Екатерина Дончева: поглед в света на една стюардеса

| от chronicle.bg |

Каквото и да си говорим, някои професии са по-интересни от други.

Не че не бихме ви запознали с ежедневието на един счетоводител, но е далеч по-вълнуващо да видим гледната точка на една стюардеса: за работата й, за случките, които я сполитат в самолета, за живота й във въздуха и за мръсните вицове за стюардесите и пилотите.

В това интервю ще ви запознаем с Екатерина Дончева: стюардеса в „България Ер“, която работи там от пет години и е имала възможността да посети десетки градове и да се срещне с хиляди хора на борда на самолетите на националния превозвач.

Приятно четене!

Откъде се появи стремежът към тази професия?

Решението да стана част от кабинния екипаж на националния превозвач беше естествено продължение на живота ми. От малка гледам излитащите и кацащите самолети, защото живея близо до летището. Всеки път си казвах: „Искам да съм там, на борда“. Затова и когато дойде време да избирам посоката, в която ще се развивам, реших да градя кариера в професия, която ми харесва. Исках да разказвам с желание за изминалия работен ден, исках да работя на 11 000 метра над земята и да мога да съм част от нечие приятно преживяване.

А може и съдбата да има пръст в цялата работа – на прощъпулника, когато съм била бебе, първият предмет, който съм хванала, е бил самолет. Всичко е било предначертано!

По-малки ли са ежедневните проблеми, гледани от височината на самолета?

За пътниците – може би. Когато аз и колегите ми от кабинния екипаж се качим на самолета и го подготвяме за излитане, ние нямаме проблеми. Всичко остава на заден план. Единствената ни мисия през следващите няколко часа е да осигурим комфорт за всички на борда, да следим за безопасността на пътниците и да бъдем нащрек, защото при нужда ние сме хората, които трябва да реагират.

Променя ли мирогледа животът във въздуха?

Не съм се замисляла, но може би да. Ние не живеем във въздуха, ние сме домакините в самолета. В този смисъл може да приемем, че всеки ден посрещаме в дома си стотици хора от десетки култури. Всеки наш работен ден е толкова различен, колкото различни са и пасажерите ни. Това те научава да си много толерантен и възприемчив. Най-хубавото на професията обаче е, че когато хората се качват в самолета, почти винаги са щастливи и заредени с положителна енергия. И ти само трябва да продължиш да ги радваш.

Преживяване, което промени мирогледа ми обаче е пътуването ми до Зимбабве. Там прекарах месец като част от екипажа на един от самолетите на авиокомпанията. Това е редовна практика за „България Ер“ – самолети на авиокомпанията с кабинен екипаж обслужват местни линии в екзотични страни за определен период от време. Този път и аз бях част от преживяването. И смело мога да заявя, че се върнах променена. Престоят в Зимбабве беше огромен културен шок за мен, но изцяло в положителен смисъл. Там видях как местните, които са изключително бедни, се подкрепят помежду си и са щастливи. Условията, в които живеят не са ги накарали да озвереят един срещу друг, а да се сплотят. Всички от екипажа се сприятелихме с от тях, ходихме на барбекю заедно, шегувахме се. Те ме научиха, че хората, с които си заобиколен, са истинското богатство, с което разполагаш. Върнах се в България в края на март, заредена със сила за нови приключения, заредена с още усмивки и желание да помагам.

2

Коя е най-стресиращата случка, която ви се е случвала по време на полет?

За щастие през петте години, откакто съм стюардеса, не съм ставала свидетел на стресиращи ситуации. Но имаше една много куриозна случка, която се разигра на един от последните ми полети. Двама пасажери си направиха шега – единият се престори, че е припаднал, а другият ме извика, за да ме помоли за помощ. И ме изненада с думите: „Колегата ми изгуби съзнание, като видя колко сте красива!“.

