам да го променяме“, казва Кенет Гайъл.

Нетната печалба на компанията за изминалата година достига до 250 милиона дирхама (малко под 70 милиона щатски долара) и бележи ръст от 12.3% спрямо 2013 година. Общите приходи на компанията достигат 4.4 милиарда дирхама (1.2 милиарда долара)

Нискобюджетната авиокомпания се разраства с бързи темпове. Само за 2014 година добавя 23 нови маршрута към мрежата си, а досега е обявила 16 нови дестинации за 2015 година. flydubai лети директно до 57 дестинации, които не са обслужвани от никоя друга авиокомпания от ОАЕ, а сегашната ѝ бизнес стратегия е да се насочи към всички държави, намиращи се в рамките на шестчасов полет от Дубай.

„Ако погледнете къде летим, ще видите, че в рамите на този район има минимум 2.5 милиарда души, тази бройка скоро ще достигне 3 милиарда. От както започнахме, само 1% от тях са летели с нас, така че дори и да стигнем до 2-3% от пазара, пак говорим за пазар от невероятни размери“, обяснява Гайъл.

111913flydubai_1280x720

Засега Кенет Гайъл отказва да разкрие подробности за новите градове и държави, до които авиокомпанията ще лети, но каза, че flydubai ще се съсредоточи върху двустранните споразумения.

„Има няколко града, до които бихме искали да летим възможно най-скоро. Наблюдаваме Индия, Пакистан, Иран, Африка – ако добър пазар стане достъпен, ние ще стъпим на него“, добавя той.

Гайъл признава, че подписването на двустранни споразумения е един от най-времеемките процеси за една авиокомпания, но той не иска да го класифицира като „проблем“ или „предизвикателство“.

„Всяка страна е различна. В някои случаи получаването на споразумение отнема изключително много работа. Те имат определен брой места всяка година и ние трябва да се конкурираме с другите превозвачи, за да ги получим. Това е един постоянен процес на чукане на врати и получаване на тези споразумения, които ще ни позволят да летим“, обяснява пилотът от американски произход.

Авиокомпанията имаше проблеми с експанзията ѝ в Индия и въпреки, че сега лети до 10 града в страната, темповете на добавяне на нови дестинации в страната са по-бавни от очакваното. Подобни забавяния са наблюдавани и в Пакистан и Иран.

„Ако санкциите над Иран бъдат вдигнати и страната се отвори, това определено ще окаже някакъв ефект – колко голям ще бъде този ефект не знам. Има много търсене“, казва Гайъл. flydubai лети до девет дестинации в Иран от август миналата година.

Според авиационния анализатор Садж Ахмад от StrategicAeroResearch.com най-голямото предизвикателство, пред което flydubai е изправена, е претоварването на Dubai International Airport и ще се наложи да изчака, докато Dubai World Central бъде напълно развито.

„Преместването в DWC е неизбежно. Ако flydubai иска да се конкурира, разрасне и да пусне нови линии, единствено DWC може да предостави допълнителните слотове, от които има нужда. Това не означава, че flydubai не може да лети и от двете летища в Дубай – определено може – но предполагам, че иска да бъде на едно място, за да намали разходите си и да увеличи капацитета си, нещо, което само DWC може да предложи“, казва той.

Един от ключовите фактори за бързото разрастване на компанията е нарастването и на размера на флота ѝ. flydubai поръча 50 нови Boeing 737-800 през 2008 година, а тази година се очаква да получи своя 49-ти Boeing самолет.

„В една предизвикателната среда 737 е едно много добро решение и ние наблюдаваме 99.7% надеждност. Този модел самолет е изключително рентабилен, а и ние го вземе на много добра цена“, казва Гайъл.

flydubai постави и своеобразен рекорд с поръчка на 100 нови 737 MAX на стойност 11.4 милиарда долара по време на Dubai Airshow преди 2 години. В поръчката са включени и 11 самолета Boeing 737-800 от ново поколение.

Моделът MAX употребява по-малко гориво, а въглеродните емисии са намалени с 14% спрямо сегашните самолети от подобен клас. MAX е и 40% по-тих от останалите самолети. Според Boeing самолетът ще предположи по-ниски оперативни разходи на място с 8% спрямо тяснофюзелажните самолетите на конкурентите си.

