Четвърт век от последната авиокатастрофа у нас

| от |

Живко Константинов, Нова телевизия

От 1952 г. до днес в катастрофи с родния превозвач са загинали 540 души, 246 са оцелели

Четвърт век се навършва от последната авиокатастрофа с български самолет у нас. Годината е 1988-ма. Линейки и пожарни хвърчат към пистата на Летище София. 33-ма души екипаж и пътници. Оцелява ли някой и защо авиокатастрофата потъва в неизвестни?

Старата писта на Летище София едно време е била застлана с пясък, за да може при евентуални инциденти, самолетите да могат да спрат. Това обаче не се случва със самолет ЯК-40. Той се блъска в дигата на река Искър, разцепва се и избухва в пламъци.

Годината е 1988. Самолет на „Балкан“ се подготвя за полет до Варна. На борда му има 37 души. Екипаж, стюардеси и пътници. По същото време предстои излитане на ТУ-154 с Тодор Живков на борда. Излитането на самолета на Живков се забавя и въздушният диспечер позволява на пътническия самолет да излети за Варна, като иска от екипажа да ускори излитането.

„От бързане на екипажа на ЯК-40, за да излети преди излитането на държавния глава е довело до пропускане на някои от мерките за сигурността”, обяснява Ростислав Бъчваров, началник „Оперативен център“ на Летище София.

Самолетът не успява да се отдели от земята преди края на пистата и се разбива в коритото на река Искър.

В такъв самолет преди 26 години смъртта си намират 29 души.

„Част от пътниците са загинали от самия удар. Други пък от пътниците са загинали от облицовката на самолета и тапицериите на седалките, които са издавали отровни газове”, пояснява Ростислав Бъчваров.

По непотвърдена инфорамция част от изпадналите в безсъзнание обгазени пътници са загинали от удавяне при заливането на самолета с пяна от пожарникарите.

„Пожарната е реагирала под 3 минути, колкото е норматива”, пояснява Бъчваров.

Равносметката – от 37 пътници 8 остават живи! 26 години по-късно търсим един от оцелелите по чудо. Разказ от първо лице обаче не успяхме да получим. Смъртта си Калин намира само преди 6 месеца след инафаркт. Откриваме обаче негов близък приятел.

„Преживя катастрофата, отивайки на море с баба си и дядо си, защото предстоеше раждането на сестра му и родителите му уредиха почивката с баба му и дядо му!”, спомня си Стефан Неделчев. Уви – бабата и дядото на Калин загиват на място.

„Това, което разказваше, е малко като в екшън! Скарал се е с дядо си, че иска да седи до прозореца и се е преместил на друго място и не си е вързал колана! И е успял в един момент, когато се разцепва самолетът, стъпвайки на седалката, да се качи отгоре на самолета и оттам скача в реката. Имаше обгаряния само малко по ръцете и главата!”, спомня си Стефан Неделчев, приятел на оцелелия в катастрофата Калин.

„В инцидентите отпреди 15-20 години, по-голямата част от оцеляващите, особено при инциденти, свързани с излитане и кацане, се намират в задната част на самолета, тъй като опащките се късат и шансовете за оцеляване са по-големи!”, обяснява Александър Богоявленски.

Щом разбират за инцидента, Стефан и бащата на 14-годишния Калин започват да го търсят.

„Пирогов“, съдебна медицина. И го няма никъде! Оказа се, че е пътувало още едно бебе – Калин. Казаха ни, че Калин е загинал. Аз изразих недоверие, а те викат – „е, на година и няколко месеца” – Ооо, това не е нашия Калин!”, спомня си Стефан Неделчев.

Оцелелият Калин заварват във фоайето на Окръжна болница да разказва на болните какво е преживял.

„Пилотът е действал разконцентрирано – ту е тръгвал, ту е спирал! Той е видял, че не му стига пистата и аварийно е спрял”, предполага Стефан Неделчев.

„Технически проблем, плюс пилотски грешки. Прави обаче впечатление, че няма ясно експертно заключение какво точно е довело до инцидента. Това петно продължава да стои – излитане на правителствен самолет и избързване с началото на полета на нещастния ЯК-40”, обяснява Александър Богоявленски.

Оказва се, че по това време звено за разследване на авиокатастрофи не е имало и то чак до 2004-та година.