Признавам – изненадаха ме, дори се засмях. Но такива шеги са изключително неуместни, защото в главата си вече бях обмислила всички точки от плана за действие, когато на човек му прилошее и изгуби съзнание. В такива моменти аз и целият екипаж на борда сме отговорни, ако нещо му се случи. Ние сме отговорни за всеки пътник на борда и сме техният психолог, лекар, а както наскоро видяхме пример от друга авиокомпания – понякога може да се наложи да бъдем и акушери. Подготвени сме за всяка една от тези роли.

1

Много хора се страхуват да летят. Какво ги съветвате?

Да, така е – много хора изпитват страх от летене. Но за да дам конкретен съвет, трябва да знам за какъв страх става въпрос. Ако е просто притеснението при първия полет, притеснението от непознатото, то тогава е по-лесно. Хората просто трябва да дишат дълбоко и да изискват информация. За всичко. Постоянно. Когато са информирани какво се случва на борда, къде се намират и кога ще кацне самолетът, те се успокояват и напрежението спада.

По-трудно е да помогнем на хората, които изпитват фобия от летене. Те са напълно наясно, че няма адекватно обяснение защо се страхуват, но се страхуват панически. Съветът ми към тях е да съобщят предварително на някой от членовете на кабинния екипаж, че имат фобия. От тук насетне всичко е в ръцете на стюардите и стюардесите. Аз например започвам от най-дребния, но ефективен детайл – следя дали човекът има постоянно пред себе си шише с вода. Ако случаят е много тежък, му предлагаме лекарство, което да отнеме от напрежението.

Инициирането на интересен разговор с пътника също върши чудесна работа за снемане на напрежението. Първо проверявам какво е психичното състояние на човека, като го питам въпроси, свързани с него – откъде е, какво работи, доволен ли е от професията си. Започвам разговор, в който той да се стреми да отговори на въпросите и да мисли за тях, а не за това, че лети в самолет. Този метод на работа е успешен.

3

Смешни ли са ви вицовете за пилотите и стюардесите?

На мен лично не. Смятам, че те оставят у хората грешно впечатление за нас и нашата професия.

Какви са нужните съставки, за да протече един полет спокойно, дори приятно (освен, очевидно, самолетът да се приземи)?

Първо пътниците трябва да са доволни. Когато те са спокойни и усмихнати, полетът е приятен. А това се постига, когато кабинният екипаж подхожда към работата си с отговорност, професионализъм и действа екипно. Много е важно да обръщаш индивидуално внимание на всеки пътник. Случвало се е например в последния момент преди излитане, пътник да каже, че е вегетарианец и иска специално меню на борда. В такива моменти, ако сме още на земята и има достатъчно време преди да излетим, правим всичко възможно да сменим менюто му – обаждаме се на колегите от кетъринга, проверяваме дали е възможно толкова бързо да се подготви такъв тип меню и т.н. Понякога можем, друг път – не. Но сме длъжни да му обясним, че занапред може предварително да заяви меню според предпочитанията си – вегетарианско, арменско, мюсюлманско или друг тип. Винаги обаче сме длъжни да опитаме да предоставим на пасажера това, от което има нужда. При бизнес класата например за всеки пасажер се грижи отделен стюард или стюардеса и има определен етикет, който изпълняваме. Стремим се всеки един пътник да се наслади на пътуването.

Кое е най-дразнещото нещо, което правят пасажерите в самолета?

Не толкова дразнещо, колкото притеснително е, когато пасажерите не изпълняват инструкциите ни. Когато кажем да останат по местата си със закопчани колани например, единственият ни мотив е да се грижим за безопасността им. Всички от екипажа сме преминали през специални обучения, преди да се качим на самолета и знаем кога е безопасно да се махнат коланите и кога хората могат да стават от местата си. Затова когато пътниците не следват инструкциите ни, ние се притесняваме за тях.

Може ли да си представите да работите в офис от 9 до 18 ч., плътно на земята?

Опитвала съм, но дори самата мисъл ме отблъсква. Нашата професия е изключително атрактивна и динамична. Харесва ми разнообразието. Всеки работен ден е различен, работното време е плаващо, а комуникацията с хора от различни народности ме обогатява всеки ден.