Самолетът има обхват от 3600 морски мили (6667 км) и е оборудван с нов интериор и по-големи места за багаж в кабината.
Boeing започна производството на MAX през юни тази година, а първият самолет ще бъде доставен на авиокомпанията, направила първата поръчка Southwest Airlines през третото тримесечие на 2017 година. Flydubai също ще получи първия самолет от поръчката си след 2 години.

„Първата доставка на 737 MAX за flydubai е планирана за втората половина на 2017 година и авиокомпанията е една от първите, които ще получат този самолет“, потвърди старшия вицепрезидент отдел „Международни продажби“ на Boeing Марти Бентрот.

flydubai ще получи всичките самолети до края на 2023. Някои от новите самолети ще бъдат използвани за заместван на старите – flydubai има политиката да дава самолетите си, които са на повече от 8 години на лизингова компания, а други ще бъдат използвани за пускането на нови линии.

Въпреки, че Гайъл твърди, че е изключително доволен от партньорството на авиокомпанията с Boeing, той може да смени лоялността си, ако пазарът го налага и иска.

„Нямаме непосредствени планове за нови поръчки, но всеки път когато искаме да купим други самолети ще се свържем и с конкуренцията, за да видим всички опции. Трябва да правим така, защото продуктите се променят. Едно нещо може да бъде най-доброто тази година, но другата друго да има подобрения. А и различните пазара изискват различни самолети. Така че никога не си слагайте усмирителната риза сами“, пояснява той.

flydubai е първата нискобюджетна авиокомпания в Дубай, но не е първата в ОАЕ. Базираната в Шарджа Air Arabia, основана през 2003, е изключително успешна и продължава да разраства и развива мрежата си. От другата страна на Персийския залив базираната в Кувейт Jazeera Airways и базираната в Саудитска Арабия flynas също се конкурират в нискотарифния сектор за регионални пътници.

Тази конкуренция кара превозвачите да иновират и да предлагат нови продукти. Преди 2 години flydubai се насочи към бизнес пътниците и започна да предлага бизнес класа на определени полети.

„Резултатите от стратегията ни за въвеждане на бизнес класа надвишиха всичките ни очаквания“, казва Гайъл. Всички нови самолети на авиокомпанията ще предлагат новата услуга.

„За някой хора всичко е до цената, но други искат различен вид услуга и са готови да платят за нея. Хората искат по-големи места и ние просто задоволяваме потребностите на клиентите“, е мнението на Гайъл.

Ахмад е съгласен, че въвеждането на такъв тип услуги е било успешен ход.

„Продукт като този, бизнес класа, е бил нещо нечувано в този пазар – flydubai го стартира. Услугата е хит сред пътниците и е в основата на почакващите се приходи и печалби“, твърди той.

Този ход помогна на авиокомпанията да се разграничи от конкурентите си, но Гайъл е на мнение, че „пазарът е голям и има достатъчно бизнес за всеки.“

„Но сега трябва да се конкурираме с нашите хора“, добавя той.

А какво ще бъде бъдещето на flydubai?

Единствено пазарът ще покаже, но не и ако Гайъл вземе думата „Нашата цел е да бъдем най-добрите.“

 
 

Може ли човек да бъде щастлив?

| от chronicle.bg |

Френският философ, социолог и човек Филип Льоноар разкрива пред читателя необятния свят на трима от най-проникновените духовни учители, а именно Сократ, Иисус и Буда.

„Ученията на Буда, Сократ и Иисус са преминали през вековете и хилядолетията, безд аостареятилиотживеятвреметоси. Товасеобясняваповсякавероятност с образцовияхарактернатехнияживот, с дълбоконоваторскиядухнатяхнатамисъл в сравнение с господстващите в съответнатаепохапредстави и с универсалнияобхватнатехнитепослания.

В началните страници писателят удря читателите с едни от най-страшните въпроси. Тези за смисъла, величието, осъзнаването и онова, което е вътре във всеки от нас. „Криза“ от старогръцки означава преценка, решение…нещата, които другите трябва да решат. И именно това е един от най-трудните баланси, с които трябва да се справим в битието си. Защото нима някой отрича факта, че самото решение понякога не е толкова трудно за вземане, но се изисква мъдрост и търпение после да се живее с последиците от него.