„Няма тогава такова звено, въпреки че години по-рано има и други инциденти с български самолети. Не са поканени международни специалисти. Аз си го обяснявам само а тоталитарната цензура!”, коментира Богоявленски.

Новината за катастрофата почти не е медийно отразена. Всичко е покрито с пелената на мълчанието и слуховете. Почти пълна е мъглата и затъмнението по случая.

„Работническо дело”, „Отечествен фронт”, „Земеделско знаме” и „Вечерни новини” – информацията за катастрофата е оскъдна, а на нито на едно място не откриваме снимки от инцидента.

„Доста по-късно след инцидента се появиха 1-2 снимки. Нормално беше тогава да се налага информационно затъмнение, особено при такъв инцидент!”, разказва Александър Богоявленски.

Скоро всичко е покрито със забрава и неясни допитвания.

От първия български полет по линията София-Бургас, открита от Георги Димитров през 1952-ва до днес в катастрофи с родния превозвач са загинали 540 души, а оцелелите са 246.

Повече по темата гледайте във видеото тук.

 
 

Дрю Баримор и нейното съвършено копие

| от |

През 1982 година малката Дрю Баримор е очарователна в ролята си в „Извънземното“.

Години по-късно тя вече е зряла жена, която има собствени деца. Една от дъщерите й обаче може спокойно да играе в римейк на филма, тъй като е наистина много прилича на майка си.

Малката Франки навършва 3 години през 2017-а. Скоро тя се появи с майка си на събитие и всички бяха удивени от приликата между двете.
Сравнете и преценете сами:

дрю баримор
Франки Баримор Копелман е родена на 22 април 2014 година. Тя е второто дете на Дрю от бившия й съпруг Уил Копелман. Когато тя се роди, Баримор каза, че е искала по-голямата й дъщеря Олив да си има брат или сестра, защото самата актриса не е имала подобно детство.

„Олив обича Франки и просто иска да е с нея през цялото време. Иска да я храни. Много й харесва“, разказва Баримор.

Това не е първото дете, което прилича толкова много на майка си. Има цяла поредица звездни деца, взели най-красивите черти на родителите си. Можете да видите повече за тях тук.

 
 

Delta airlines възобновява полетите си до Москва

| от chronicle.bg |

Американската авиокомпания Delta airlines отново ще лети от Ню Йорк до летище Шереметиево в Москва, предаде ТАСС, цитирайки летищните власти.

Delta ще възобнови полетите от 27 май с честота пет пъти седмично. Te ще се изпълняват от самолет Boeing-767-300-ER, посочват от московското летище.

Превозвачът спря да лети до Русия през ноември миналата година. Тогава представител на авиокомпанията поясни, че полетите до тази дестинация са сезонни и се прекратяват всяка зима, припомня БТА.

През 2015 година редица авиопревозвачи напуснаха руския пазар и досега не са възстановили в пълен обем услугите си. Преките полети от Москва закриха германските Air Berlin и Eurowings, както и нискотарифният британски превозвач Easyjet. Lufthansa, тайландската Thai Airways International и Finnair пък значително свиха маршрутната си мрежа, припомня ТАСС.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Адел посвети изпълнение на жертвите в Лондон

| от chronicle.bg, БТА |

Адел посвети песента си „Make You Feel My Love“ на жертвите от терористичната атака в Лондон.

По време на свой концерт в Окланд, Нова Зеландия, на 22 март тя изпя парчето в памет на загиналите.

„Днес имаше терористична атака в родния ми град Лондон – заяви пред зрителите 28-годишната певица преди началото на концерта. – Аз съм буквално на другия край на света и искам хората да видят запалените тук свещи и да ни чуят. Странно е, че не съм вкъщи. Всичко, което искам, е да бъде у дома заедно с приятелите и семейството си. Всички те са добре, но искам да посветя изпълненията си тази вечер на жертвите на терористичната атака и на родния си град.“

45 000 зрители на стадиона „Маунт Смарт“ в Окланд запалиха свещи, докато носителката на „Грами“ изпълняваше хита си.

Адел в момента изнася концерти в Австралия и Нова Зеландия в рамките на световното си турне. То ще приключи с нейни шоута на стадион „Уембли“ в Лондон през юни и юли.