Може да видите снимки от приключението на Екатерина в Зимбабве в галерията.

 
 

Пикасо ще бъде героят на втори сезон на „Геният“

| от chronicle.bg |

National Geographic обяви, че вторият сезон на поредицата „ГЕНИЯТ“ ще проследи живота и работата на испанския художник Пабло Пикасо – един от най-влиятелните и известни артисти на 20-ти век.

Новият сезон ще бъде излъчен премиерно през 2018.

Артистичната кариера на Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено Мария де лос Ремедиос Киприано де ла Сантисима Тринидад Руиз и Пикасо се простира в над 80 от общо 91 години от неговия живот, голяма част от които прекарани в неговия втори дом – Франция. Подобно на героя от първия сезон на „ГЕНИЯТ“ – Алберт Айнщайн, Пикасо преобразява и интерпретира света по напълно нов и неортодоксален начин и постоянно провокира представите ни за изкуство и творчество. Плодотворният художник създава над 50 000 творби, сред които най-известни са Старият китарист от Синия му период, изложена в Арт Института в Чикаго; Герника, вдъхновена от нацистката бомбардировка над едноименния малък град в Испания, която може да бъде видяна в музея Reina Sofia, Мадрид; Госпожиците от Авиньон, вдъхновена от неговата любовница и муза Фернанд Оливие, изложена в Музея за Съвременно изкуство в Ню Йорк.

Страстната му натура и неуморимата му творческа енергия са неразривно свързани с личния му живот, изпълнен с шумни бракове, безброй афери и постоянно менящи се политически и лични съюзници. В годините, прекарани в кипящия от живот Париж в началото на 20 век, Пикасо се среща с писатели, художници и артисти като Ърнест Хемингуей, Коко Шанел, Анри Матис, Марк Шагал, Гертруд Щайн, Жорж Брак и Жан Кокто. Пикасо постоянно преоткрива себе си, винаги стремящ се към новото и отвъд познатите граници на артистична изява.

Кен Билър отново ще бъде начело на екипа на сериала, като ще влезе в ролята и на изпълнителен продуцент и сценарист за новия сезон. Втори сезон идва отново от Fox 21 Television Studios, чийто скорошен сериал „Народът срещу О. Джей Симпсън: Американска криминална история“ доминира на всички награди и оглави избора на критиката; Imagine Television, създатели на сериалите “24” и “Империя” с изпълнителни продуценти Брайън Грейзър и Рон Хауърд, както и изпълнителният продуцент Франки Калфо и продуцентът Анна Кълп; и Madison Wells Media’s OddLot Entertainment, които по-рано тази година продуцираха номинирания за Оскар игрален филм “На всяка цена,” с изпълнителни продуценти Джиджи Прицкер и Рейчъл Шейн. Сам Соколов и Джеф Кууни от EUE/Sokolow също са изпълнителни продуценти. Снимките на сериала се очаква да започнат по-късно тази година, а премиерата е планирана за 2018 по National Geograhic в 171 държави на 45 езика.

 
 

Кание Уест и Ким Кардашиян наемат сурогатна майка

| от chronicle.bg |

Кание Уест и Ким Кардашиян са решили да наемат сурогатна майка, която да износи третото им дете. Причината за решението е здравословна.

Звездите вече са предплатили депозит в размер на 68 000 долара. Крайната сума, която ще получи жената, е 113 000 долара.

Втората част ще й бъде изплащан поетапно – по 4 500 долара през следващите 10 месеца. Договорът включва и клауза, според която сурогатната майка ще получи допълнителни 5 хиляди, ако роди близнаци.

За желанието си да дари скандалния рапър с трето дете, Ким проговори в риалити предаването си „Keeping Up With The Kardashians“ още през март. Тя допълни,че след усложнения при раждането на втория си наследник, третата бременност носи опасност за живота. Със сурогатната майка Уест и Кардашиян се свързали, благодарение на агенция.