Филип Льоноар проследява и сравнява митовете, произхода на легендите и фактите, в които са забулени пътищата на Сократ, Иисус и Буда.  С невероятно прецизно и увлекателно слово той се отърква о мисълта на всеки един от тях и ни въвлича в неподозираните дълбини на умовете ни.

човек

„Може ли човек да е щастлив и да живее в хармония с ближните си в цивилизация, построена изцяло върху „притежанието“? “

Съществува една едничка добродетел, по-важна и от справедливостта. Любовта. Любовта и страданието. Редом с тях пътят на тримата е съпроводен от остро равнодушие към материалното. Равнодушие, което с времето се превръща в ненавист и омерзение към парите.

Стремежът към материалните блага и сладости често ни води до отричане на всичко „грешно“ и плътско. Води до намиране на висшия смисъл, чиято светлина е пътеводна.  Подобни твърдения има за Буда, който в ранните си години е тънел в сласт и изобилие, докато в един момент не се пренасища, решавайки да обърне поглед към големия смисъл. Съществуват твърдения, че Сократ е изпитвал влечения към млади момчета. Но това отново никога не би могло да бъде причина за отклоняване от пътя.

Книгата е безценна и с това, че дава отговори на вечно задавани въпроси. Съществували ли са тримата наистина? Каква е била сексуалността им и има ли някакви свидетелства за техни житейски партньори. Дългокос и слаб ли е бил Иисус, в какви културни среди са родени и кои точно са мъдростите, които са ги превърнали в едни от най-красивите умове на всички времена…

„Сократ, Иисус и Буда“ е книга, която има силата да разкрие пред погледа нови хоризонти, да обърне читателя навътре към себе си и да му помогне да открие истинската си същност.

 

 
 

Имат си и добри страни

| от |

Изборите са като бременността – след петата нежелана вече става досадно.

И пак ще има смях през сълзи, Слави ще изпее „Студио Х“, хората ще правят карикатури, постове ще се коментират. Накрая всички, дето много разбират, няма да гласуват и после ще са недоволни заедно с тия, дето са гласували. Никой няма да погледне нещата от хубавата страна. Никой няма да си даде сметка, че партиите имат и добри качества.

Вярно, трябва малко мисъл, четене и безсрамно изкривяване на фактите, но наистина имат. Нека погледнем нещата от положителната страна, преди да е станало късно.

ГЕРБ

Бойко Борисов мълчи и това е доста добре. Правителството му построи много магистрали и една Арена Армеец. Арената е най-хубавото от ГЕРБ, защото имам един приятел, който чака Цеца да дойде да пее там 5 месеца. В деня на концерта седна да пие от обяд, отиде в Арената и накрая си тръгна преди Цеца да излезе, защото се е напил много. Ако ГЕРБ не бяха построили Арена Армеец, тази история нямаше да съществува!

БСП за България

Корнелия Нинова говори и това е още по-смешно.

Има сериозен шанс, когато кариерата й приключи, което се надявам всички да се надяваме да е скоро, Корнелия да издаде мемоари със заглавие „С кон до Бъркли и обратно“. И да се подарява с всеки вестник Телеграф.

Да, България + Зелените + ДЕОС

Виолетови, зелени, розови – аз им викам скитълс. В това обединение хора от миналото правят деветдесетарско парти с копнежи за бъдещето. А в ъгъла един програмист пуска електронна музика от лаптоп.

Нова република

Нова република е просто още малко Да, България. Нова Република е Да, България, ако баща й се беше заигравал с колана малко повече вместо да й казва, че е специална. Колко нова може да е една република, ако има вестник, м?

Воля

Марешки е добър и съобразителен човек. Той е видял, че качеството на хляба и зрелищата доведе нещата до там народът да иска бензин и лекарства.

Обединени патриоти

НФСБ, Атака и ВМРО са водени съответно от човек, който мрази Атака, човек, който мрази НФСБ и човек, който обича казармата. ОП напомня на дете на плажа, което се кара на морето и след това бяга, когато вълната дойде.

Реформаторски блок + Глас Народен

Дават сериозен шанс на Петър Петков – Гетомен да стане депутат. Това ще го оттегли от рап сцената, което е чудесно. Гетомен е за музиката това, което е Ангела Меркел за… музиката.