 

 
 

Модерните храни, които ни карат да отслабваме

| от chronicle.bg |

Ако се подигравате на модата за поглъщане на авокадо, чия и замезване с хумус, то може би трябва да си помислите втори път. Оказва се, че промяната на хранителните ни навици променя и начинът, по който тялото ни реагира на храната.

Според ново изследване тези храни променят начина, по който тялото ни реагира на глада.
Учените от Университета в Джорджия откриват, че храните, богати на полинаситени мазнини влияят на хормоните ни и променят апетита.

Храните като авокадо, киноа, чия, сьомга, семената от чия, зехтина и орехите отдавна вече са свързани с подобряване на паметта и уменията за решаване на проблеми. Сега обаче учените твърдят, че те могат да допринесат и за свалянето на килограми. Те се надяват, че тези промени в хранителните навици могат да възпрат епидемията от затлъстяване по света.

Учените са изследвали промените в хормоните на хора на възраст между 18 и 35 години, проверявайки психологическите проявления на глада и засищане след диета с храни, богати на полинаситени мазнини.

Участниците в изследването отговарят на въпроси за това колко са гладни, описвайки усещането чрез количеството храна, което мислят, че могат да изядат.

Онези, които консумират повече полинаситени мазнини описват по-слабо чувство на глад и по-дълго се усещат заситени от онези, които не следват такава диета.

Хормоните на апетита играят важна роля в регулирането на количеството храна, което изяждаме, казва Джейми Купър, който ръководи изследването. Според него от проучването могат да бъдат направени изводи, че приемането на храни, богати на този тип мазнини може да промени хормоните, които регулират апетита, така че да се чувстваме сити по-дълго време. Важно е обаче да се отбележи, че в изследването са участвали само 26 души, т.е. за да можем да вярваме на резултатите, трябва да бъде направено по-всеобхватно изследване.

 
 

Вижте победителя в Eco Drive Bulgaria 2017

| от chronicle.bg |

Между 16 и 18 юни се проведе второто по рода си състезание Eco drive България 2017г. В организираното събитие се включиха 30 участници, които в екипи от по 2 човека, управляваха общо 15 автомобила. Според регламента победител във всяка една от категориите стана този, който е изразходил най-малко Енергия (гориво в литри или ел.енергия) спрямо теглото на конкретния автомобил.

Автомобилите бяха разделени на следните групи:

1. Автомобили с алтернативни горива- пропан- бутан или метан.
2. Електромобили и хибридни автомобили.
3. Автомобили с конвенционални горива- бензин или дизел.

Участниците преминаха за три дни маршрута от около 550 км от София до Арбанаси, Арбанаси – Пловдив, Пловдив – София.

След края на състезанието техническата комисия окончателно премери разхода на автомобилите за целия пробег. С най-добър разход и за най-икономичен автомобил беше обявен електрическият КИА Соул, който измина 554 км със завиден разход от 6.91л за целия пробег. КИА Соул получи наградата за най-екологичен и икономичен автомобил.

Соул бе представен от Киа Моторс през април 2015 като първият корейски изцяло електрически модел с нулево ниво на вредни емисии. От няколко месеца на пазара е усъвършенствана версия на модела – Батерията на KIA Soul EV 2018 e с увеличена енергийна плътност и капацитет за съхранение на енергия, което резултира в 18% по-голям пробег до 250 км с едно зареждане. В допълнение за по-добра ефективност, моделът е оптимизиран с аеродинамична предна решетка и подобрена регенеративна спирачна система.

През 2015г. стартира и пилотният проект на компанията Yellow Taxi с КИА Соул, който в момента оперира като първото редовно електрическо такси в София. От Yellow планират увеличаване на елелектромобилния си автопарк.

Част от зелената политика на КИА Моторс България е изграждането на мрежа от електростанции на територията на страната. Към момента електростанции с безплатен заряд са монтирани пред търговско-сервизния комплекс на КИА в София, Таксиметрова компания Йелоу 333, България Мол, Булстрад АД – централен офис, централния офис на Дарик радио и Националният дворец на културата (НДК).