Движение „Възраждане“

Тази партия е шопска салата с 50 грама гроздова в неделя на обед, докато по радиото върви програма Хоризонт. А единственият повод да станеш от масата е за да нахраниш кокошките. Тази партия е идилия.

ДСП

Ахмед Доган извършва типичната си доставка на силност в думите. Обединителния му патриотизъм обяснява на практика като отидем до детската градина на малкия, просто да вземем, което си искаме – нали всички са деца.

ДОСТ

Откакто спряха „Малката булка“, гладът за турски сериали е огромен. Тук се намесва ДОСТ с цяло риалити, покрай скандала с турския посланик и пропъждането на турски агитатори от България. А ние се притеснявахме за едно русначе на Евровизия. Я гледайте тук какво става!

 
 

5 неща, които не знаете за Жизел Бюндхен

| от chronicle.bg |

Тя е една от най-известните моделки и красавица №1, когато говорим за приятелки и съпруги на звездите от NHL. Тя е Жизел Бюндхен.

36-годишната бразилка има до себе си куотърбека на Ню Инглънд Пейтриътс, които тази година направиха най-великия обрат на Супербуол 51.

Освен всичко, Наоми Кембъл и Клаудия Шифър описват бразилката със златни коси като единственият останал супермодел.

Бюндхен бе ангел на Victoria’s Secret между 2000 и 2007 г. Тя бе и сред основните лица, които защитаваха кандидатурите на Бразилия за световното първенство през 2014-а и за Олимпиадата през 2016-а.

Има обаче и много неща, които не знаем за нея. Например как е открита?

В галерията може да видите 5 малко известни факта за Жизел Бюндхен.

 
 

Skeptics in the Pub, Изкуствен интелект: Презареждане

| от chronicle.bg |

Chronicle.bg започва партньорство с ентусиастите от Skeptics in the Pub. Всичко най-интересно преди и след събитията на Ratio.bg може да четете тук или на сайта им.

Още от създаването си първите компютри започват да поемат задачи, дотогава изискващи човешки интелект. Прогресът е бърз: през втората половина на XX век се появяват първите невронни мрежи, ботове за разговори, програми, играещи шах, експертни системи, и изглежда, че всеки момент ще бъде създаден изкуствен интелект, съизмерим по възможности с човешкия.

Постепенно става ясно, че всяка от тези технологии е ограничена. Компютрите продължават да правят това, което им кажем, а не това, което имаме предвид. Помага и променливото разбиране на хората за изкуствен интелект: обикновено така биват наричани задачите, с които компютрите все още не се справят. В края на 80-те години финансирането на изследвания намалява драстично, преди да избухне отново преди няколко години, вече включващо обработка на данни в големи размери и комерсиални приложения като автономни коли.

Това възраждане обещава да промени цивилизацията ни из основи. Какви са приложенията днес и какво ще се случи в бъдеще.

На предстоящото събитие от серията Skeptics in the Pub ще се проведе на 23 март (четвъртък) от 19:30 часа в Carrusel Club (ул. Г. С. Раковски №108) ще се обсъждат:

  • как се вдъхновяваме от биологичните мозъци за да строим изкуствен интелект;
  • дисекция на електронен мозък – какво се случва вътре в изкуствения интелект;
  • възможен ли е общ изкуствен интелект и ако да – дали ще ни вземе работата или убие първо.

За лекторите:
По темата за изкуствения интелект ще говорят Никола Тошев и Константин Василев. Двамата са участвали в изграждането на софтуерната компания WizCom, по-късно закупена от VMWare. Днес Константин се занимава с мобилни апликации и игри, а Никола съосновава Sciant и развива machine learning в компанията.

За Skeptics in the Pub:
Skeptics in the Pub е неформално събитие, създадено, за да среща хора, които се интересуват от наука и критично мислене. Форматът е прост – в началото лектор говори по предварително подготвена тема, а след това е време за въпроси и свободни разговори между всички присъстващи. Под името Skeptics in the Pub вече се организират събития в повече от 20 европейски държави, a България се присъединява към списъка през септември 2014. Досега са проведени над 15 събития с около 100 гости на всяко от тях. Skeptics in the Pub се организира всеки месец от екипа на Ratio – повече за предстоящите събития може да видите на сайта.